YLE esitti aseasiaa koskevan jakson Tuomio-sarjassaan. Otsikolla Asehullujen paratiisi, YLE teki taas viihdettä vakavasta aiheesta. Toimittajat pääsivät leikkimään oikeutta ajankohtaisella oikeussalidraama teemalla
Tässä leikissä oli syytettynä Anne Holmlund. Syyttäjänä toimi Nina Stenros, puolustajana J-P Raeste ja tuomarina Matti Pitko.
Jokainen varmaan ymmärtää mikä tällaisten ohjelmien arvo on? Etenkin, kun näillä pyritään luomaan kuvaa siitä, että Suomessa olisi muka anglo-amerikkalaistyyppinen oikeusjärjestelmä. Nämä ohjelmat voidaan nähdä – vailla sen kummempia salaliittoteorioita – aivan suorana ja peittelemättömänä propagandana.
Ja etenkin tässä tapauksessa, jossa aseasioiden asiantuntijana esiintyi Laura Lodenius Rauhanpuolustajista. Tilanne olisi hieman vastaavanlainen kuin se, jos absolutisti esiintyisi viiniasiantuntijana tai vegaani kertosisi totuuksia liharuoista.
Kaiken asiaan liittyvän koohkauksen ja huuhaan voisi jättää omaan arvoonsa, mutta sainpa minäkin pienen kipinän.
Nimimerkki Jouko esitti asiaan seuraavan kommentin Jussi Halla-ahon vieraskirjassa. Tätä en kuitenkaan malta olla kommentoimatta:
Ampuma-aseista, ruutiaseista, omaan sellaisen mielipiteen että koska ne on yleensä ottaen tehty tappamaan ja niillä on liian helppo tappaa niin ne ovat tavalliselle ihmiselle olla vain poliisin ja armeijan hallussa, joissa porukoissa aseenkäyttö on tarkasti valvottua, ohjattua ja harkittua. Metsästää voi vaikka jousipyssyllä jos sekään on tarpeellista nykyihmiselle. tarkkuutta voi harjoitella ilmakiväärilläkin. Niitäkin on tosi tehokkaita. muuten eräs parhaista ystävistäni ampui aivonsa kankaalle haulikolla. Sekin vaikutti mielipiteeseeni voimakkaasti.
Jouko, kaikella kunnioituksella kuollutta ystävääsi kohtaan, haluan kuitenkin sanoa Sinulle seuraavat asiat:
Otan osaa ystäväsi puolesta.
Tähän täytyy sanoa kuitenkin, että ihminen joka haluaa tehdä itsemurhan tekee sen. Yksi omista ystävistäni heittäytyi vuosia sitten junan alle Linnunlaulun kohdalla, tuttavani hirtti itsensä, kolmas hukkui (tai hukuttautui) Aurajokeen kännipäissään ja eräs yritti tehdä lääkkeillä itsemurhan. Viimeisessä tapauksessa väliin ehdittiin, mutta hän tappoi itsensä puoli vuotta myöhemmin autotalliin häkäkaasulla.
Ei ihmistä voi estää tekemästä itsemurhaa, jos hän haluaa. Olen edelleen sitä mieltä, että ihmiset tappavat, eivät aseet.
Jos joku haluaa tappaa jonkun, hän ei tarvitse siihen tuliasetta. Veitset ja kirveet ovat edelleen yleisimpiä astaloita veritöissä tässä maassa.
Se asia, millä itsemurhia ja väkivaltarikoksia saataisiin kaikkein tehokkaimmin vähennettyä on – itse asiassa – aika yksinkertainen. Yhteisöllisyyden lisääminen ja yksilöllisyyden kunnioittaminen yhdistettynä kansallisvaltioon perustuvan kansalaisyhteiskunnan kehittämiseen palvelemaan omia kansalaisiaan.
Alhaalta ylöspäin – yksilö, perhe, suku, heimo, kansa.
Mutta palataanpa takaisin niihin aseisiin.
Täydessä järjessä oleva ihminen on täysin vastuuntuntoinen – ja paras ratkaisu – pitämään omistamansa ampuma-aseen hallussaan ja valvonnassaan. Naapurissamme ollut yhteiskuntakokeilu näytti varsin selkeästi sen, mitä tapahtuu isännättömälle omaisuudelle. Tuskin kukaan haluaa päästää ampuma-aseita isännättömiksi.
Käsiaseiden hallussapidon kieltäminen tai aseiden siirtäminen keskitettyihin varastoihin palvelee ainoastaan rikollisia. Näin saadaan pimeiden aseiden markkina-arvo nousemaan tai vaihtoehtoisesti keskitettyä kaikki alueen käsiaseet helpommin varastettaviksi.
Tämä on varsin mielenkiintoinen aihe kun sitä vertaa esimerkiksi maahanmuuttajien väkivaltarikoksista käytävään keskusteluun. Vastapuoli vetoaa – aina – että kyseessä on yksittäistapaus. Nämä kahjot aseiden kanssa ovat yksittäistapauksia sanan varsinaisessa merkityksessä.
