Muistan vielä varsin hyvin sen, kuinka entinen Kansallinen Kokoomus – nykyinen Epäkansallinen Hajaannus – puhui suurella suulla työnteon mahdollistamisen, kannusteloukkujen purkamisen ja työnteon kannattavuuden lisäämisen puolesta. Tämä tapahtui ennen viimeistä puolueen saamaa rysät tyhjentänyttä vaalivoittoa.
Muistan myös sen, kuinka kaikkien välistävetäjien ikioma – charmantisti lannalle löyhkäävä – Suomen Keskusta on puhunut vakavalla naamalla – piilokorkojen ja tupéen välistä – maaseudun puolesta. Kuinka elinmahdollisuudet pitää turvata kaikkialla Suomessa ja ketään – myöskään syrjäseutujen ihmisiä – ei jätetä. Tämäkin tapahtui ennen vaaleja – ja myös niiden jälkeen. Umpikepulaiseen tapaan.
Muistan myös sen, että olen sosiaalisella vastuuntunnolla varustettu ns. oikeistolainen. Sellainen joka uskoo individualismin, työnteon ja ahkeruuden lisäksi myös yhteistyön voimaan. Olen luonteeltani myös osittain Macchiavellia ja Nietzschea ohjenuorinaan pitävä inhorealistinen paskiainen.
Nämä ovatkin ne välttämättömät taustatiedot tälle kirjoitukselleni. Näiden pohjalta pitäisi ymmärtää jatkossa selittämäni asiat. Sanon tämän varoituksen sanasena – Te ette välttämättä pidä siitä mitä seuraavaksi kerron.
Päivän uutisvuo on tuonut tiedon siitä, että työttömiä ryhdytään velvoittamaan vuokratyön vastaanottamiseen. Aikaisemmin lähinnä ulkomaalaisten hyysäämiseen ja sananvapauden rajoittamiseen keskittynyt työministeriömme (Miniluv) on aloittanut tehokampanjan. Miniluv patistaa työvoimatoimistoja ryhdistäytymään työpaikkojen osoittamisessa työttömille työnhakijoille. Ministeriön uuden ohjeen mukaan työhön voidaan määrätä myös vuokratyöfirmoihin, osa-aikaisiin työsuhteisiin ja oman työssäkäyntialueen ulkopuolelle. Lisäksi osoituksia voidaan tehdä myös provisiopalkkaiseen työhön, jos työttömän kanssa laaditussa työnhakusuunnitelmassa on sellaisesta sovittu, työvoimatoimistoille muistutetaan.
Lisäksi työttömän velvollisuutta vastata työhönosoitukseen on tiukennettu. Osoituksen saaneen työttömän on otettava yhteyttä työnantajaan neljän päivän kuluessa aiemman kahden viikon sijasta. Jos työhönosoituksen saanut työtön ei neljässä päivässä ota yhteyttä työnantajaan sopiakseen työhaastattelusta, häneltä pyydetään asiasta selvitystä. Jos sitä ei tule, työtön joutuu karenssiin.
Syyksi kelpaa esimerkiksi sairaalassaolo tai muu ohittamaton, itsestä johtumaton este. Karenssi tarkoittaa työttömyyskorvausten menettämistä määräajaksi.
Kas, kas – sairaus hyväksytään syyksi – nyt on käynyt suunnittelijalle paha kämmä… 😉
Tämä on porvarihallituksen työvoimapoliittinen ohilyönti.
Tällä ei ole mitään tekemistä työnteon mahdollistamisen, kannusteloukkujen purkamisen ja työnteon kannattavuuden lisäämisen kanssa. Tässä on putkiaivoilla tehty mallinnos, joka on selkeästi liian yksinkertaistettu ja ongelmat lähtökohtaisesti sivuuttava. Eli tämä malli ei tule toimimaan, vaan se tulee ajamaan iloisesti purjeet ylhäällä päin kaijaa. Aika lyhyellä ajanjaksolla.
Asiaan liittyvät suuret ongelmat on sivuutettu täysin. Pitkäaikaistyöttömät eivätkä työhön pakotetut ole kenellekään työnantajalle sellaista työvoimaa jota he tarvitsevat. Ammattitaidoton ja motivaatiotasoltaan miinusmerkkinen ihminen tulee aiheuttamaan työpaikalla enemmän hallaa ja vahinkoa kuin hyötyä.
Tämä on ihan perusasia. Sellainen joka pitäisi jokaisen ymmärtää.
Lisäksi ajatus siitä, että ihmisiä voidaan määrätä subjektiivisin perustein siirtymään pakkotöihin oman työssäkäyntialueen ulkopuolelle on kuolleena syntynyt ja entistä suurempia ongelmia aiheuttava asia.
Tämän ajatuksen perusteella esimerkiksi itäsuomalainen työtön voidaan määrätä pääkaupunkiseudulle töihin.
Onkohan kukaan Miniluvin virkamiehistä miettinyt asiaan liittyviä sosio-ekonomisia liitännäisiä. Mistä tällainen työtön saa asunnon – ja ennen kaikkea; miten hän maksaa sen takuuvuokran? Miten näistä vähistä rahoista maksetaan sekä oman perheen asuminen kotiseudulla että keikkamiehen toimeentulo ja eläminen kasvukeskuksessa? ja mitä tapahtuu perheille ja parisuhteille?
Tässä tilanteessa alueellinen siirtymisvelvollisuus sellaista korvausta vastaan joka ei riitä edes elinkustannuksiin on vain uusi termi pakkotyölle – siis orjuudelle.
Konspiraatioteoria tai ei – tämä touhu vaikuttaa ulkomaalaisten maahan haalimisen rinnalla selvästi tavoitteelliselta ja suunnitellulta. Kyse ei välttämättä ole työvoimapulan ehkäisemisestä – tässä näyttäisi oleva kyse pohjimmiltaan hieman muista asioista. Sellaisista jotka saattavat muuttaa yhdenvertaisuuteen perustuvan kansalaisyhteiskuntamme rakenteita.
Olen pariin otteeseen kirjoittanut maanmuuttoministerimme reippaista aloituksista. ne löytyvät täältä, täältä ja täältä.
Totesin tuolla aikaisemmin näin:
Hiljalleen alkaa näyttää siltä, että sitä kuuluisaa työvoimapulaa ei ole lähiaikoina tulossa sitkeää työttömyyttä potevaan maahamme. Lisäksi tämä maahanmuuttopolitiikka ei näyttäisi olevan suoraan kohdistunut ammatti- ja kielitaitoisen siirtoväestön maahanhaalimiseen. Puhumattakaan todellisesta aivokapasiteetin lisäämisestä.
Villi veikkaus – haluatteko tietää?
Täältä päin tarkasteltuna näyttää siltä, että eräillä piireillä on polttava tarve hankkia maahamme kieli- ja ammattitaidotonta työvoimaa. Miksi? No tietysti siksi, että näin saadaan uuskolonisaation kautta lauma vähään tyytyviä ihmisiä tekemään paskaduuneja – alipalkatusti.
Näin ei tarvita enää typeristä työehdoista ja työturvallisuusasioista – aivan turhaan! – kitisevää ja palkkaa tarvitsevaa suomalaista alemman tason duunaria ollenkaan. Näin helppoa ja yksinkertaista se on! Kuten kaikki muutkin suuriin muutoksiin pyrkivät suunnitelmat.
Keep it simple – it works!
Tämänpäiväistä uutista nieleskellessä näyttää siltä, että osa omastakin kansasta halutaan alistaa uuteen paarialuokkaan…
Työvoimapoliittisen lähtökohdan pitää olla aivan toisenlainen – siis jos näihin asioihin haetaan todellisia ja toimivia ratkaisuja. Tsaarinaikainen byrokraattinen nöyryytys ja pakottaminen eivät tule tuottamaan muuta kuin suuren epäonnistumisen. Kokoomus puhui aikaisemmin työn kannustavuuden lisäämisestä ja Keskusta elävästä maaseudusta. Molemmat ovat ilmeisesti unohtaneet puheensa tai ymmärrys ei riitä todellisiin ratkaisuihin.
