Tässä meillä onkin varsin mielenkiintoinen kysymys.
Siis se, ketä saa kutsua rasistiksi tai natsiksi – ja millä perusteilla?
Varsinkin kun ketään ei saa asettaa mielipiteen tai kansalliseen, etniseen, rodulliseen tai uskonnolliseen ryhmään taikka niihin rinnastettavan muuhun kansanryhmään kuulumisen vuoksi eriarvoiseen asemaan – tai halventaa heitä ryhmänä.
Eilisen Hyysärissä julkaistun mielipidekirjoituksen jälkeen ei kulunut kuin vuorokausi Mika Illmanin ja Johanna Suurpään uudesta hyökkäyksestä sananvapautta vastaan.
Valtionsyyttäjä Illman haluaa leimata kaikki hänen omasta mielipiteestään poikkeavat nettikirjoittajat verkkorasisteiksi. Hän haluaa Suomen verkkorasistit kuriin Ruotsin mallin mukaisella lainsäädännöllä, jossa sivuston ylläpitäjä on vastuussa sivustolla esiintyvästä aineistosta. Asiasta kertoi ensin Mokuradio.
Myös – jo aiemmin varsin virkamiesetiikan rajoilla liikkuvasta toiminnastaan tunnettu – vähemmistövaltuutettu Suurpää pitää lainsäädäntöä mahdollisena keinona nettirasismin rajoittamiseksi. Ylläpitäjien vastuuta pitäisi vähemmistövaltuutetun mielestä kuitenkin tutkia vielä enemmän.
Tällä hetkellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin seurata tekstejä ja viedä loukkaavien tekstien kirjoittajia tuomiolle
Suurpää kertoo uusisuomi.fi:lle.
Nettikirjoittamisen rajoittamiseen tai tiettyjen sanojen ja ilmausten kieltoon Suurpää ei usko.
Jos jonkin sanan kieltää, niin sille keksitään nopeasti jokin kiertoilmaus.
No, miksi tätä sitten edes yritetään?
Sillä siihenhän näiden tahojen toiminta on tähän mennessä pyrkinyt. On pyritty rankaisemaan tiettyjen ilmaisujen käytöstä – niiden sanojen, joita esimerkiksi allekirjoittanut karttaa muutenkin jokapäiväisessä elämässäänkin. Verbaalinen tehokeino on tehokeino, mauton on mautonta ja vulgaarius on vulgaariutta.
Mutta, että joku mielipide olisi väärä – tai ihmisellä ei olisi kansalaisyhteiskunnassa oikeutta sanoa sitä – se ei ole, eikä voikaan olla totta.
Jälleen kerran – Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen näkemys sananvapauden rajoittamiseen:
Sananvapaus ei kata pelkästään sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. Tätä vaativat tuomioistuimen mukaan moniarvoisuus, suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus, joita ilman ei ole kansanvaltaista yhteiskuntaa. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
Mielipide ei – edes typerä sellainen – voi olla väärä kansanvaltaisessa yhteiskunnassa. Piste.
Ylen uutisten mukaan nettirasismi on kasvussa, ja internet tarjoaa ääriliikkeille yhä merkittävämmän kasvualustan rasististen rikosten määrän noustessa.
Tämä on varsin mielenkiintoista.
Hieman aikaisemmin juuri tuolta viranomaispuolelta on heitelty lukuja kahdestakymmenestä nettirasistista. Miten tällainen joukko voi sitten olla uhka kansanvaltaiselle yhteiskunnalle?
Suurpää väittää tuntevansa nettirasismin omakohtaisesti. Häntä tituleerataan rasistisissa blogeissa jo ”neekerivaltuutetuksi”.
Ja tähän perustuen, Suurpään mukaan netti onkin rasismille selkeä kasvualusta.
Jaha. Minä muuten olen – ainakin osittain – eri mieltä.
Minusta vaikuttaa siltä, että Suurpään ja Illmanin tarkoituksena on edistää suomalaisen kansallisvaltion muuttuminen monikulttuuriseksi yhteiskunnaksi. Kansallisvaltioon positiivisesti suhtautuminen ja siitä huolissaan oleminen halutaan kriminalisoida. Illmanin aikaisemmista väitteistä huolimatta takana paistaa myös halu kriminalisoida maahanmuuttokriittinen kansalaiskeskustelu ja kieltää se julkisuudessa kokonaan.
Maahanmuuttopoliittista keskustelua ei voi käydä käymättä samalla keskustelua myös maahanmuuttajista.
Tässä halutaan tehdä isänmaallisuudesta ja poliittisesta konservativismista – sekä myös kaikenvärisestä oikeistolaisuudesta – rikollista. Monikulttuuristien mielipiteestä poikkeavat – ns. väärät – poliittiset mielipiteet halutaan leimata rasismiksi ja tehdä niiden esittämisestä rasistisia rikoksi.