Aseita heitä ei kukaan pysty estämään saamaan valvontaansa. Niitä saa pimeiltäkin markkinoilta. Ja niitä tulee samaan enemmän ja enemmän pimeiltä markkinoilta, jos aseiden hallussapito kielletään tai esimerkiksi käsiaseiden hallussapitoa rajoitetaan.
Poliisin tulee hoitaa – tässäkin asiassa – lakiin kirjatut tehtävänsä.
Minä uskon vankasti siihen mitä Helsingin poliisilaitoksen eläkkeelle jäänyt lupatoimiston päällikkö Ralf Gustafsson aikoinaan sanoi. Lainaan tässä erästä toista kirjoitustani. Se löytyy täältä:
Helsingin poliisilaitoksen entinen – eläkkeelle jäänyt – aselupayksikön päällikkö Ralf Gustafsson totesi, että Suomessa on yhdistymisvapaus. Se koski hänen mielestään myös yhdistymättömyysvapautta.
Kuitenkin hän halusi saada järjestäytymättömältä aseluvan hakijalta ampumaharrastuksen selvittämiseksi kahden tunnetun aseharrastajan suosituksen, ennen kuin myönsi luvan määräaikaisesti vuodeksi.
(Itse olen muuten 1970-luvulla joutunut hakemaan ensimmäiseen isäni omistamaa asetta koskevaan rinnakkaislupaan kahdeksan nimeä.)
Jos ongelmia sen – esimerkiksi vuoden aikana – ei synny, lupa voitaisiin muuttaa termille “toistaiseksi”.
Rafu-herra sanoi kerran allekirjoittaneelle kesyttäneensä tällä menetelmällä satoja kännipäissään katutappeluihin orientoituneita – mutta muuten kaikin puolin kansalaiskelpoisia – yhteiskuntamme jäseniä.
Hän muisti myös ilmoittaa, että “toistaiseksi” päättyy ensimmäiseen rähinään.
Mikko Auvisen tapauksesta olen sitä mieltä, että HSC:n – eli yksityisen yrittäjän ansiotarkoituksessa pyörittämä “ampumakerhon” – myöntämä “jäsenkortti” – yhden kertakäynnin jälkeen – ei ole sellainen lainsäätäjän edellyttämä todiste ampumaharrastuksen vakavuudesta eikä seuran jäsenyydestä.
Palaan tuohon Jokelaan vielä tuonnempana – aivan kuten olen luvannutkin.
Mutta mennäänpä viimein siihen asiaan. Siis siihen miksi tämän kirjoitukseni kirjoitin.
Tässä maassa tuntuu nykyisin olevan vallalla sellainen käsitys, että kuka tahansa kuka tarpeeksi kovaa huutaa, saa vaatia keneltä tahansa ihan mitä vaan. Tällainen hassu ajattelutapa tuo väkisinkin mieleeni tällaisen vastakommentin:
Viherasemmistopoliitikoista, -virkamiehistä ja – toimittajista omaan sellaisen mielipiteen, että koska heidän tarkoituksenaan on yleensä ottaen vallankumous ja laillisen yhteiskuntajärjestyksen muuttaminen ja niiden on liian helppo tehdä vallankumousta niin heidän kommunikointi- ja ajatteluvälineensä pitäisivät olla vain poliisin ja armeijan hallussa, joissa porukoissa lainkäyttö on tarkasti valvottua, ohjattua ja harkittua.
Yhteiskuntaa murtavaa mielipidettään voi kailottaa vaikka megafonilla synkimmässä korpikuusikossa yksin, jos sekään on tarpeellista nykyihmiselle. Yhteiskuntaa tuhoavaa hölmöilyä voi harjoitella yliopistossakin. Niitäkin on tosi tehokkaita.
Vai kuinka?
27.05.2008 at 2:14 pm
Jotta pysyttäisiin varsinaisessa asiassa:
Poikasena haaveilin rakettien ja ohjusten rakentamisesta tyyliin Rocket Boys. Myöskin olin väsäämässä jo pinnapyssyä mopon pinnoista kun ne tavallisesti tehdään polkupyörän vastaavista. Mikä sen hauskempaa. Mutta vanhemmiten ymmärsi puuhan tosi vaaralliseksi itselle ja toisille Päädyin rakentelemaan höyrykoneita ja lennokkeja, myöhemmin tein sähkökitaroita ja niiden soitantaa. Edelleenkin kantani: aseet väärissä käsissä on vaarallisia ja mitä vaikeammin ne on saatavilla niin sitä vähemmän niitä hullut käsiinsä saavat.
27.05.2008 at 2:38 pm
Jouko:
Kukapa meistä ei olisi nuorempana puuhaillut paukkuvan ja sähisevän kanssa. 😉
Olen samaa mieltä siitä, että aseet väärissä käsissä eivät ole oikeassa paikassa.