Tässä teille ratkaisumalli – oi poliitikot:
1. Nostetaan nollaveroprosenttia pienipalkkaisten työtekijöiden kohdalla tarpeeksi korkealle. Näin ihmisille jää enemmän rahaa kulutettavaksi ja se kiertää kulutuksen kautta erilaisina kulutusveroina takaisin valtion kassaan. Tällainen piristysruiske luo myös niitä oikeita työpaikkoja. Siis vakituisia yksityisellä sektorilla olevia ja tuottavia työpaikkoja.
Tässä on eräs ongelma; kiihtyvä kulutus saattaa kiihdyttää inflaatiota. Siihenkin on olemassa Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa lääkkeet. Paremmat ja tehokkaammat kuin tämä työvoimapoliittinen hölmöily.
2. Luodaan korkean teknologian ja erikoistumisen aikana niitä etätyöpainotteisia ja – molemminpuolista – sitoutumista edellyttäviä PK-yrityksiä myös syrjäseuduille. Olen kirjoittanut tästä aikaisemmin esimerkiksi täällä ja täällä.
Järki käteen hallitus. Perusajatus on hieno mutta nämä menetelmät eivät tule toimimaan. Mallinne – anteeksi nyt – vain on absurdisti kotoisin maasta-jota-ei-enää-ole. Tiedättekö mistä?
No tietysti Neuvostoliitosta. Stahanovilaiseen malliin ja perinteiseen oblomovilaisuuteen mallinne taittuu hyvin. Kun turhaa työtä teetetään ammattitaidottomalla, pakotetulla ja motivoitumattomalla työvoimalla – mikä mahtaa olla tulos?
Tämä on asia joka pitäisi kyllä varsinkin porvarileirissä ymmärtää tätä ehdotusta paremmin…
Toivottavasti tämä työvoimapoliittinen ohilyönti ei johda yhteiskunnalliseen ajolähtöön…
Lähde: HS
07.07.2007 at 4:44 pm
Kyllä Kullervo tämä teksti pani sapen kiehumaan, ja vain sen takia, että olet oikeassa.
Tämä hallitus puoskaroi lillukanvarsien kanssa ja yrittää luoda joillekin sopivaa orjatyövoimaa, jonka pienen palkan maksavat jotkut muut kuin työn tettäjät. Jos ihminen on koko päivän työssä, siitä pitää maksaa sellaista palkkaa, jolla elättää itsensä ja perheensä. Jos tällaista palkkaa ei saa, loppu annetaan jonkin sortin tukiaisena, joka raha tietenkin kerätään sellaisilta, joidenka työ tuottaa todellista arvoa. Jos tällaista tukea ei tule, mikä on vaihtoehto? Kuolla nälkäänkö? Vaiko ryhtyä katuryöstäjäksi?
07.07.2007 at 5:04 pm
Kiitos! Et ole vainoharhainen, et todellakaan. Mitä pidemmälle näitä juttuja miettii, sitä selvemmin ne näyttävät uuden paarialuokan luomiselta.
07.07.2007 at 5:54 pm
Sain juuri luettua Heikki Ylikankaan oivallisen dokumenttiteoksen Nurmijärven rosvot jossa kuvataan erään suuriruhtinaskunnan nimeltä Suomi oloja 1800-luvun alkupuoliskolla. Työvoimapulaa ei ollut eikä sellaisesta luultavasti edes yritetty höperehtää – päinvastoin, työvoimaa oli liikaa ja työttömiä surkimuksia oli aina vaeltelemassa ympäriinsä. Näitä työttömiä surkimuksia varten oli olemassa irtolaislaki (juridisesti käsite ”irtolainen” säilyi laissa 1900-luvulle saakka) joka pakotti asettumaan aloilleen kuinka surkeisiin oloihin tahansa vankeudessa suoritettavan pakkotyörangaistuksen uhalla. Näin hoidettiin sosiaaliturva ja työllisyys samassa paketissa – pakkotyörangaistuksia käytettiin myös huolen pitämiseksi köyhästä kansasta. Samanlaiselta tuo hallituksen uusi ohjelma minusta alkaa haiskahtaa. :l
07.07.2007 at 6:13 pm
Tämä oli totaalinen riman alitus työministeriöltä. No, mikäs siinä. Itsemurhaluvut kasvuun vaan, perheet leviäksi ja ikuisuusjumittuminen surkeisiin palkkoihin sikahintaiselle asuinalueelle.
Yrittäkää edes miettiä siellä ministeriössä pikkuisen työttömyystilastoja pidemmälle. Johan Suomessa on ylikoulutettu väki älyttömyyksiin asti, kun ihmiset on tarvinnut saada pois ”työttömyydestä”.
Myös työkkärin tarjoamat ”vapaaehtoiset” ilmaistyöt eri firmoissa ovat pop. Mitä sitä pysyviä työntekijöitä palkkaamaan, kun joka tuutista tunkee erilaista harjoittelijaa ja työhöntutustujaa. Ja apulaista. Ja renkiä.
Kyllä minä tulee ihan leipäpalkalla töihin sinule. Kiitos. Lainaako sinä minulle haarukkaa, että minä saa rapsutettua madot pois armoleipäpalasta. Kiltti?
07.07.2007 at 6:23 pm
Kekke:
Tuo Ylikankaan kirja on muuten sellainen, että sen soisi jokaisen suomalaisesta yhteiskunnasta kiinnostuneen ihmisen lukevan. Kirjoittaja on nähnyt vaivaa etsiessään tuon ajan lainsäädäntöä ja oikeudenkäyntipöytäkirjoja käsiinsä – ja hän on vielä sellittäen suomentanut ne. Loistava teos omassa mikrokosmoksessaan!
Hallituksen touhusta: jos hallitus jatkaa samalla linjalla, ei demarien tarvitse pelätä nykyisen hallituspohjan jatkuvan seuraavien vaalien yli. Tällä touhulla ajetaan ihmiset takaisin demareiden syliin… eikä sekään – kuten tämä pakkotyöpuuhastelu – ole Suomen eikä suomalaisten kannalta mitenkään hyvä asia.
Kullervo
07.07.2007 at 6:26 pm
Don Mog:
Meillä on käsissämme loistava tilaisuus pelastaa hyvinvointivaltiomme antamalla väkiluvun pudota luonnollista kautta sinne normaaliin alle neljän miljoonan suomalaisen Suomeen – ilman aktiivista, passiivista tai muutakaan maahantulopolitiikkaa.
Ihmisen ahneus näyttää muodostuvan – taas kerran – typeryyden myllynkiveksi. Sen kanssa Suomen kansa sukeltaa kaivoon.
O Tempora, O Mores…
Kullervo
07.07.2007 at 6:29 pm
Olet täysin oikeassa. Tuloverotus pois kaikilta alle 1200 egeä kuukaudessa tienaavilta ja hiidas progressio tonne neljään donaan saakka.
07.07.2007 at 6:33 pm
Lähetin tämän parille muullekin palstalle, toivottavasti kuitenkin julkaiset karvaan kokemuksemme.
Meidän isännällä loppui pari vuotta sitten työt. Ahkerana miehenä ei jäänyt kotiin lepäilemään vaan otti vastaan duunin vuokratyöläisenä. Matkusteli työn perässä 100 km suuntaansa joka päivä surkealla palkalla. Oli työssä maankuulussa muovifirmassa joulun päivät ja uuden vuoden, teki reippaasti kaiken aikaa ylitöitä.
Lasten kanssa sinniteltiin kotona, kärsivällisinä ja ymmärtäväisinä, vaikka kaikilla oli koko ajan isiä ikävä. Odoteltiin ensimmäistä palkkaa. Ei tullut marraskuussa, ei joulukuussa, ei tammikuussa. Ei tullut koskaan ilman lakimiehiä ja mahdotonta paperisotaa. Vietettiin siinä hiukan nihkeät joulut, neuvoteltiin kaikista laskuista ja asumiskuluista. Vuokrafirma oli kuitannut koko ajan suuret summat miehen työllistävältä yritykseltä, meille rahat eivät ilma lakimiestä tullut.
Mikäli valtiomme työministeriö velvoittaa vastaanottamaan vuokratyön, pitää samaisen tahon myös taata työntekijälle säännöllinen palkkatulo. Ei kai tässä maassa sentään orjatyösysteemiin olla menossa? Kyllähän ketkut kaiken osaavat, tämäkin vuokrafirma tekee jatkuvasti samaa neljällä paikkakunnalla Suomessa.
