Vihreiden pää-äänenkannattaja pysyy tiukasti ajoittain parodiahorisontin ylittävässä (niin kuin esimerkiksi nyt) linjassaan. Kullervoblogin lukija Fafu vinkkasi Lasse Leipolan tuttuun tyyliinsä leipomaan uutiseen.
Amerikkalaismies sai kovan tuomion pyöräilijän kiusaamisesta
15.1.2010Kalifornialaismies tuomittiin viime viikolla viiden vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen, kun tämä oli pyöräilijän ohitettuaan painanut jarrut pohjaan. Asiasta kertoo Treehugger.
Pyöräilijä lensi kasvot edellä auton takalasiin, minkä seurauksena häneltä murtui hammas ja kasvot ruhjoutuivat. Mies tarvitsi yhteensä yhdeksänkymmentä tikkiä.
Oikeus katsoi kuljettajan syyllistyneen väkivaltaiseen hyökkäykseen, jossa käytettiin tappavaa asetta eli tässä tapauksessa autoa. Kuljettaja oli kertonut poliisille halunneensa antaa opetuksen pyöräilijälle.
Tuomari toivoi, että tapaus herättelisi niin pyöräilijöitä ja autoilijoita kuin päättäjiäkin. Hänen mukaansa maahan tarvitaan lisää pyöräteitä.
Onhan se tietysti herttaista, että näin pakkasten ja runsaan lumen aikana vihreillä on sentään jokin puheenaihe – aika hiljaista on ollut nimittäin viime aikoina ilmastonmuutosrintamalla.
Ilmeisesti polkupyöräily on se vakioteema, johon virheen on aina helppo palata. Jos kuitenkin ollaan tarkkoja, niin itse asiassa tässäkään uutisessa polkupyöräily ei ole se tärkein aihe.
Tässä uutisessa on kätketty – syrjäseutujen ja liikuntarajoitteisten palveluista viisveisaamaton – vihreä auto- ja autoiluviha taas kerran näennäis moralistiseen kaapuun. Paha autoilija pahoinpiteli pyhimysmäistä pyöräilijää ajoneuvollaan.
Vihreä Lanka eroaa muista puoluelehdistä siten, että oikeastaan kaikki sen julkaisemat uutiset ovat normaalia puoluelehdistöäkin pahemmin värisokeita ja aatteellisesti kallellaan.
Tällainen uutinen ylittää Leipola & Co:n julkaisukynnyksen aika helposti (etenkin muiden sopivien uutisten puutteen aikana). Herää kysymys, että oletteko nähneet muunlaista liikennerikollisuuteen liittyvää uutista Vihreän Langan julkaisemana?
Esimerkiksi sellaista, joka liittyy pyöräilijän tekemään rikokseen tai pyöräilijöiden aikaansaamaan rikollisuuteen – tai edesvastuuttoman pyöräilyn uhreihin?
Helsingin käräjäoikeus tuomitsi viime joulun alla sakkorangaistuksen hieman alle 40-vuotiaalle helsinkiläismiehelle, joka ajoi jalkakäytävällä polkupyörällä naisen päälle tuhoisin seurauksin.
Nainen kaatui, löi päänsä asfalttiin ja kuoli saamiinsa vammoihin myöhemmin. Turma sattui Pohjoisesplanadilla Helsingin ydinkeskustassa lokakuussa 2008.
Mies polki tuolloin kovaa vauhtia toisen pyöräilijän kanssa Esplanadin puistosta Pohjoisesplanadin suojatielle kohti Kluuvikadun kävelykatua.
Silminnäkijät kertoivat kiinnittäneensä huomiota pyöräilijöiden poikkeuksellisen suureen nopeuteen.
Mies huomasi Pohjoisesplanadia ylittäessään naisen jalkakäytävällä, mutta ei onnistunut estämään törmäystä jarrutuksesta huolimatta.
Käräjäoikeuden mukaan miehen tilannenopeus oli liian suuri. Lisäksi hän rikkoi liikennesääntöjä ajamalla pyörällä jalkakäytävällä ja suojatiellä, joka ei ollut pyörätien jatke.
Käräjäoikeuden mukaan pyöräilijä syyllistyi kuolemantuottamukseen ja liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.
Mies joutuu maksamaan sata päiväsakkoa, joista kertyy hänen tuloillaan yhteensä 1 500 euroa. Lisäksi miehen on maksettava kuolleen naisen leskelle 4 000 euroa korvauksia.
* * *
Niin miettikääpä näitä kahta uutista ja Vihreää Lankaa keskenään vertaillen. Kuinka uskottavana tämän jälkeen näette cityvihreän liikenne- ja oikeuspolitiikan?