Mitä vaikeammaksi tehdään laillisten aseiden saatavuus, sitä enemmän se alentaa kynnystä hankkia niitä laittomina.
Lisäksi laitonta asetta on helpompi käyttää rikolliseen tai muuten ei-toivottuun toimintaan. Sen omistajaa ei ole rekisteröity, eikä häntä pystytä näin valvomaan. Kun Iso-Britannia kielsi yksityisten käsiaseiden hallussapidon, ei tuo kielto vähentänyt rikoksissa käytettävien aseiden määrää. Päin vastoin.
Tämän voisi kääntää myös niin, että kun minä en välitä (enää) höyrykoneista ja lennokeista, saisin jonkun oikeuden vaatia niiden hallussapitoa kiellettäväksi.
Puhumattakaan huonoista kitaristeista Miltäpä vaikuttaisi, jos esimerkiksi minä vaatisin ehdottomasti sitä, että kitaransoitto pitää kieltää kaikilta huonosti soittavilta kitaristeilta.
Huono kitaransoitto on on omiaan aiheuttamaan aggressioita ja väkivaltaa.
Kullervo
27.05.2008 at 3:13 pm
Poliisi tekee samaan aikaan suurta numeroa asekeräilystä:
”Poliisi tyhjentää asuntoa aseista ja räjähteistä Vantaan Simonkylässä
Julkaistu: 14:41
Päivitetty: 15:13
Essi Lehto
Markku Karumo
helsingin sanomat
Vantaan poliisi tyhjentää parhaillaan ylimmän kerroksen asuntoa aseista, ammuksista ja räjähteistä Malminiityntie 16:ssa Vantaan Simonkylässä. Kyseessä ovat vuonna 1970 syntyneen asekeräilijän tavarat, joita ei ole säilytetty asianmukaisesti. Räjähteitä ei saisi asunnossa olla lainkaan.
Keräilijällä on 150 luvallista asetta, ja ilmeisesti tuntematon määrä luvattomia. Asunnossa on lisäksi ampumatarvikkeita, kuten panoksia ja ruutia.
Poliisi on varotoimena tyhjentänyt rappukäytävän ja läheisen päiväkodin. Poliisi arvioi, että asunnon tyhjentäminen kestää muutaman tunnin.
Aseet ja ampumatarvikkeet poliisi havaitsi maanantai-iltana toisen poliisitehtävän yhteydessä. Koti oli sekasotkuinen. Poliisi sulki illalla asunnon ja otti miehen kiinni.
Rikollista taustaa ei miehellä ole eikä rikosylikonstaapeli Risto Purastien mukaan voisikaan olla, koska hän on asekeräilijä. Aseilla ei ole uhkailtu eikä paikalla ole poliisin mukaan liioin ollut muita uhkaavia tilanteita. ”
Ei tietenkään ole rikollista taustaa. Todennäköisesti aseetkin ovat täysin laillisia ja nämä ns.räjähdysaineet osoittautuvat luvallisiksi patruunoiksi.
Ei osaa sanoa varmasti, mutta näin luulen. Keräilylupasysteemi on aivan erilainen kuin poliisin myöntämä aseen hallussapitolupa. Se on avoin luettelo, jota täydennetään hankintojen jälkeen. Ei etukäteen.
27.05.2008 at 3:25 pm
Kaurapuuro:
Ampuma-aseasetus (101/2002) tuota keräilyä koskien:
Tuota lakitekstiä vasten Vantaan kihlakunnan poliisilaitoksen toiminta vaikutta hieman epämääräiseltä.
Kullervo
27.05.2008 at 3:29 pm
”Lisäksi laitonta asetta on helpompi käyttää rikolliseen tai muuten ei-toivottuun toimintaan. Sen omistajaa ei ole rekisteröity, eikä häntä pystytä näin valvomaan. Kun Iso-Britannia kielsi yksityisten käsiaseiden hallussapidon, ei tuo kielto vähentänyt rikoksissa käytettävien aseiden määrää. Päin vastoin.”
Tuostakin on läheinen esimerkki. Mielenterveysongelmista kärsivä tuttava sai käsiinsä laittomaan aseen jonkun ystävänsä luona. Ei ollut yhtään kiinnostunut aseista mutta heti aseen saatuaan ampui kerran lattiaan ja sen jälkeen päähänsä. Tuo laittoman aseen hallussapitäjä kertoi poliisille että itsemurhaaja oli itse tuonut aseen mukanaan. Jos meikäläistä olisi kuultu niin olisin heti korjannut valheen. Kyse oli tavallisesta tietokonenörtistä
En tiedä muuta lääkettä näihin rikoksiin kuin sanktioiden koventaminen. Laittoman aseen hallussapidon pitäisi johtaa ehdottomaan ja pitkään vankilatuomioon. Vakavammassa tapauksessa tietyllä kertoimella lisää kakkua joka täytyisi lusia ilman vähennyksiä päivästä päivään.