07.07.2007 at 6:38 pm
Jos työkkäri yrittää pakottaa siirtymään (siis muuttamaan)
oman työssäkäyntialueen ulkopuolelle, asia kannattaa kiistauttaa ja tehdä halllintokantelu.
Jos maahanmuuttajilla on oikeus häipyä sijoituopaikoistaan, niin sitä suuremmalla syyllä suomalaisella on oikeus valita ihan itse kotipaikkansa. Laki suojaa meitä tossa asiassa.
Hanttiin vaan, perkele! Toimeentulotukeen ei sisälly mitään velvotteita.
07.07.2007 at 6:46 pm
Tulisi EHDOTTOMASTI puolueettoman tahon tutkia poliitikkojen kytkökset vuokratyöfirmoihin, myös suoran lahjonnan mahdollisuus tutkittava.
07.07.2007 at 6:58 pm
Jos tässä asiassa jotain positiivista on niin on se, että yritetään kotimaisista = kantaväestön resursseista saada niitä työntekijöitä, jolloin ei ole niin suurta tarvetta haalia moniosaajia ulkomailta. Ainut karmaiseva asia mikä tosin nyt tätä kirjoittaessa hiipii mieleen, ettei sittenkin olisi tarkoitus tuoda ne moniosaajat, mutta ei tekemään työtä vaan elätettäväksi kantaväestön selkänahasta. Eli, kun kantaväestö on kaikin mahdollisin keinoin masinoitu elättäjiksi, voidaankin ottaa vielä suunniteltua enemmän moniosaajia ! Tällöinhän maassa on kaikki hyvin ! Hyvä omatunto, kun on tuotu maahan ”pakolaisia” turvoksiin asti ja saatu otettua mamuja vielä yli alunperin laskettujen määrien ja kaiken huipuksi vielä työttömyystilastototkin on saatu nollattua !
07.07.2007 at 8:39 pm
Täytyy laittaa välillä eriävä mielipide ettei kaikki olisi vain hymistelyä 🙂
[quote] Miniluv patistaa työvoimatoimistoja ryhdistäytymään työpaikkojen osoittamisessa työttömille työnhakijoille. [/quote]
Onko tässä jotain pahaa? Miksei näin ole tehty jo aiemmin?
[quote] Ministeriön uuden ohjeen mukaan työhön voidaan määrätä myös vuokratyöfirmoihin, [/quote]
Tietenkin voidaan, miksei voitaisi? Se että miksi taas vuokratyö on kannattavaa, onkin toinen juttu ja myös se jos joissakin vuokrafirmoissa ei noudateta lakia.
[quote] osa-aikaisiin työsuhteisiin [/quote]
Tietenkin näin, miksei voitaisi?
[quote] ja oman työssäkäyntialueen ulkopuolelle. [/quote]
Sinne uuninpankolleko se vähäpoika pitäisi ruokkia eläkkeelle saakka? Tietenkin pitkäaikaistyötön tulee velvoittaa siirtymään työn perässä jopa toiselle paikkakunnalle jos kerran minutkin voidaan velvoittaa maksamaan työttömien työttömyyskorvauksia. Velvoittaa on huono sana tässä, mikäli muutto ei kiinnosta, katkaistaan kaikki avustukset, puristakoon artisti sitten toimeentulonsa vaikka vanhemmiltaan, muttei pienilukuiselta työtätekevien joukolta.
[quote] provisiopalkkaiseen työhön, jos työttömän kanssa laaditussa työnhakusuunnitelmassa on sellaisesta sovittu, työvoimatoimistoille muistutetaan. [/quote]
Tämä provisiohomma on hieman ongelmallinen ja vaatii yhteistyötä työttömän kanssa, ei siitä muuten mitään tule.
[quote] Lisäksi työttömän velvollisuutta vastata työhönosoitukseen on tiukennettu. Osoituksen saaneen työttömän on otettava yhteyttä työnantajaan neljän päivän kuluessa aiemman kahden viikon sijasta. Jos työhönosoituksen saanut työtön ei neljässä päivässä ota yhteyttä työnantajaan sopiakseen työhaastattelusta, häneltä pyydetään asiasta selvitystä. Jos sitä ei tule, työtön joutuu karenssiin. [quote]
HIVVEÄÄÄ, KAMAAA, FASISMII!!!1
Voi vit*u, JOS arvon työtön ei kykene pistämään putkea poikki neljässä päivässä tai palaamaan poikaystävän luota Marmariksesta tai lopettamaan pimeää työtään tai jne jne NIIN onhan, tai ainakin pitäisi olla, aivan selvää kaikille ettei tällaiselle henkilölle pidä maksaa minkäänlaista sosiaaliavustusta.
[quote] onkohan kukaan Miniluvin virkamiehistä miettinyt asiaan liittyviä sosio-ekonomisia liitännäisiä. Mistä tällainen työtön saa asunnon – ja ennen kaikkea; miten hän maksaa sen takuuvuokran? Miten näistä vähistä rahoista maksetaan sekä oman perheen asuminen kotiseudulla että keikkamiehen toimeentulo ja eläminen kasvukeskuksessa? ja mitä tapahtuu perheille ja parisuhteille? [/quote]
Mistä tällainen TIMO saa asunnon –
ja ennen kaikkea; miten TIMO maksaa sen takuuvuokran?
Miten näistä vähistä rahoista TIMO maksaa sekä oman perheen asuminen kotiseudulla että keikkamiehen toimeentulo ja eläminen kasvukeskuksessa?
ja mitä tapahtuu TIMO perheille ja parisuhteille
Voi Jesus.
Maailma on paha.
Ei sossutkaan voi sentään aivan kaikkea järjestää.
Ei silti, hallitus on suomalaisvihamielinen ja pykii maamme täyteen tuhoamiseen, muttei kuitenkaan ehkä selvimmin tällä.. Lisäksi yllämainitut toimet eivät tule tietenkään vaikeuttamaan millään tavoin Rikastajien leppoisia eläkepäiviä.
07.07.2007 at 9:57 pm
Timo:
Kaikki suomalaiset eivät ole Timoja eivätkä Kullervoja – yhteisöllisyyteen kuuluu vastuu myös heikommista kanssakansalaisista. Siis oman kansan väestä. Vieraat suksikoot sinne mistä tulivatkin.
Mitäpä sitten kun itäsuomalainen kolmen lapsen yksinhuoltaja joutuu lähtemään kolmen kuukauden keikkaduuniin Helsinkiin? Pitäisikö omakotitalo myydä pois ja vaihtaa lasten kouluja ja ympäristöä – ja tuoda heidät esimerkiksi monikulttuuriseen Vuosaareen – tuon kolmen kuukauden vuoksi? Ja sellaisen palkan vuoksi joka kata edes elinkustannuksia?
Älytöntä ja suurta typeryyttä – sanon minä.
Kuten jo tuossa kirjoituksessani totesin, tällaisesta pakkotyövoimasta on työnantajalle enemmän haittaa kuin hyötyä. Tietysti tässäkin maassa on lauma ihmisiä, jotka haluavat muuttaa isänmaan joko Neuvostoliitoksi tai Yhdysvalloiksi. Minä en kuulu siihen joukkoon.
Olet väärässä siinä, etteivät nämä toimet eivät tule tietenkään vaikeuttamaan millään tavoin Rikastajien leppoisia eläkepäiviä.
Totta kai ne vaikeuttavat. Rikastajista ja suomalaisista köyhistä saadaan halpa paskaduuneja tekevä paarialuokka Suomeen.
Minä en pysty muuten näkemään mitenkään oikeudenmukaisena sitä, että joukko limaisia vuokratyövoimayrittäjiä maksattaa kulunsa Timon ja Kullervon verorahoilla – ja kerää ilmaistyövoimaa hyväksi käyttäen eurot kakun päältä.
Kullervo
07.07.2007 at 10:08 pm
Nimimerkki Timolle:
Missähän patterinvälissä olet lapsuutesi viettänyt? Onkosua mätkitty pienempänä lujaakin, kun et pysty ymmärtämään että et ole yksin Suomessa?
Ainahan näköjään joku löytyy, joka uskoo vakaasti lusmujen luksuselämän ottavan ryhtiä moisesta ohjeesta.