Keskustelupalstojen rasistisia tekstejä, joissa kirjoittajat purkavat tunteitaan ja ilmaisevat halveksuntaansa etnisiä ryhmiä kohtaan, Suurpää vertaa kadulla nimittelyyn. Kirjoittelun taustalla on hänen mukaansa myös yleistä turhautuneisuutta.
Kirjoittelijat eivät suoraan suuntaa nimittelyä eri etnisille ryhmille, vaan siinä haetaan vastakaikua omalle ajattelulle toisilta samantyyppisiltä ihmisiltä.
Täysin rasististen sivustojen ja ”kovemman aineiston” taustalla on vähemmistövaltuutetun mukaan pienehköjä porukoita, joita ei voi suoraan yhdistää kaikkiin keskustelupalstojen kommentteihin. Teksteistä on Suurpään mukaan tullut myös aiempaa hienotunteisempia.
Tekijät ovat tulleet tietoisiksi siitä, että he ovat rikosoikeudellisesti vastuussa omista teksteistään. Tämä on tärkeä signaali varsinkin nuorille. Sananvapaus ei ole täysin rajoittamatonta eikä kukaan saa sanoa ihan mitä tahansa.
Ei tietenkään.
Mutta kunnianloukkauksen rinnastaminen maahanmuuttokriittiseen – tai mihin tahansa yleiseen poliittiseen – mielipiteeseen on – sanalla sanoen – aika absurdia.
Minusta tuolla tiellä ei olla kovin kaukana siitä, että nämä suurpäät ja illmanit rikkoisivat juuri sen Rikoslain 11 luvun 10§:n henkeä – ja jopa kirjainta:
10 § (11.4.2008/212)
Kiihottaminen kansanryhmää vastaanJoka yleisön keskuuteen levittää lausuntoja tai muita tiedonantoja, joissa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin kansallista, etnistä, rodullista tai uskonnollista ryhmää taikka niihin rinnastettavaa muuta kansanryhmää, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Myös suomalaiset kansanosat – kaikesta huolimatta, myös porvarit, kansallismieliset ja nationalistit – ovat kansanryhmiä.
Se mitä kannattaa myös miettiä, on kysymys siitä, kuinka hyvin nämä ihmiset sopivat virkoihinsa? Kuinka hyvin he edustavat virkamieheltä vaadittavaa objektiivisuutta ja puolueettomuutta?
Onko Suurpään tausta sellainen, että hän pystyy toimimaan puolueettomasti ja tasapuolisesti virassaan?
Onko Illman tehtäviensä tasalla käyttäessään omaa väitöskirjaansa oikeudellisena argumenttina?
Yrittääkö joku virkamies kaapata lainsäädäntövaltaa itselleen?
Kannattaisi olla tarkkana tarttuessaan astaloon ja lähtiessään ristiretkelle sananvapautta ja kansalaisyhteiskuntaa vastaan. Vanha viisaus nimittäin sanoo, se kuka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu…
Lähteet: STT, YLE, US
Jk. Annan tässä muuten hieman samaan asiaan liittyen risuja myös Uudelle Suomelle. On aika mautonta julkaista tällainen kuva tuon uutisen yhteydessä:
Tällaisten kuvien julkaiseminen tämänkaltaisen uutisen yhteydessä on omiaan leimaamaan kriittisesti maahanmuuttoon suhtautuvan kansanosan.
Hävetkää – jos osaatte. Jos ette osaa, ottakaa edes opiksenne.
Päivitys 060508 2157: Asiaan ovat ottaneet kantaa myös Pikkupoika, Juha Kettunen,libertatisaequilibritas, Mikko Ellilä, Oula Lintula, IDA, Lotta Roti, Vasarahammer – ainakin…
05.05.2008 at 3:02 pm
Ei saa leimata.Ei
Yle muuten informoi kansalaisia rasismin uhkista näin:
”Internetistä on tullut ääriliikkeiden tukikohta myös Suomessa
Julkaistu 05.05.2008, klo 06.37 (päivitetty 05.05.2008, klo 09.28)
Rasististen rikosten yleistyttyä Suomessa internetistä on tullut ääriliikkeille ja vähemmistövihamielisille ryhmille yhä merkittävämpi kasvualusta. Suomen viranomaiset pitävät internetissä toimivia ääriryhmiä jo uhkana arjen turvallisuudelle.”
Saisiko luettelon niistä viranomaisista?
”Ulkoministeriön ulkoasiainneuvos, turvallisuusasiantuntija Kirsi Westphalen arvioi, että rasististen rikosten määrä on Suomessa merkittävässä nousussa.”
Mikä on rasistinen rikos? En ole löytänyt sellaisen määritelmää lainsäädännöstä. Kullervo taitaa olla oikeassa tuossa lainsäädäntövallan anastuspyrkimysjutussaan.