27.05.2008 at 3:41 pm
Jouko:
Jatketaanpa ajatusleikkiäsi. Kovennetaan aselainsäädäntöä ja julistetaan yksityinen aseiden omistaminen laittomaksi. Ja rangaistukseksi laittomasta aseen omistamisesta ko. rikollinen tuomitaan ehdottomaan vankeuteen.
Minä veikkaan, että kymmenet tuhannet aseet lailliset aseet katoavat – eli muuttuvat laittomiksi. Samalla saadaan tehtyä kymmenistä tuhansista erittäin lainkuuliaisista kansalaisista rikollisia. Luomalla sellaista lainsäädäntöä, joka on vastoin yleistä oikeustajua.
Vieläkö tämä vaikuttaa mielestäsi järkevältä?
Mitä mieltä olit niistä minun ehdotuksestani kiellettävien asioiden listaksi?
Kullervo
Jk. Katsotaan muuten loppuun tuo Kaurapuuron liittämä uutinen. Minusta on alkanut aika monessakin asiassa tuntua siltä, että poliisissa olisi suursiivouksen aika.
28.05.2008 at 1:07 am
150 (luvallista) asetta 30 neliön yksiössä jossain Vantaan kerrostalossa?
Pientä hörhökerrointa on jo tuossakin minun mielestäni.
Ja sitten poliisi yrittää kovasti kertoa jotain rivien välissä:
”Aseet ja ampumatarvikkeet poliisi havaitsi maanantai-iltana toisen poliisitehtävän yhteydessä. Koti oli sekasotkuinen. Poliisi sulki illalla asunnon ja otti miehen kiinni.”
Minun veikkaukseni on, että poliisi on ollut tässä ihan asiallisella asialla liikkeellä, tosin vähän ehkä ylireagoiden (miksi koko kaupunginosa pitää evakuoida, jos kannetaan kamat pois).
Vai oliko se meidän ydinpommisalkku tuolla jemmassa??!?!. <- vitsi
Oli miten oli, tämän(kin) jutun opetus aseenomistajille on, että
– säilytetään pyssyt ja ampumatarvikkeet asiallisesti ja
– käyttäydytään muutenkin siten, ettei poliisin tarvitse minkään muunkaan syyn nojalla puuttua mihinkään.
28.05.2008 at 7:59 am
reino:
Kuten jo totesin, katsotaan tämä loppuun. 😉
Olen tosin samaa mieltä kanssasi, että sääntöjä – myös aseisiin liittyvi’ä – tulee noudattaa.
K
28.05.2008 at 9:53 am
YLEn ”Asehullujen paratiisi” oli todella vastenmielistä katsottavaa, sen muutaman minuutin mitä sitä jaksoin. Ohjelman tekijöillä oli valmis ja vakaa mielipide aiheeseen ja sitä juntattiin katsojille ”oikeusistunnon” avulla.
En harrasta mitään ampuma-aseisiin liittyvää ja tunnen ja tiedän muutamia sellaisia metsästyksen harrastajia, joille olisi mielestäni turvallisinta olla myöntämättä minkäänlaista ampuma-aselupaa. Kuitenkaan aselainsäädännössä ei mielestäni ole merkittävää korjaamisen tarvetta, Jokela oli todellakin yksittäistapaus.
Mutta asia jota halusin kommentoida oli tuo lopun rinnastus Joukon kommentista vihervasemmistohörhöihin. En tiedä miten kieli poskessa tuo oli kirjoitettu ja provosoidunko nyt turhasta, mutta mielestäni tuo oli huti. Oikeus omaan mielipiteeseen, vaikka siten miten epäsuosittuun ja vastenmieliseen, ja sen julkistamiseen, pitää olla jokaisella. Mielipide siitä, että aseiden saantia pitäisi rajoittaa ja tätä mielipidettä ajava lakimuutosehdotus tms. ovat täysin asiallisia vapaassa yhteiskunnassa. Näiden kannatus sitten punnitaan loppukädessä demokraattisissa äänestystilanteissa. ” Laillinen yhteiskuntajärjestys” ei ole eikä saa olla mikään pysyvä tila, jota ei kyseenalaistaa ja kritisoida. Vihervasemmistohörhöillä siis on ja pitääkin olla oikeus lausua mielipiteensä julki haluamassaan paikassa siinä kuin kellä muulla tahansa.
Sananvapaus on tärkein vapautemme, valitettavasti siihen pätee sama kuin moniin muihinkin hyviin asioihin: Sitä arvostaa tosissaan vasta sitten kun sen on menettänyt.
28.05.2008 at 2:43 pm
Jouko: Sinulla siis on a. Sukulainen, joka kaataa rynkkyreplikalla salaa karhuja. b. Tuttavia, joilla on laittomia aseita ja jonka lepakoita-vintillä-kaverisi saa käsiinsä ja ampuu itsensä. c. Mahdollisesti vielä yksi (paras) kaveri, joka ampuu laillisella (?) haulikolla itsensä (kysymysmerkit johtuvat siitä, että henkilöt voivat olla päällekkäisiä).