Mutta mites, kun tuo mielenterveysongelmista kärsivä, kenties hiukan alkoholisoitunut naapurin äijä on vastoin tahtoaan omaa kullannuppuasi tarhassa ”katsomassa” vain ettei rahojaan menettäisi? Vitsit on vähissä vanhempien lisäksi myös työkavereilla jotka sitten oikeasti saavat tehdä tämän tosi motivoituneen hommat omiensa ohella. Eikä palkka ole häävi.
Tai teini, jolla on vaikeuksia asettautua yhteiskuntaan ja pakotetaan hoitamaan vanhainkotiin juuri sinun vanhempiasi? Mitenhän se sopan syöttö näillä motiiveilla sujuu? Ei ole oikein, että ko. tapaukset makoilevat kotona, mutta oikeasti, eipä noilla korvauksilla elämä ole herkkua.
Ehkäpä ensilääkkeet olisivat tässä;
työttömyys – jokainen tapaus tutkittaisiin 6kk jälkeen sossun, kelan ja työkkärin yhteisvoimin. Sairaat eläkkeelle, kouluttautumattomille koulutusta, ammatinohjausta ja täydennyskoulutusta.
työvoimapula – siitä ei oo kukaan työnantaja vielä koskaan kärsinyt oikeasti jos palkka ja työolot ovat kohdallaan. Kokoomuksenkin kannattaisi muistaa tätä ratkoessaan ne kuuluisat globaalit markkinalait: rahalla saa ja mersulla pääsee. Kun maksaa siivoojalle kohtuullisen palkan jolla elättää itsensä ja perheensä, niin taatusti on tekijöitä. Alallahan voisi kokeilla vaikka optioita!
07.07.2007 at 10:50 pm
Näissä työministeriön ohjeistuksissa on raipan ja rangaistuksen maku. Kun demareita ei pystytä rankaisemaan, niin rankaistaan uskoteltuja demareiden äänestäjiä tai ketä tahansa muuta puolustuskyvytöntä. Vika on kansassa ja vallankahvassa on ihan kiva käyttää ruoskaakin.
Poliitikot ja virkamiehet ovat sisäistäneet pelottavan loistavasti todellisen tai kuvitellun vallanpitäjän roolit. Lopputuloksena on kuitenkin se, etteivät he osaa hoitaa alkeellisimpiakaan osia töistään. Talouspolitiikasta nyt tässä edes puhumattakaan. He eivät ole pystyneet aikoihin hoitamaan yhteisiä asioita niin, että kaikille löytyisi ja riittäisi töitä.
Helppo ratkaisu on purkaa oma kyvyttömyys syyllistämällä helposti leimautuvat ja puolustautumiskyvyttömät työttömät.
07.07.2007 at 10:59 pm
Osuuskuntamuotoinen vuokrafirma , esimerkiksi työttömien perustamana ja junailemana, voisi olla myös eräs toimiva ratkaisu.
Asioita kannattaa ajoittain käännellä ja tarkastella aivan toisista näkökulmista.
07.07.2007 at 11:01 pm
Kiitos tuosta kirjoituksestasi.
Kohta alkaa sitten se Suomussalmenkin tyhjennys ja köyhälistön raahaaminen herrasväen palvelijoiksi etelään.
08.07.2007 at 12:17 am
En tiedä, Timo, minkä ikäinen olet, mutta kirjoituksestasi päätellen vielä teini-iässä ja erittäin ahkera, juuri yrityksen perustanut toimitusjohtaja. Sinä varmaan palkkaisit vaikka kuinka paljon työntekijöitä, mutta kun noille sinun halveksimillesi lusmuilijoille ei työ kelpaa. Ei, vaikka valtio maksaisi suurimman osan heidän palkastaan. Niin. Sitähän sinä vaadit: ”Vastikkeeton työttömyyskorvaus on perseestä.”
Oletko pannut merkille, miten maailma on muuttunut? Kun minä olin nuori, tehtaan pilli soi jokaisena arkipäivänä klo 16.00 ja suuri työläisten joukko marssi työpäivän päätteeksi saman tehtaan portista ulos. Sittemmin on tekniikka kehittynyt ja yhä suurempi osa noista työläisistä on nyt korvattu automaatiolla. Yksi tietokone ohjaa kymmeniä työstökoneita. Yksi parintuhannen euron tietokone tekee siis homman, jossa ennen tarvittiin kymmeniä palkkatyöläisiä. Ihan ok juttu, tekniikan kehitystä ei pidä jarruttaa, mutta oletko sitä mieltä, että työtä nykyisin edelleenkin riittää kaikille? Varsinkin, kun vielä huomioidaan kuinka moni suorittava työpaikka Suomesta on annettu kiinalaisille orjille.
Sinä luultavasti et, ainakaan vielä toistaiseksi, harrasta kiinalaisten palkkaamista, mutta miten luulet pärjääväsi kilpailussa niiden yritysten kanssa, jotka sitä tekevät. Globalisaation ansiosta he voivat siis teettää tuotteensa kiinalaisella palkkatasolla, mutta myydä ne oikean palkkatason maiden hinnoilla. Sillä tienaa pirusti, mutta vain harvat. Luultavasti sinäkin joudut ennen pitkää panemaan pillit pussiin – riippuu tietenkin alasta, jota harrastat, mutta ymmärtänet vertauksen – tai sitten sinunkin pitää osallistua samanlaiseen riistoon. Oletko varma, että voitat tuossa kilpailussa? Jos et, niin sinustakin tehdään kaikkien hyljeksimä lusmuilija.
Veroja sinä varmaankin vihaat kuin ruttoa. Et voi käsittää, miksi juuri sinun pitää maksaa näiden saatanan ”laiskureiden uunin pankolla makoilemisesta”. Tiedätkö, mitä noilla verorahoilla todella on tehty? Niillä on luotu nykyaikainen ja turvallinen hyvinvointivaltio (vaikka sitä nyt kansallisten kykypuolueittemme toimesta puretaankin), jossa sinäkin olet halutessasi saanut ilmaisen koulutuksen ja terveydenhoidon. Sinulle on myös annettu vapaat kädet hyödyntää tämän yhteiskunnan ja muunkin maailman ’metsästysmaita’. Sinä hyvän koulutuksen saaneena ja nykyaikaista, verovaroilla rakennettua ja ylläpidettyä, infrastrukstuuria hyödyntäen voit valloittaa suuret alueet bisneksilläsi ja kerätä siitä fyrkkaa. Vai oletko todella sitä mieltä, että tienaat ilman kehittynyttä yhteiskuntaa? Jos olet, niin kokeile yrittämistä vaikkapa pohjoisnavalla.
Eikö hyvistä metsästysmaista kannatakin maksaa jonkin verran vuokraa? Maksathan sinä mukisematta vuokraa myös toimitiloista. Ja eikö kannata maksaa myös hyvästä joukkueesta. Se, kuinka hyvin sinun joukkeesi pelaa, riippuu oikeastaan sinusta. Sinähän olet johtaja. Hyvä johtaja laatii sellaiset strategiat, että rahaa tulee niin paljon, että siitä voidaan työntekijöille maksaa myös oikeita palkkoja.
Bisnesmiehenä sinä varmaankin kannatat markkinataloutta. Halvasta työvoimasta on vapaissa maissa aina ollut pulaa. Jos järjestät työntekijöillesi kelvolliset olot ja maksat heille oikeaa palkkaa, se peräkammarin poika Rääkkylästä varmaan pakkaa laukkunsa ja tulee hommiisi. Niin, jos hänet vain otat. Hyvistä työpaikoista kilpaillaan, kuten markkinataloudessa pitääkin. Huonot joutavat mennä. Se on sitä markkinataloutta.
Työttömyyskorvaus asettaa myös minimipalkkatason ja mahdollisesti takaa sinullekin työpaikan säilymisen (olettaen, että et olekaan yrittäjä, vaan työntekijänä jonkun palveluksessa). Kukaan järkevä ei mene töihin työttömyyskorvausta pienemmällä palkalla. Jos nämä korvaukset kokonaan lakkautettaisiin, silloin työssäolijat rupeaisivat saamaan potkuja, elleivät suostuisi palkkojensa alentamiseen, ja tilalle tulisi uunien pankoilta halpaa työvoimaa. Toiset vuorostaan valitsisivat elinkeinokseen rikollisuuden. Toivottavasti sinä ja perheesi ette joudu tällaisen valinnan tehneen uhriksi.