”Kuten kaikki yhteiskunnallinen toiminta, myös negatiiviset ilmiöt, kuten rasismi näyttävät siirtyneen nettiin, hän kertoo.”
Kaikki yhteiskunnallinen toiminta? Vaalit, jalkapallomatsit, kapakkaillat ja leipäjonot? Paskaa.
”Kuitenkin vain harva verkkorasisti jää kiinni. Syyttäjäviranomaiset kaipaavat jämerämpiä keinoja puuttua ongelmaan.”
Keskitysleirijärjestelmä ja kidustukset pystyyn. Sillä se väärinajattelun ongelma ratkeaa.
-”Esimerkiksi Ruotsissa on laki, joka edellyttää sivuston ylläpitäjää valvomaan siinä esiintyvää aineistoa. Itse pitäisin tarpeellisena harkita tämän tyyppisen lainsäädännön säätämistä myös Suomeen, valtionsyyttäjä Mika Illman toteaa.”
Illman voi todeta mitä tahansa. Kullervo on siinä oikeassa, että tuon tason virkamiehen on syytä pitää lainsäädäntöasiossa paljon matalampaa profiilia. Illman ei ole yksityishenkilö.
”Verkko kokoaa myös uskonnollisia ja poliittisia ääriliikkeitä. Suojelupoliisi tarkkailee Suomessa useita rasistista materiaalia ja äärioikeiston propagandaa ulkomaita myöten levittäviä verkkokauppoja.”
Nämä kaupathan ne varmaan ovat yhteiskunnan suurin uhka. Miten suljetut moskeija-sessiot ja kiihotus suomalisia ja demokratiaa vastaan sitten asettuu tähän asiaan?
”Netin muukalaisviha koetaan vakavana uhkana myös siksi, että maahanmuuton odotetaan jatkossa lisääntyvän. Euroopasta on jo esimerkkejä siitä, kuinka maahanmuuttajien ja kantaväestön arkistetkin kärhämät voivat kärjistyä polttoiskuiksi ja mellakoiksi.”
Miten voi oikeasti ymmärtää asian näin väärin. Kun kansainvaellus alkaa ja vieras porukka valloittaa toisten alueita ja maata, se aiheuttaa vastarintaa. Ja niin kuin Kullervo on sanonut rasismia.
Tällä asenteella tulee kokemaan maahanmuuton kasvaessa ikävän yllätyksen.
”Pitäisin tärkeänä, ettei tilannetta päästetä sellaiseksi kuin se on eräissä muissa maissa, Ruotsissa ja Länsi-Euroopassa, valtionsyyttäjä Illman sanoo.”
Siihen on yksinkertainen ratkaisu. Rajoitetaan maahanmuuttoa. Illmanin keinot ovat bensan heittämistä liekkeihih.
Vittu, että siinä meillä on tyhmä jätkä!
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/vasen/id89786.html
05.05.2008 at 3:18 pm
Suomen kaltaisessa demokraattisessa maassa kaikilla ihmisillä on oikeudet omiin mielipiteisiinsä. Voin vannoa, ettei kansa taivu tälläiseen ehdotukseen. Viimekädessä tulee kapina. Monikulttuuriuskonto lentää kertaheitolla roskikseen, samoin viimeiset suvaitsevaisuuden rippeetkin..
05.05.2008 at 3:22 pm
Ongelma on siinä, että ”nettirasismiksi” näytetään tulkittavan lähes mikä tahansa maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen kriittisesti suhtautuva kirjoitus. Sodasta ”nettirasismia” vastaan on tullut vasemmistolaisten virkamiesten poliittinen ristiretki monikulttuurisuuden vastustajia vastaan, ja se ei kai ollut tarkoitus?
Vähemmistövaltuutetun toimenkuvassa ei ole mainittu ihmisten haastamista käräjille – tästä huolimatta edellinen vähemmistövaltuutettu tehtaili 40 syytettä. Kyseisen viran perustaminen oli virhe, josta nyt maksetaan sananvapaudella.
Mielenkiintoista myös, että taannoisessa oikeudenkäynnissä erästä bloginpitäjää vastaan Mika Illman pyrki (oikeudenkäynnin kulusta tehtyjen muistiinpanojen perusteella) maalaamaan henkilön ”äärioikeistolaiseksi” yhden nettilinkin perusteella. Kyseinen henkilö ei ole ”äärioikeistolainen”, mutta vaikka olisikin, Suomessa yksityishenkilöillä on laissa taattu oikeus omaan poliittiseen mielipiteeseen. Tai ainakin oli. Muutenkin Illmanin perusteet ja performanssi oikeudessa olivat ala-arvoisia, mutta tämän ei tietenkään annettu vaikuttaa prosessin lopputulokseen, Suomessa kun ollaan.