Olen pahoillani ainakin yhden kaverisi itsemurhasta, ne ovat aina vaikeita asioita.
Mutta ihan ystävällisesti kehottaisin Sinua tekemään elämänmuutoksen ja vaihtamaan aivan millä tahansa keinolla sosiaalinen verkostosi johonkin toiseen. Nykyisessä sosiaalisessa ympäristössä Sinulle käy 100-varmasti heikosti.
yst. terv. O
28.05.2008 at 10:07 pm
No niin, muutamien tutkimusten jälkeen selvisi seuraavaa:
Ko. asekeräilijä on ollut tekemässä kirjallista työtä (artikkeli, aiheeseen liittyviä aseita esillä) kun parvekkeella ollut tuhkakuppi on alkanut savuamaan. Asuntoon ei mennyt palokunta vaan poliisi, joka suoritti saman tien laittoman kotietsinnän. Etsinnässä löytyi 2.0kg enemmän irtonaista (purkkipakattu, ei-räjähtävää materiaalia näissä olosuhteissa) sauvtonta ruutia, nitroselluloosaa, kuin mitä asunnossa saa säilyttää – tämä on luokassaan rike, jolla ei ole mitään tekemistä ampuma-aseiden kanssa vaan se kuuluu kaikin puolin vaarallisten aineiden säilytystä koskevan lainsäädännön piiriin.
Aseiden säilytystä koskevia lakeja ei rikottu, luvanhaltijan ollessa läsnä aseita voi säilyttää tilapäisesti vaikka keittiön pöydällä – vasta henkilön poistuessa asunnosta olisi säilytysrikos tullut kysymykseen.
Evakuointi oli siis mediasirkusta. Säilytysrikos täyttä valhetta. Kokoelman takavarikointi laiton, perustuslain 5§ (omaisuudensuoja) vastainen toimenpide jne. Viimeinen oljenkorsi joka saattaa löytyä on asekeräilijän kirjanpito-oikeuden kautta säilytettyjen aseen osien vastaavuus kirjanpidossa olevien ja asunnosta takavarikoitujen välillä, mikäli yhtäpitävästi kyetään osoittamaan että jokin niistä on ollut keräilijän hallussa kauemmin kuin edellinen kirjanpidon ilmoitusajankohta.
Siis paljon porua, vähän villoja ja maalitauluna asekeräilijä. Poliisivaltion tunnusmerkit alkavat täyttyä jos tällaisesta mielivallasta ei seuraa päiden putoilua.
Lisää yksityiskohtia NRA:n webisivulla, nyt poliisi on munannut kunnolla.
28.05.2008 at 11:57 pm
hq:
Kotietsintä – kyllä. Laiton kotietsintä – ei. Ei ainakaan nykyisen lainsäädännön valossa.
Katsotaanpa tämä juttu loppuun, kuten tuossa jo reinollekin sanoin. Kiitos kuitenkin viestistäsi.
Kullervo
30.05.2008 at 12:57 pm
Tähän Vantaan uutiseen liittyen,
NRA on kommentoinut tiedottajansa Henri Helannon suulla asiaa seuraavasti;
31.05.2008 at 2:12 am
Joo kyllä näyttää siltä, että sää tiesit tän paremmin.
Nähtävästi wanhan wainu ei petä! 😉
12.06.2008 at 11:32 am
Kullervo oli oikeassa:


12.06.2008 at 4:15 pm
Milloin Suomi on muuttunut poliisivaltioksi? Poliisinkaan harkintaan ja lainkuuliaisuuteen ei voi luottaa, poliitikoista ja muista virkamiehistä puhumattakaan.
Oma kansa on hylätty, virkakoneisto mellastaa kuin pellossa, perustuslaki ja itsenäisyys on myyty EU:lle ja rajoja avataan niin kuin yhteikuntamme kestäisi koko maailman köyhät, sairaat ja onnenonkijat.
Haloo!
Kun vantaalainen rekisteröity asekeräilijä joutuu oman kotipaikkakuntansa poliisin mielivallan uhriksi, mikä on muiden kansalaisten asema? Hänen taustansa oli tarkastettu huolellisesti ja poliisilla piti olla tieto asioiden todellisesta laidasta.
Kukahan uskaltaa tehdä Illmanista ja Puumalaisesta ensimmäiset rikosilmoitukset ja päätyvätkö ne ilman tutkintaa roskakoriin.
Tämä touhu ei herätä luottamustta.