08.07.2007 at 2:04 am
”Myös työkkärin tarjoamat “vapaaehtoiset” ilmaistyöt eri firmoissa ovat pop. Mitä sitä pysyviä työntekijöitä palkkaamaan, kun joka tuutista tunkee erilaista harjoittelijaa ja työhöntutustujaa. Ja apulaista. Ja renkiä.”
Tämä on todella raivostuttavaa työvoimatoimistossa… Palkkatöitä ei tunnu löytyvän, mutta sen sijaan ollaan kyllä ohjaamassa ihmisiä ilmaiseen orjatyöhön. Eli työnhakijalle toimista ei ole mitään hyötyä, vaan sen sijaan ollaan hakemassa ilmaisia työntekijöitä firmoille. Huh huh…
Ei sen näin pitäisi toimia; jos minkäänlaisia töitä tehdään, niin niistä maksetaan silloin vähintäänkin minimipalkka, vaikka kyseessä olisi mikä ’harjoittelija’ ja työ postimerkkien nuolemista. Jos ei halua siitä maksaa, niin silloin voi tehdä työt itse tai jättää tekemättä.
08.07.2007 at 7:45 am
***Mitäpä sitten kun itäsuomalainen kolmen lapsen yksinhuoltaja joutuu lähtemään kolmen kuukauden keikkaduuniin Helsinkiin? Pitäisikö omakotitalo myydä pois ja vaihtaa lasten kouluja ja ympäristöä – ja tuoda heidät esimerkiksi monikulttuuriseen Vuosaareen – tuon kolmen kuukauden vuoksi? Ja sellaisen palkan vuoksi joka kata edes elinkustannuksia?***
Löysitpä juuri äärimmäisen esimerkin mutta kyllä tuostakin jotain saa. Kysymys tuollaisissa tapauksissa kuuluu: voiko yksinhuoltajan paikkakunnalta tai lähialueelta löytää työtä, edes osa-aikaista, myöhemmin. Mikäli se on mahdollista, ei tietenkään pidä kiirehtiä sitä muuttoa. Mutta mikäli se ei ole todennäköistä niin siirtyminen alueelle josta on löydettävissä työtä, ei välttämättä juuri sinne Vuosaareen, on välttämätöntä. Jokainen terve ihminen vastaa, tai siis pitäisi vastata, kuitenkin ensisijaisesti omasta elannostaan, ei mikään yhteiskunta voi rahoittaa loputtomasti toisten ihmisten omakotiasumista mukavalla seudulla. Tai juuri tässä tapauksessa, kolme lasta, voitaisiin tietysti ajatella että ko. yh on ikään kuin työssä niiden lastensa kanssa ja maksaa tästä pientä palkkaa ilman että yhteiskunta menee konkurssiin mutta yksinkertaisesti johonkin se raja on vedettävä. Mietipä muuten miten nämä asiat hoidettiin vaikkapa 40 vuotta sitten..
***Kuten jo tuossa kirjoituksessani totesin, tällaisesta pakkotyövoimasta on työnantajalle enemmän haittaa kuin hyötyä***
*** Mutta mites, kun tuo mielenterveysongelmista kärsivä, kenties hiukan alkoholisoitunut naapurin äijä on vastoin tahtoaan omaa kullannuppuasi tarhassa “katsomassa” vain ettei rahojaan menettäisi?’***
Tässä sekoittuu nyt pari ryhmää; ne työttömät jotka eivät kerta kaikkiaan halua tehdä työtä ja ne jotka tarvitsevat vain hieman kannustusta. Nämä ’totaalit’ saisi mun puolesta vaikka sotkea suohon, mitäpä sitä paskasakkia elättämään. Kun tuo kaunis ajatus ei kuitenkaan toteudu niin jonkinlainen Tanskan mallinen järjestelmä olisi paikallaan; työttömyyskorvaus olisi määrämittainen ja sen jälkeen työtön joutuisi valitsemaan meneekö hän töihin vapaaehtoisesti johonkin normaaliin yritykseen vai sitten työllistämistöihin tai ilman mitään korvausta jää kotiin. Itse kannatan työllistämistöitä, muttei tietenkään kannata laittaa esimerkiksi terveydenhuoltoon henkilöitä jotka eivät kykene siellä mitään tekemään tai eivät halua sitä tehdä. Heille on löydettävissä jos halutaan muita töitä, jossa edes viinanhaju ei niin valtavasti haittaa; roskien ja risujen keräämistä, jätteiden lajittelua, ulkoalueiden kunnostusta jne jne.
***Rikastajista ja suomalaisista köyhistä saadaan halpa paskaduuneja tekevä paarialuokka Suomeen.***
Keiden ne ’paskaduunit’ sitten pitäisi tehdä? Ufojenko? Vai jättää ne peräti tekemättä.. haloo.
***kirjoituksestasi päätellen vielä teini-iässä ja erittäin ahkera, juuri yrityksen perustanut toimitusjohtaja.***
En vastaisi muuten mitenkään tähän ad hominemiin mutta koska jätän vastaamatta useimpiin kysymyksiisi juuri siksi että en ole kumpikaan noista, tai edes lähellä niitä..
***oletko sitä mieltä, että työtä nykyisin edelleenkin riittää kaikille?***
Tällä hetkellä työllisyystilanne on hyvä. ’Kaikille’ ei löydy koskaan muuta kuin työllisyystöitä.
***Tiedätkö, mitä noilla verorahoilla todella on tehty? Niillä on luotu nykyaikainen ja turvallinen hyvinvointivaltio***
Miten tämä ’hyvinvointivaltio’ on tehty? Sossut ja kepu ovat säätäneet LAKEJA joilla velvoitetaan kunnat, kela ja muut tahot luomaan tätä ’hyvinvointia. Sen sijaa sossut ja kepu eivät tietenkään ole pystyneet järjestämään rahoitusta tälle kaikelle ja siksi tämä ’hyvinvointivaltio’ en helvetisti velkaa, täällä on erittäin korkea verotus ja homma kaatuu seuraavaan lamaan. Silloin pankkiautomaatti tulee olemaan ’rikki’. Muistaakseni Aarno Laitinen kirjoitti taannoin iltalehdessä julki tämän surullisen tosiasian; suomalaista on tullut kitiseviä laiskureita, jotain aivan muuta kuin sodan jälkeinen maan rakentanut sukupolvi. Täällä ollaan heti kitisemässä ja vonkaamassa yhteiskunnalta apua kun ’tötteröhattu kastuu’ (toinen suomalainen ajattelija). Tosiasia on se että huomattava osa suomalaisista on henkisesti juuri niitä ’neekereitä’, kiitos kommunistien vuosikymmeniä kestäneen propagandan, jotka eivät ymmärrä edes sitä perusasiaa ettei raha kasva puussa, tai edes setelipainossa.
Minun mielestäni yhteiskunnan rajalliset voimavarat tulisi suunnata työssäkäyvien lapsiperheiden tukemiseen; alentamalla heidän verotustaan, nostamalla äideille maksettavaa 1. vuoden hoitotukea, järjestämällä lasten äideille kunnollinen eläkekertymä pakollisen työstä poissaolon aikana, järjestää edullinen lastenhoito jonkinlaisella ’hoitosetelillä’, jolloin perhe voi itse valita laittaako lapsensa b-hepatiittien ja punikkilesbojen täyttämään päiväkotiin vai järjestääkö lastenhoidon muuten. Tässäpä muutama kohde joihin toivoisin rahaa ennemmin kuin vätysten loisintaan.
Vaan nyt kultalusikka lähtee töihin, monien suomalilaisten mielestä ehkäpä juuri sellaiseen paskaduuniin. Taidan olla tänään vain 10 tuntia kun on sentään jumalan sunnuntai.
08.07.2007 at 2:04 pm
Kaveri oli riemuissaan ja ilmoitti tästä asiasta: nyt joudut töihin!
Jaa…mullakin yli 2400 päivää Kelan työttömyyskorvausta takana ( en kerro tapahtuuko näin vapaaehtoisesti ) Mistä nämä työpaikat yhtäkkiä ilmaantuisi? Pitäisikö sitä alkaa siirtämään pikku kiviä paikasta toiseen, jonkun pölvästin käskystä. Henkilökohtaisesti vituttaa hyvin nopeasti nää ”juoppojen puuhat” (=tavallisen ihmisen joka hetkinen pakko toiminta) Omat päivän tapahtumani ovat luokaa 1-2 tapahtumaa per päivä. Esim siivoaminen/saunan lämmittäminen/kävely.