Tai kuinka uskottavan pidätte Vihreää Lankaa?
Lähteet: VL, HS, kiitos Fafulle.
18.01.2010 at 4:25 pm
Vihreä Lanka ei julkaise uutisia jotka eivät sovi sen agendaan, siinä kirjoittaja on oikeassa.
Tuo pyöräilijän saama naurettava tuomio toisen ihmisen elämän päättämisestä mietitytti minua jo silloin jouluna.
Oikeuskäytäntöä pitäisi korjata tässäkin suhteessa ja tuollaisen välinpitämättömyyden/huolimattomuuden/edesvastuuttomuuden kautta hengenriistämiseen tai ruumiinvammantuottamiseen syyllistynyt rikoksentekijä pitäisi rinnastaa törkeään väkivaltarikokseen tai henkirikokseen syyllistyneeseen rikoksentekijään.
19.01.2010 at 3:15 pm
Nämä fillarihirmut taitavat kuolla sukupuuttoon 😉 😀
Miespuolisten huippupyöräilijöiden pitäisi harkita spermansa talteenottoa ja jäädyttämistä, ja mieluiten ennen kuin ura on kestänyt pitkään. Näin sanovat espanjalaiset tutkijat, joiden mukaan miespyöräilijöiden siittiöiden laatu putoaa dramaattisesti kovan harjoittelun tuloksena.
BBC:n uutisoiman Cordoban yliopiston tutkimuksen mukaan yli 300 kilometriä viikossa pyöräilevien miesten siittiöistä alle neljä prosenttia vaikutti tavallisen toimintakykyisiltä. Niin huonot lukemat aiheuttavat pahoja vaikeuksia saada lapsia. Tavallisesti miesten siittiöistä 15–20 prosenttia on kunnollisia.
Tutkijat uskovat pyöräilyn aiheuttaman haitan johtuvan tiukasta ja kuumasta vaatetuksesta, kivesten hankautumisesta satulaa vasten ja yksinkertaisesti epätavallisen suuresta rasituksesta, jonka pitkän matkan pyöräileminen aiheuttaa ihmiskeholle.
BBC:n haastattelema brittiasiantuntija muistuttaa, että tavallinen työajopyöräily ei todennäköisesti aiheuta vastaavia haittoja.
http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Tutkijat+Ammattipy%C3%B6r%C3%A4ilij%C3%B6iden+pit%C3%A4isi+j%C3%A4%C3%A4dytt%C3%A4%C3%A4+spermaansa/1135247290049
Odenkin kannattaisi miettiä mihin puuhiin nuoria mahtisonneja houkuttelee mukaan. 😀
19.01.2010 at 4:09 pm
Olen miettinyt usein samaa asiaa. Miksi pyöräilijöille ei anneta kunnon rangaistuksia muiden ihmisten hengen ja turvallisuuden vaarantamisesta?
Laki antaisi siihen mahdollisuuden. Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on kysymyksessä silloin, jos liikenneturvallisuuden vaarantamisessa huomattavasti ylitetään sallittu enimmäisnopeus, ryhdytään ohittamaan näkyvyyden ollessa turvalliseen ohitukseen riittämätön tai ohituksen ollessa muutoin kielletty, laiminlyödään liikenneturvallisuuden vaatima pysähtymis- tai väistämisvelvollisuus, taikka muulla näihin rinnastettavalla tavalla rikotaan liikennesääntöjä. Lisäksi edellytetään, että rikos on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Minimi törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta on 30 päiväsakkoa ja vankeutta voidaan tuomita enimmillään kaksi vuotta. Ajokieltoa tulee yleensä vähintään puoli vuotta.
Liikenneturvallisuuden vaarantamisen törkeässä tekomuodossa ei myöskään edellytetä konkreettisen vaaran aiheutumista. Tunnusmerkistön täyttyminen edellyttää sitä, että teosta olisi voinut aiheutua vakava vaara toisen hengelle tai terveydelle, eikä vain turvallisuudelle. Erona tavalliseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen on siis vakavan vaaran aiheutumisen mahdollisuus ja mahdollisen vaaran kohdistuminen toisen henkeen tai terveyteen. Ei vielä riitä, että oma terveys on vaarassa. Mutta varsinkin silloin kun joku on kyydissä liikenteessä hölmöiltäessä, on vaikea vedota vaarantamismomentin puuttumiseen toisen henkilön osalta.
20.01.2010 at 12:24 am
[…] Eli käytännössä työryhmä ajaa takaa sitä, että väärän mielipiteen julkaisemisesta (ajatusrikoksesta) tulisi neljä vuotta vankeutta – samaan aikaan kun Suomessa ihmisen tappamisesta selviää sakoilla. […]