12.06.2008 at 4:20 pm
Homman kestäessä ilmoitettiin jo varmana tietona, että osa aseista on laittomia. Sitten päivän päästä poliisi otti jo takaisin, ja ilmoitti, että kaikkiin aseisiin on lupa, mutta kiukutteli, että laillisen keräilijän tulisi tietää, että hänellä ei ole oikeutta pitää hallussaan puolustusvoimien omaisuutta ja samalla räjähteitä. Nyt selvisi, että ammuksista puuttui räjähdysaine ja tyhjät kuoret ovat puolustusvoimien romumyyntiä niin johan on. Ei edes nuo puolen tuuman kiväärinpatruunat ole mielestäni mitään, ellei niissä ole jokin ERVA-ammus. Puolenkin tuuman kivääri voi olla sellainen tarkkuusase, jonka voi lainata sellaiselle, jolla on kiväärin kantolupa.
Ei voi muuta kuin toivoa, että kantajalla on sisua viedä juttu oikeuteen. Ja mitäs hän siitä häviää, jos asekokoelmaa uhkaa takavarikko. Tietysti jos poliisi ottaisi niin opikseen, että lupaisi palauttaa aseet, jos juttu painettaisiin muutoin villaisella.
12.06.2008 at 4:32 pm
homma on ollut tarkotushakuinen provokaatio poliisin taholta: ”jospa sieltä jotain laitonta löytys että pääsisis käsiksi…..”
Homma poliisin tilaustyö saadakseen kepittää aseharrastajia ja yleensä aseen hallussapitäjiä.
12.06.2008 at 4:40 pm
Oliko rikosylikonstaapeli Risto Purastie tehtäviensä tasolla?
12.06.2008 at 4:45 pm
Täytyy muistaa se tosiasia että ase on vain esine, huolimaton tai pahantahtoinen käyttäjä tekee siitä vaarallisen. Esineitä kuten reserviläiskivääreitä demonisoimalla on liian helppoa yrittää lakaista varsinainen kysymys maton alle. Taas päästään samaan kysymykseen, mitä konkreettista tarkoitusta palvelee aseiden kategoriointi ”hyviin” ja ”pahoihin”, ja kuka takaa ettei ”hyvän” aseen määritelmää kavenneta loputtomiin?
Valtiovallan luottamus kansalaisiin on kovaa vauhtia haihtumassa savuna ilmaan. Ja toisinpäin. Kun ihmisten harrastusmahdollisuuksiin puututaan, missä lopulta raja kulkee ja kuinka suuri askel tällaisesta yksityisasioihin puuttumisesta on mm. sananvapauden rajoituksille? Maailmanhistoria on todistanut asian liian monesti, vapaudet ja oikeudet kadotetaan yksi kerrallaan eivätkä eri elämänaloihin kohdistuvat rajoitukset koskaan ole yksittäistapauksia.
Pidetään Suomi Suomena eikä poliisivaltiona, yritetään olla puuttumatta muiden ihmisten asioihin ja kunnioitetaan kanssaihmisten edesottamuksia asianmukaisesti. Suomen aselupajärjestelmä on toiminut erinomaisesti jo yli 70 vuotta, ei mennä pilaamaan sitä ja luomaan Suomeen kielloilla sekä niiden aiheuttamalla lain kunnioituksen rapistumisella aseongelmaa vain siksi että se on kansainvälisesti jotenkin trendikästä.
12.06.2008 at 4:50 pm
miffykin äityi kertomaan ”asiantuntevan” kommenttinsa totuuden viestiketjussa. millapimppi vastasi tähän viestiin:
”Sen verran varautuneesti täytyy suhtautua uutisointeihin tällaisista asioista, (sen verran ¨tasokasta¨ on uutisointi viime vuosina ollut) että toistaiseksi on paras odottaa tarkempia tietoja, mutta pari asiaa täytyy epäillä ja tuoda ilmi. Onko kyseessä samanlainen ¨keräilijä¨ kuin taannoin Heikinlaakson tapauksessa? (ts. ei mikään keräilijä lain tarkoittamassa merkityksessä).
Jos oli keräilijä, olivatko löydetyt laittomiksi ¨tuomitut¨ aseet lainassa joltain toiselta keräilijältä jonka takia niiden lupia ei ollut esittää? Miksi kiire, miksi asunto piti tyhjentää heti jolloin päiväkoti täytyi evakuoida, no jos tarkoitus on luoda paniikkia ja herättää asevastaista mielialaa se tod. näköisesti onnistui. Ja miksi evakuointi, oliko siellä asunnossa todella jotain räjähteitä vaiko vain esim. tyhjiä kranaatinkuoria koriste/muistoesineinä tms? (ruuti ei ole räjähde, katsokaa googlesta, kemman kirjasta tms. jos ette usko) vai onko vaara, että joku ihminen traumatisoituu jo pelkästään joutuessaan näkemään jonkun aseen, kun sitä kannetaan poliisin maijaan?”
näin:
” no lol
Miffy / Milla Jaakkola | 27.5.2008 17:10
Voi kuule pikkuinen, tuolla pörrää sotilaspoliisit pihassa ja about aamusta asti ollut koko viereinen piha ja meidänkin pihasta puolet eristettynä. Kuvitteletko että ne järjestäisi tollasen tuntikausien operaation tyhjien kuorien takia, ja että noi puolustusvoimien tyypit ei olis asiaa tajunnut? Oon melko varma että tiedän kuka toi tyyppi on mutta enpä ala tässä tuntomerkkejä levitellä :P”
no lol vaan sullekin miffy. mitä jos keskittyisit pervoiluun.