Jos nyt joutuisin töihin (mitä epäilen kovasti) miten ennättäisin elää? Lapissa on sanonta ne ketä on työt keksinyt ne työt tehkööt. Rakastan omaa elämäntapaani, maksaisin omasta olemisesta 10 000 miljoonaa euroa päivä, miten voisin vaihtaa sen max 1000 euroon kuukaudessa?
Ja en usko että Suomalainen on 2500 keskiansiotulon e/kk arvoinen. Toivottavasti globalisaatio jyrää Suomesta loputkin suojatyöpaikat pois, niin hihulit keskittyisivät enemmän oman napansa tuijoittamiseen.
08.07.2007 at 2:08 pm
Timo:
Kiitos kommenteistasi. Tunnemme toisemme näin näytön takaa ja tämä ei ole ihan ensimmäinen kerta, kun olemme asioista eri mieltä. osasta asioista olen kanssasi edelle täysin samaa mieltä.
Minäkään en ole valmis prekariaattien esiinmarssiin ja kustantamaan vetelehtimistä. Painotan kuitenkin edelleen, että tämä projekti on mielestäni tuomittu epäonnistumaan. Se on tuomittu epäonnistumaan sen takia, että se tuottaa enemmän yhteiskunnallista haittaa kuin hyötyä.
Minusta on itseasiassa helevetin hyvä, että asiat ovat kehittyneet neljässäkymmenessä vuodessa johonkin. Yhteisöllisyyden katoamista minä surkuttelen. Ja eräs varma tapa rikkoa yhteisöllisyys on hajottaa suvut ja perheet kauaksi toisistaan ja kotiseuduiltaan. Tällä saadaan romutettua myös yleinen tahto puolustaa suomalaista yhteiskuntaa ja Suomea – pikku hiljaa ja aivan varmasti.
Toistan edelleen; minusta jossain on jotain oikeasti pirusti pielessä, jos (ja kun) maahanmuuttaja saa valita asuiunpaikkansa, mutta syntyperäistä suomalaista heitellään kuin jätesäkkiä juuriltaan pois. Alkaa mietityttää myös se, että kumpikohan näistä kahdesta on todellinen pakolainen?
Olen monestakin asiasta kanssasi osittain samaan mieltä – ja osittain täysin eri mieltä. Ollaan muusta sitten eri mieltä, ei siinä mitään… 😉 Suomi on vapaa maa , vapaat mielipiteet – onneksi vielä toistaiseksi.
Voltaire kirjoitti muuten joskus näin: ”En ehkä usko siihen mitä sanot, mutta kuolen oikeutesi puolesta sanoa se” .
Hyvää työpäivää toivottaa kesälomalla vetelehtivä
Kullervo.
08.07.2007 at 2:13 pm
Herätkää:
Kiitos hyvin muotoilluista ja perustelluista kommenteistasi. Pistäydypä useamminkin täällä. 🙂
Kullervo
08.07.2007 at 2:56 pm
Jesh:
Osuit aika tavalla ongelman ytimeen. Summista voidaan tietysti – ja joudutaankin – neuvottella, mutta perusajatuksena tuo verottoman tulon nostaminen alimmissa tuloryhmissä olisi se oikea tapa kannustaa ihmisiä oikeaan työhön.
Kullervo
08.07.2007 at 3:05 pm
Tämähän on kaikessa yksinkertaisuudessankin loistava ratkaisumalli:
” 1. Nostetaan nollaveroprosenttia pienipalkkaisten työtekijöiden kohdalla tarpeeksi korkealle. Näin ihmisille jää enemmän rahaa kulutettavaksi ja se kiertää kulutuksen kautta erilaisina kulutusveroina takaisin valtion kassaan. Tällainen piristysruiske luo myös niitä oikeita työpaikkoja. Siis vakituisia yksityisellä sektorilla olevia ja tuottavia työpaikkoja.
Tässä on eräs ongelma; kiihtyvä kulutus saattaa kiihdyttää inflaatiota. Siihenkin on olemassa Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa lääkkeet. Paremmat ja tehokkaammat kuin tämä työvoimapoliittinen hölmöily.
2. Luodaan korkean teknologian ja erikoistumisen aikana niitä etätyöpainotteisia ja – molemminpuolista – sitoutumista edellyttäviä PK-yrityksiä myös syrjäseuduille.”
Hienoa! Täytyy linkittää kirjoituksesi hallituksen jäsenille
08.07.2007 at 3:23 pm
Ei kun seuraavaksi laillistamaan bordellit ja kaikki kynnellekykenevät duuniin sinne!
08.07.2007 at 3:26 pm
Käsittämätöntä, että valtiovalta ottaa suojelukseensa nämä nykyajan sutenöörit! Minulla on kokemusta näistä vuokrafirmoista, ainakin silloin alkuaikoina ne oli pelkkiä orjakauppoja. Varsinkin Virosta käsin operoivat pimittivät sunnuntai- ja ylityökorvaukset firman kassaan. Ja niillä on nyt käytäntö, että 25% ansiosta kuuluu firmalle, se koskee myös kaikkia ylimääräisiä korvauksia.
Työpaikkamme ay-aktiivit onneksi puuttuivat asiaan ja nyt työntekijät itse saavat korvaukset. Mielestäni työsopimus on työntekijän ja -antajan välinen, ei siinä tarvita loisia väliin. Menis nekin ennen oikeisiin töihin.
Näinhän asiat on aina olleet, jo antiikissa oli orjamarkkinoita, puuvillapelloille vietiin väkeä Afrikasta, naiset ovat olleet aina välittäjien kaupattavana ja nyt sitten työvoima. Milloin se sivistys saavuttaa myös meidät ihmiset?
08.07.2007 at 3:32 pm
Jossain kerrottiin, että VPS henkilöstöpalvelun toimitusjohtaja tienaa n 7.800 euroa vuodessa. Ei taida henkilöstönvuokraus olla kuitenkaan mikään kultakaivos.kateellisten puheita.
08.07.2007 at 3:52 pm
http://www.cl-yhtiopalvelu.fi/
Olin töissä vuokratyöfirmassa. Oli saatanan huono palkka ja se työantaja akka soitti kerranki ja itki ”tulisit töihin” Saatananmoista huijausta kokoajan ja mulla on vieläkin saatavia kyseistä kusipäiden yrityksestä. Tästä puljusta on useita valituksia jätetty että huijaavat. Näköjään saavat jatkaa rikollista toimintaansa estotta. Toivottavasti joskus heidätki pysäytetään, sääliksi käy HELLsingin orjia.
08.07.2007 at 4:43 pm
Eioleporoja:
Jätin yhden kommenttisi julkaisematta. Syyn varmaan arvaat.
08.07.2007 at 4:46 pm
Epäilijä:
”tienaa n. 7800 euroa vuodessa”. Ansiotuloinako?
Liittymättä mitenkään tähän yritykseen – ihan yleisluontoisesti. Omistaja saa yleensä lisäksi pääomatuloja yrityksestään. Palkkatulot eivät kerro yrittäjän kohdalla oikeastaan vielä mitään varallisuudesta tai yritystoiminnan kannattavuudesta.
Kullervo
08.07.2007 at 4:59 pm
Hei Kullervo
Mun kommentteja saa vapaasti sensuroida, itse en osaa enkä halua sensuroida omaa itseäni, uskon sellaisen tappavan henkisesti (näin naamataulut kertovat ei oma, toisten…) Ja meneehän mulla överiksi joka toinen kerta vähintään.. No täällä päin ei haittaa…
08.07.2007 at 7:33 pm
eioleporoja:
Itse vastaat tietysti kirjoituksistasi. Minä en ole sensori.