Edelleen mielenkiintoista on, että valtionsyyttäjä Illman totesi opinnäytteessään, että suomalaisille ei tulisi antaa yhtä vahvaa sananvapautta kuin amerikkalaisille. Mielestäni tämä kertoo kaiken olennaisen siitä missä mennään. Hyvästi sananvapaus, tervetuloa takaisin Kekkoslovakian aikoihin. Valtionsyyttäjä Illmanin tulisi erota, ja vähemmistövaltuutetun virka lakkauttaa.
Yhteiskunta muodostuu ihmisistä, ja suomalaisilla on oikeus vastustaa maamme islamisoimista ja työkelvottoman mutta rikoskuntoisen väestön rahtaamista tänne veronmaksajien riesaksi.
05.05.2008 at 3:55 pm
ämpee laitti tonne J H-a:n vieraskirjaan muutaman hyvän linkin koskien tätä gruppenfuhrer Westphalenia:
http://blogoinen.blogspot.com/2008/02/yle-uutiset-heiluttaa-leimakirvest.html
Kirsti on siis naimisissa muslimin kanssa, mikä ei välttämättä vaikuta mihinkään…
https://www.cimo.fi/eman/ShowEvent.phx?eid=eman.756
Islamofobian torjuminen kuitenkin on tärkeää…
Click to access statuslehti107mamu.pdf
Kuten kantaväestön asennekasvatus…
http://www.rasmus.fi/news_show?id=106&l=1
Mihin Suomi joutuisikaan ilman ”Rasmusta”…
Mä pistin ne tänne, koskne löytyy sitten tarvittaessa nopeemmin. Olis kiva jos julkasisit tän Kullervo.
05.05.2008 at 4:00 pm
Kun tästä etsii positiivisia puolia, on huomattava, että Illman osui naulan kantaan todessaan, että:
“Pitäisin tärkeänä, ettei tilannetta päästetä sellaiseksi kuin se on eräissä muissa maissa, Ruotsissa ja Länsi-Euroopassa, valtionsyyttäjä Illman sanoo.”
Varmaan 90 % suomalaisita on samaa mieltä.
Toinen hyvä puoli on eittämättä se, että valtion virkakoneiston tehokkuus on tehnyt ainakin minuun vaikutuksen. Siis vuodessa on porvarihallituksen aikana saatu viritettyä koko koneisto siihen, että maan rajat avataan sepposen selälleen. En olisi millään uskonut, että tämä käy näin nopeasti. Historiallinen suoritus.
05.05.2008 at 5:58 pm
Niin järjettömäksi on touhu mennyt etten ihmettelisi vaikka joku intoutuisi ottamaan Schauman-Hohenthal-linjan äärimmäiset keinot käyttöön..
Tosin en toivo sitä..
Elämme mielenkiintoisia aikoja.
05.05.2008 at 7:32 pm
Tämä on kiittävä ja kannustava kommenttiviesti.
Tekstiisi ei ole mitään lisättävää.
Tv: Ykä
05.05.2008 at 8:00 pm
Kiitos kommenteista.
Ja Ykä – hyvin se Sinäkin vedät.:)
Jatketaan tässä houruuden valtaamassa maailmassa..
Kullervo
05.05.2008 at 9:47 pm
Tämmöinen löytyi Tummeli-klaanin sivuilta:
”Nimi : JT
Mitä teen : Kommentoin
Viesti :
YLEn uutisten printtiversio nettisoimaaja-uutisestaan:
”Euroopasta on jo esimerkkejä siitä, kuinka maahanmuuttajien ja kantaväestön arkistetkin kärhämät voivat kärjistyä polttoiskuiksi ja mellakoiksi.”
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id89786.html
TV-uutisissa tuo kohta sanottiin hieman eri tavalla:
”Euroopasta on jo esimerkkejä, miten maahanmuuttajien ja kantaväestön arkikärhämät ovat kärjistyneet kirkonpoltoiksi ja mellakoiksi.”
– Onneksi joku YLEllä huomasi kömmähdyksen ajoissa!
http://areena.yle.fi/toista?id=1238531
5. toukokuuta 2008 12:14:13″
Polttoiskulla ja kirkonpoltolla on eroa.. 😀
09.05.2008 at 2:04 pm
Huomasitteko Nälkäkorven tuoreimman? Raastupaan se pitää viedä.
15.05.2008 at 7:14 pm
Saa leimata. Ethän ottaisi pois lapsen viimeistä tikkaria? Älä siis ota pois vihollisesi viimeistä asetta.
Vähän myöhässä, mutta toivottavasti pidät:
http://poltettutietokirja.wordpress.com/
15.05.2008 at 9:04 pm
poltettutietokirja:
Tervetuloa blogosfääriin.
Kullervo