15.06.2008 at 10:41 am
Vantaan poliisia, sekä asuntoon ensin ryysinyttä partiota että sittemmin tutkinnanjohtaja Risto Purastietä on syytä epäillä ainakin seuraavista rikoksista.
1) Väärä ilmianto, RL 15:6, maksimituomio 3 v vankeutta. Poliisi on väittänyt keräilijällä olleen luvattomia aseita, osan aseista kätketyn muualle, luvattomia räjähteitä, varastettuja patruunoita ym. Poliisi on rikosilmoituksessaan täysin tahallaan valehdellut joka kohdassaaan. Poliisi ei ole löytänyt mitään laitonta.
2) Törkeä kunnianlouukkaus, RL 24:10, maksituomio 2 v vankeutta. Tutkinnanjohtaja Risto Purastie on levittänyt laajaan julkisuuteen em. perättömät väitteet, vaikka ne pääosin on ollut todettavissa perättömiksi jo heti kättelyssä (mm. aseiden luvallisuus) ja tietäen, että miehellä on sisimänisteriön luvat keräilyyn, ja että Vantaan poliisi on tarkastanut tilat ja hyväksynyt ne aseiden säilytykseen. Purastie on myös kuvannut miestä siivottomaksi, pesemättömäksi kundiksi ym. äärimmäisen loukkaavaa.
3) Törkeä virka-aseman väärinkäyttö, RL 40:8, minimi 4 kk vankeutta, maksimi 4 v vankeutta ja kaikissa tapauksissa viraltapano.
Tutkinnanjohtaja Purastie on rikkonut virkatoimensa sääntöjä (edellä mainittujen lisäksi mm. ETL 6 ja 7 §:t) aiheuttaakseen mahdollisimman suurta vahinkoa keräilijälle, ilman mitään oikeutusta.
4) Virkavelvollisuuksien rikkominen, RL 40:9, sakko tai 1 v vankeutta tai virka-aseman väärinkäyttö, RL 40:7, sakko ja max 2 v vankeutta.
Asuntoon tunkeutunut poliisipartio rikkoi kaikki ohjeensa ja aloitti kaaoksen, lähtien jo siitä että se esti keräilijää esittämästä aseiden luvat.
15.06.2008 at 11:06 am
Uskomattominta toasiaan on se, että alusta saakka munannut tutkinnanjohtaja Risto Purastie ei ole jäävännyt itseään (tai esimiehet eivät ole jäävänneet häntä).
Pitääkö tämä ymmärtää niin, että laki ei koske poliisia?
15.06.2008 at 2:34 pm
Virkamerkin taakse voi kätkeytyä hetkellisesti. Totuus tulee ilmi esitutkinnan jälkeen.
Mielenkiintoiseksi asian tekee tässä vantaan asejupakassa poliisin tiedottaminen mm. lakiin perustuvien, salassa pidettävien asioiden tiedottaminen. Tässä asiassa harkinnanvarainen uutisointi ko. asioista meni pahasti pieleen. Onhan kyseinen henkilö todettu syyttömäksi monista väitteistä. Toisin sanoen tuomittiin jo esitutkinnassa.
Puolustusvoimat tukivat rehellistä ja ansioitunutta reserviläistä ilmoittamalla esitutkinnan yhteydessä kaikki SA-leimalla varustetut tavarat olevan heidän omaisuutta. Pitäisikö itkeä vai nauraa ? Mm. rauhanturvaajat myyvät tornilla varustettuja, täysin laillisesti ostettuja tavaroita silloin tällöin eteenpäin. Se tornimerkki on toisin sanoen yksi vitun hailee. Sillä ei omistusoikeutta tavaroihin määrätä.
Puolustusvoimien komentaja ihmettelee kertausharjoitus käskyjen välttämistä mil.fi-sivuilla. Itselläni on ”kovat” mukaan lukien satoja vuorokausia takana ”kutsu saapua” sun muu vapaaehtoinen asia mukaan lukien. Kun seuraava lappu lurahtaa postista, sanon EI KIITOS !
Terveisin: Usko meni
15.06.2008 at 2:38 pm
sitä miksi Purastie saa tuttkia omia sössimisiään. Eikös tutkinta pitäisi siirtää joko Helsinkiin tai Espooseen?
15.06.2008 at 2:45 pm
Paljon typeriä väitteitä Vantaan poliisilta tähän ”asekätkö”- jupakkaan. Esitutkinnan yhteydessä PV:n edustaja on esittänyt, että kaikki ns. tornileimatut tuotteet olisivat Puolustusvoimien omaisuutta. Ja milläköhän perusteella ja mihin lakiin viitaten ?