Kullervo
08.07.2007 at 7:43 pm
Timo:
”Sinne uuninpankolleko se vähäpoika pitäisi ruokkia eläkkeelle saakka? (ad hominem abusivis)
…puristakoon artisti… (ad hominem abusivis)
HIVVEÄÄÄ, KAMAAA, FASISMII!!!1 (ad hominem circumstantiae)
Voi vit*u, JOS arvon työtön (ad hominem tu quoque) ei kykene pistämään putkea poikki (ad hominem tu quoque) neljässä päivässä tai palaamaan poikaystävän luota Marmariksesta (ad hominem tu quoque) tai lopettamaan pimeää työtään (ad hominem tu quoque) tai jne jne (ad hominem…)”
Odotin, Timo, kyllä enemmän kommenttiasi rakentamastani olkiukosta, mutta jos koit tekstini itseesi kohdistuvaksi ad hominemiksi, niin itse kai sen syytkin parhaiten tiedät.
Mutta joo. Olkiukostahan oli kysymys, älä siis vedä hernettä nenääsi, jos et itseäsi tekstistäni tunnistanut, mutta se oli kuitenkin rakennettu ”elävästä” materiaalista. Samalla, kun itse syyllistyit ad hominemiin, saattoi kirjoituksestasi aistia myös erään yleisen ihmislajin arkkityypin, joka oli sopiva runko metaforiselle kommentilleni. Se siitä.
Markkinataloudesta ja huutavasta työvoimapulasta haluaisin sanoa vielä muutaman sanan. Jos työvoimasta on todellista pulaa, niin silloin siitä käydään kovaa kilpailua, ja voittajia ovat ne parhaimmat firmat. Jos huonompien firmojen omistajat tai johtajat eivät keksi tuottavampaa toimintaa, on hyvä, että näiden firmojen työntekijät vapautuvat parempien käyttöön. Hyvää työvoimaa ei kannata haaskata. Ja samalla saadaan myös sitä paljon kaivattua talouskasvua, samalla työntekijämäärällä.
Onko työvoimasta tässä maassa käyty kovaa kilpailua? Onko vaihtuvuus työpaikoilla suurta? Työttömyys on tilastojen mukaan hiukan pienentynyt, mutta mistään suuresta muutoksesta ei liene kysymys. Jos kaikki avoinna olevat työpaikat täytettäisiin työttömillä, työttömyyttä esittävä käyrä notkahtaisi vain hiukan. Maahanmuuttoministeri Astrid Thors kuitenkin televisiouutisissa kävi kertomassa meille suomalaisille, että Suomeen iskee juuri nyt huutava työvoimapula, jonka hoitaminen vaatii erikoistoimenpiteitä. Maahanmuutto-, pakolais- ym. lakeja ei kuulemma tähän hätään ehditä muuttamaan tarpeita vastaaviksi, vaan käyttöön on otettava poikkeuksellisia menetelmiä.
Työttömyyskortistossa olevat, nimimerkki Timonkin halveksimat, ihmiset eivät kuitenkaan kelpaa. Ja Timon ja Suomen nykyisen porvarihallituksen mielestä nämä pitäisi sitten pakottaa ns. paskaduunien tekijöiksi. Siinä Timo on oikeassa, että jonkunhan nämäkin työt täytyy tehdä, mutta miksi Timo ja Suomen hallitus eivät haluaisi maksaa näiden töiden tekijöille oikeata palkkaa? Vai täytyykö ne paskaduunit todellakin tehdä, jos niiden tekemisestä ei kannata mitään maksaa? Tämä ehkä vaikuttaa jankkaamiselta, mutta paskaduuneillekin löytyy aina tekijänsä, jos vain palkka ja työolot ovat kelvollisia.
Tämä hallitus puhuu viisaalta vaikuttavia sanoja markkinataloudesta, mutta todellisuudessa antaa kiinalaisen ’markkinatalousmallin’ mukaisesti diktatorisia määräyksiä. Ilmeisesti kykypuolueessa ei todellakaan tiedetä, mitä se oikea markkinatalous on.
Kullervolle kiitokset ja tiedoksi, että olen kyllä ahkera lukijasi. Kommentointi sitten vaatiikin jo huomattavasti enemmän aikaa ja energiaa, mutta hengessä ollaan kuitenkin mukana.
Ja Timolle vielä: älä välitä, en minäkään osaa latinaa.
08.07.2007 at 8:14 pm
Olen samaa mieltä kanssasi, tämä systeemi ei tule toimimaan
Yrittäjänä en haluaisi työntekijäksi ketään sellaista joka olisi siihen pakotettu! Ei sellainen työntekijä tekisi parastaan. Hyvään tulokseen tarvitaan aina vahva motivaatio, joka kasvaa siitä että työntekijä kokee itsensä sekä työnsä hyödylliseksi ja saa työteostaan tyydytystä sekä onnistumisen hetkiä.
Lausahdus ”työ tekijäänsä kiittää” pitää paikkaansa kunhan tehtävä työ on tekijälleen mielekästä. Pakkotyö tulee johtamaan pelkästään kapinaan työnantajaa vastaan, joka ei tee minkään yrityksen tulokselle hyvää. Myös erilaiset työtapaturmat, kiusaaminen ja väärinkäytökset tulevat yleistymään työpaikoilla, koska yleinen ilmapiiri menee pilalle. Tämäkin syö hyvää tulosta.
Ainoa asia, jossa suomi voi enää kilpailla halvempia maita vastaan on hyvä työn tuottavuus ja tulos. Siten tämä uusi laki on käsittämätön ja sotii pahasti vastaan hyvän tuloksen tekemisen perusteita. Näin ollen en usko, että uusi laki muuttaa asioita miksikään. Ei kukaan järkevä yrittäjä halua huonoa tulosta tekeviä työntekijöitä riveihinsä.
Lisäksi työntekijällä on yrittäjään verrattuna edelleenkin hyvin vahva lakisuoja: hän joka on työntekijän asemassa voi esimerkiksi sairastua ja jäädä sairauslomalle, ilman että menettää tulojaan, kuten yrittäjä. Vaikka työtön pakotettaisiin työsuhteeseen, on hänellä edelleenkin tuo mahdollisuus palkalliseen sairauslomaan. Jos itse olisin työtön ja minut pakotettaisiin työhön jota en hallitse ja josta en saa tyydytystä, niin aivan varmasti sairastuisin heti masennukseen, jonka parantelu vaatisi useamman kuukauden mittaisen sairausloman. Ja kukahan maksaisi sairauslomani? Olisiko se oikein yrittäjää kohtaan? Tekisikö yrittäjä tällöin hyvää tulosta?
Pakkotyö ei voi toimia ja sen kustannukset maksaa aivan väärä taho – yrittäjät. Pakotetaan työttömät ennemmin opiskelemaan jotakin sellaista alaa, jolla olisi runsaasti työtä tarjolla.
08.07.2007 at 8:20 pm
Yksi perusjuttu: Tässä sirkuksessa ei ole tosiaankaan kyse laiskuudesta tai ahkeruudesta, halusta tai haluttomuudesta, vaan siitä kylmästä tosiasiasta, että jo muutaman tunnin työkeikka katkaisee työttömyyskorvauksen useiksi viikoiksi – jopa pariksi kuukaudeksi
Muutaman tunnin palkalla ei vaan voi odotella useita viikkoja joutumatta kärsimään nälkää ja laiminlyömättä esim. vuoran ja laskujen maksamisen.
09.07.2007 at 9:49 am
Palkkatyöläinen 6/2007
Työministeri Tarja Cronberg pitää kielteisenä ilmiötä, jossa vakituisia työntekijöitä korvataan vuokratyöntekijöillä. Hänen mielestään käyttäjäyrityksen luottamusmiehellä pitäisi olla oikeus tietää, millä perusteella yritys käyttää vuokratyöntekijöitä
09.07.2007 at 10:42 am
***Odotin, Timo, kyllä enemmän kommenttiasi rakentamastani olkiukosta, mutta jos koit tekstini itseesi kohdistuvaksi ad hominemiksi, niin itse kai sen syytkin parhaiten tiedät.***
Miten olisin voinut ymmärtää sanomasi jotenkin toisin? Itsehän oletit että olen joko 15 vuotias = vailla ymmärrystä ja elämänkokemusta tai sitten peräti kiinalaisorjien työpanosta nauttiva läpeensä paha ja saalistava ”toimitusjohtaja”
***Mutta joo. Olkiukostahan oli kysymys, älä siis vedä hernettä nenääsi, jos et itseäsi tekstistäni tunnistanut, mutta se oli kuitenkin rakennettu “elävästä” materiaalista. Samalla, kun itse syyllistyit ad hominemiin, saattoi kirjoituksestasi aistia myös erään yleisen ihmislajin arkkityypin, joka oli sopiva runko metaforiselle kommentilleni. Se siitä.***
En hevin hermostu edes IRL joten täysin perusteeton väitteesi minun olkiukosta ei aiheuta minkäänlaisia vihareaktioita minussa 🙂
***Markkinataloudesta ja huutavasta työvoimapulasta haluaisin sanoa vielä muutaman sanan. Jos työvoimasta on todellista pulaa, niin silloin siitä käydään kovaa kilpailua, ja voittajia ovat ne parhaimmat firmat. Jos huonompien firmojen omistajat tai johtajat eivät keksi tuottavampaa toimintaa, on hyvä, että näiden firmojen työntekijät vapautuvat parempien käyttöön. Hyvää työvoimaa ei kannata haaskata. Ja samalla saadaan myös sitä paljon kaivattua talouskasvua, samalla työntekijämäärällä.***
Olen täysin samaa mieltä ja juuri työvoiman hyvinvointiin ja pieneen pulaan pitäisi aina pyrkiä.