Lainaus HS:n erään lukijan kirjoituksesta keskustelupalstalla: ”Helsingissä toimiva MP-myymälä välittää sa-materiaalia, puolustusvoimanin myymälät Hämeenlinnassa,Tikkakoskella, Kuopiossa, on vaatetta ajoneuvoja, aseita , aseenosia ,karaantin kuoria, tykistön hylsyjä, puhelinta , pyörää, kirvestä, sahaa, usikoja siis kaikkea mahollista.”
Tähän on helppo yhtyä. Lisäksi muitakin paikkoja löytyy useita näiden lisäksi mm. Milpro Säkylässä. Hong Kong myy näyttävästi vanhoja SA-kaasunaamareita jne. Sattuipa sopivasti tuo kuva hellemaihareista Reservin Sanomiin. Kertokaa kuka omistaa, ”käräytetään” eräälle rikosylikomisariolle Vantaan poliisiin 😉
Hyvät aktiivireserviläiset ! Epäilty on aina syytön, kunnes toisin näytetään. Tästä huolimatta on Vantaan poliisilaitoksen tutkinnan johtaja antanut kesken esitutkinnan suoria tuomioita kyseistä arvostettua aktiivireserviläistä kohtaan. Oikeustajuni ei anna ymmärtää, missä kohtaa oikeuslaitos mahdollisesti tuomitsee, kun on jo esitutkinnassa tuomittu ?
Kun Vantaan poliisilaitos tutkinnan johtajaa myöten on omasta mielestäni toiminut täysin harkitsemattomasti ja ammattitaidottomasti kyseisessä asiassa, onko meidän reserviläisten tosiaan kerrottava poliisille, mistä niitä ”tornitavaroita” oikein saa ?
Omasta kokoelmastani löytyy myös eräretkille sopivia ”tornitavaroita”. Kaikki on ostettu paitsi 0,5L kenttäpullo joka lahjoitettiin PV:n ns. kovan kertauksen yhteydessä ressuille.
15.06.2008 at 2:47 pm
Suomessa poliisi on aina oikeassa!
Tuo virkamerkki katsos antaa asiantuntijuuden joka alalle ja elämänalueelle. Jos, haluat kuulla totuuden, mistä tahansa asiasta, niin kysy poliisilta. Mihin sitä oikeuslaitosta enään tarvitaan, kun poliisi voi jakaa tuomioita samatien?! Tänne suomeenkin pitäisi saada Kiinalaistyyppinen poliisivaltio, niin olisimme kaikki turvassa ja mitään rikoksia ei tapahtuisi.
15.06.2008 at 3:00 pm
Tässä on ilmeisesti alkamassa pitkällinen oikeustaistelu. Poliisi tullee tekemään asiassa ns. tutkimusta niin pitkään kuin suinkin on lakien mukaan mahdollista. Ne mitättömät seikat, siis poliisin itsensä esille tuomat ”laittomuudet”, joihin poliisi julkisuudessa olleiden tietojen mukaan takertuu, ovat täysin perusteettomia. Ampuma-aseita, patruunoita, dekoja sekä puolustusvoimien varusteita ja niiden saatavuutta tuntevien mielestä perustelut ovat jopa täysin naurettavia.
Asiaa tutkiva poliisi on julkisesti todennut että ”kaikilla asekeräilijöillä on hallussaan jotain laitonta”. Nyt ilmeisesti tähän koetetaan löytää näyttöä kaikin mahdollisin ja jopa mahdottomin keinoin.
Jo tähän mennessä julkisuudessa olleen tiedon mukaan on ilmeistä että poliisi itse on syyllistynyt huolimattomuuteen, rikkeisiin ja jopa laittomuuksiin asiaa hoitaessaan. Mielenkiinnolla odotellaan mitä kaikkea vielä paljastuukaan.
Asekeräilijän kohdalla ennuste on erittäin huono. Tätä juttua tullaan viranomaisten ja valtionhallinnon taholta pyörittämään vuosikausia erilaisissa oikeudellisissa ja hallinnollisissa ”rattaissa”. Virkamiehet tulevat käyttämään rajattomasti poliisin ja oikeuslaitoksen resursseja todistellakseen omien toimiensa oikeutusta. Mikäpä siinä poliisin kannalta, onhan se mukavaa ja palkallista hallintotyötä.
Samanlaista typeryyttä on tapahtunut viime vuosien aikana aiemminkin.
15.06.2008 at 3:02 pm
Matkalla poliisivaltioon tässä ollaan. Ensiksi ristiretki sananvapautta ja netsejä vastaan ja heti perään tämä. Lyödäänkö vetoa, että Lissabonin sopimus ja Turkin EU-jäsenyys vedetään eliitin toimesta loppuun saakka, vaikka vastoin yleistä mielipidettä?
08.10.2008 at 9:17 pm
Jokela oli yksittäistapaus.