***Onko työvoimasta tässä maassa käyty kovaa kilpailua?***
Ei, siksi täällä onkin melko alhainen palkkataso verrattuna länsimaihin. Eikä täällä senkään johdosta missään tapauksessa tarvita ns. ’työvoimaa’ afrikkalaisista tai muslimimaista. Tai edes Aasiasta niitä oikeita työmiehiä ja -naisia.
**Onko vaihtuvuus työpaikoilla suurta?***
Luultavasti ei mikäli palkat ja työehdot ovat suht koht normaalit
***Työttömyys on tilastojen mukaan hiukan pienentynyt, mutta mistään suuresta muutoksesta ei liene kysymys.***
En ole koskaan muuta väittänytkään, työttömyys on edelleenkin luokkaa massatyöttömyys. Työtätekevien osuus on kasvanut mikä on hyvä asia. Työkykyisen, -haluisen ja eteläsuomessa asuvan on kyllä kohtalaisen helppoa löytää töitä nyt, tämä on fakta.
***Jos kaikki avoinna olevat työpaikat täytettäisiin työttömillä, työttömyyttä esittävä käyrä notkahtaisi vain hiukan.***
Tämäkin on tietysti totta, muttei kuitenkaan kerro koko totuutta; kaikki työpaikat eivät ole näkyvissä koska, monista eri syistä, työnantajat eivät halua niitä näyttää.. Lisäksi huomattava osa työttömistä ei ole kiinnostunut saamaan työtä mutta asian tila muuttuisi nopeasti jos niin haluttaisiin..
****Maahanmuuttoministeri Astrid Thors kuitenkin televisiouutisissa kävi kertomassa meille suomalaisille, että Suomeen iskee juuri nyt huutava työvoimapula, jonka hoitaminen vaatii erikoistoimenpiteitä. Maahanmuutto-, pakolais- ym. lakeja ei kuulemma tähän hätään ehditä muuttamaan tarpeita vastaaviksi, vaan käyttöön on otettava poikkeuksellisia menetelmiä.***
Maantuhoamisministeri AT edustaa kansanvihollisryhmää joiden teot tulee tutkia perin pohjin jossain asiaa tuntevassa instanssissa. Maanpetturuus, kansanmurha… tuomio saattaa olla jopa ankara..
***Työttömyyskortistossa olevat, nimimerkki Timonkin halveksimat, ihmiset eivät kuitenkaan kelpaa.***
Paska ei kelpaa kuin pellolle.
***Ja Timon ja Suomen nykyisen porvarihallituksen mielestä nämä pitäisi sitten pakottaa ns. paskaduunien tekijöiksi.***
Itse olen tehnyt näitä ns. paskaduuneja kohtalaisen paljon; olennainen kysymys kuuluukin: kuinka montaa paskaduunista kieltäytyjää pitää niiden paskaduunien tekijöiden elättää??
***Siinä Timo on oikeassa, että jonkunhan nämäkin työt täytyy tehdä, mutta miksi Timo ja Suomen hallitus eivät haluaisi maksaa näiden töiden tekijöille oikeata palkkaa?***
Hallituksesta en tiedä mutta itse otan mielelläni lisää palkkaa.. En tiedä mikä on sitten se huono palkka.
**Vai täytyykö ne paskaduunit todellakin tehdä,***
Juu, ei varmaan. Siksihän ne on just paskaa.
***jos niiden tekemisestä ei kannata mitään maksaa? Tämä ehkä vaikuttaa jankkaamiselta, mutta paskaduuneillekin löytyy aina tekijänsä, jos vain palkka ja työolot ovat kelvollisia.***
Paskaduunit pitäisi tietenkin nyt määritellä. Useimmista saa sitä palkkaa millä tulee toimeen. Mikäli tulojen vertailukohtana on vaikkapa päivääkään työtätekemätön mutta keskiluokkaista elämää viettävä somppuperhe, saati sitten mattivanhasen veli tai melkeinpresidentti sitran_aho ei palkalla tietenkään tule toimeen mutta tällöin vertailukohdat ovat vääriä. Ei niissä oikeissa töissä jää käteen juuri sen enempää kuin paskaduuneissakaan.
***Tämä hallitus puhuu viisaalta vaikuttavia sanoja markkinataloudesta,***
En ole huomannut tällaista.
*** mutta todellisuudessa antaa kiinalaisen ‘markkinatalousmallin’ mukaisesti diktatorisia määräyksiä.***
Missä ja mitä on annettu? Mielestäni hallitus on noudattanut Suomessa perinteistä jo tsaarinaikaista käytäntöä; kun ei tee mitään, ei tee virheitäkään. Neekereitä tuodaan tietysti lisää mutta näin hallitus toimisi kaikilla pohjilla joten ei siinäkään ole mitään uutta
***Ilmeisesti kykypuolueessa ei todellakaan tiedetä, mitä se oikea markkinatalous on.***
Kautta vuosikymmenten kokkelien tyypillinen yrittäjäkannattaja on ollut joku parturikampaaja tai kioskinpitäjä, joka kitisee siitä että aputytölle pitää maksaa palkkaa.. Useimmat kokkelien kannattajat taasen ovat sossuja; sairaanhoitajia, opettajia ym. ryhmiä jotka kokevat olevansa vauraita ja muutenkin parempaa väkeä velkaisessa rivarinpätkässään.
***Ja Timolle vielä: älä välitä, en minäkään osaa latinaa.***
Kiitos.
19.08.2007 at 4:29 pm
Työkkäri ei ainoastaan yritä pistää ihmisiä töihin oman
työssäkäyntialueen ulkopuolelle, vaan myös ammattin ulkopuolelle,
kuten minulle kävi. Sain työvoimatoimistosta uhkailukirjeen jossa
kerrottiin, että jos en hae kyseiseen työpaikkaan, työttömyyskorvaukseni katkaistaan. Minulla ei ollut minkäänlaista
koulutusta alalle, ja työn keston pituudesta päätellen (3-6kk)
päättelin että työnantaja ei ole järjestämässä minulle muutaman
vuoden koulutusta kyseiseen ammattiin. Olin onneksi jo aloittanut
työt oman alani töissä muutamaa päivää aikaisemmin, mutta lähetin silti työhakemuksen kyseiseen firmaan. Hakemuksessani mainitsin
että minulla ei ole minkäänlaista koulutusta, tai kokemusta kyseisestä
ammatista. Kehotin tämän yrityksen edustajaa lähettämään työvoimatoimistolle kirjeen, jossa hän ehdottaisi että vastaisuudessa
yrittäisivät saada ihmisille koulutustaan vastaavaa työtä.
Minulle ei tuottanut mitään ongelmaa käyttää 5 minuuttia yhden sähköpostin kirjoittamiseen, mutta jos kyseinen yhtiö saa päivittäin useita yhteydenottoja ihmisiltä jotka eivät kykene nykyisellä koulutuksellaan työskentelemään kyseisen alan töissä, syö se minusta tarpeettomasti työnantajan resursseja ja hermoja. Kirjeessä jonka työvoimatoimisto lähetti minulle, mainittiin että ”Työvoimatoimiston arvion mukaan oheinen työpaikka soveltuu teille.”. Ehkä olisi aika tehostaa työkkärin toimintaa jollakin lailla.