Työministerin virassa puuhasteleva vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki ei ole saanut ministerinpestinsä aikana mitään työllisyyttä parantavaa aikaan – ei edes ehdotusten tai ideoiden tasolla. Päinvastoin.
Nykyisen taloudellisen taantuman aikana median huomio ei ole keskittynyt pelkästään nykyiseen työministeriin (eikä hänen edeltäjäänsä ja puolutoveriinsa) , vaan koko Vanhasen kyvyttömään hallitukseen – mikä on tavallaan sääli. Mutta onhan tässä aikaa odotella, ajat eivät kuitenkaan muutu paremmiksi kovinkaan nopeasti.
Tänään tuli ensimmäinen viite siitä, että Sinnemäenkin todellisuus paljastuu hiljalleen- kaikista silmänkääntötempuista huolimatta. Tällainen aika kun on (enemmän kuin) omiaan paljastamaan poliittisten puolueiden ja niissä toimivien toimijoiden todellisen olemuksen.
Sinnemäki on vaatinut tänään pienyrittäjien aseman kiristämistä entisestään – nykyisen taloudellisen kurimuksen syövereissä. Samalla hän on tehnyt selväksi sen, mitä hän ajattelee todellisia työpaikkoja luovasta pk-sektorista – työministerin ominaisuudessa.
Vihreät haluavat (Sinnemäen suulla kerrottuna) lopettaa veronkierron osinkotuloilla. Sinnemäki esittää, että osinkojen nollaverokannasta luovutaan jo tämän kevään aikana.
Vihreiden mielestä on väärin, että jopa 90000 euron osingot voi nostaa jopa verovapaasti. Osinkotuloja pitäisi verottaa samoin kuin muutakin pääomatuloa, vihreät katsovat.
Vihreät laskevat, että osinkojen nollaverokannasta luopumisella saataisiin valtion kassaan 350 miljoonaa euroa.
Se asia, mitä Sinnemäki jätti kertomatta on totuus. Totuus nimittäin on se, että tuollaisia 90 000 euron ylärajaan asti nollaverokannalla (joissa osinkoina jaetaan alle yhdeksän prosenttia yrityksen nettovarallisuudesta) nostettavia osinkoja ei juurikaan oikeassa elämässä ja aikuisten todellisuudessa jaeta.
Sinnemäen kaavailemat toimet koskevat kipeimmin laman kourissa kamppaileviin pienyrittäjiin, jotka juuri ja juuri pystyvät palkkaamiensa ihmisten palkkojen ja lakisääteisten maksujen lisäksi nostamaan nippanappa elämiseen riittävän toimeentulon itselleen (ja perheelleen) yrityksestään pieninä osinkotuloina.
Mikään pörssiin listautumaton yritys ei pysty maksamaan tuollaisia Sinnemäen kuvailemia suuria osinkoja. Tällainen veronkiristys kohdistuu ainoastaan pienyrityksiin – niihin joilla ei suuriin osinkoihin ole varaa.
Kyse on silmänkääntötempusta, johon liittyy mukaan aimo annos (peiteltyjä ja aika avoimiakin) poliittisia tavoitteita – kateudesta kumppuavaa sosialismia, suuryritysten tukemista, pienyritysten pakolliseen listautumiseen (l. omaisuuden kontrolloimiseen ja helpompaan kansallistamiseen tähtäävää) painostusta sekä ehkä ihan aitoa yrittäjävihaa.
Pohjaltaan tämä Sinnemäen ehdotus on aivan sitä ehtaa itseään – perinnevasemmistolaista ihmisten olojenkurjistamista, tasapäistämistä, verojen kiristämistä (kulujen kuristamisen sijaan), yrittämisestä rankaisemista, puhdasta kateutta ja omaisuudensuojaa sen perusteiltaan muuttamaan pyrkivää sosialismia.
Vihreät on vasemmistopuolue ja Anni Sinnemäki (kommuunissa asuvana ja mielipiteiltään äärivasemmistolaisena)on lähinnä kommunisti.
On varsin ymmärrettävää, että helsinkiläinen kouluttamaton ja työtön anarkisti/kommunisti/vasemmistolainen nuori näkee Annin äänestämisen arvoisena vaihtoehtona. Tosin ei Anni aja heidänkään asioitaan. Anni ajaa Annin asioita ja työministerinä hänen saavutuslistansa on entistä pahemmin pakkasen puolella (että se siitä ilmastonmuutoskuplasta).
Se että joku aikuinen ja yrittäjyyden valinnut pienyrittäjä äänestää vihreitä, se on kuitenkin aivan eri asia. Se on käytännöntasolla lähinnä käsittämätöntä istuinoksan oman takamuksensa alta poikkisahaamista.
Vihreät ovat perinteisen vasemmistolainen puolue ja perinteinen vasemmistolaisuus perustuu kateuteen, yksilöllisyyden halventamiseen, ihmisten pakottamiseen ja kontrolliin sekä omaisuudensuojan murtamiseen.
Annin sosialismissa kotisi eikä omaisuutesi ole Sinun – ne kuuluvat kaikille muille paitsi Sinulle – mistään rajoista, kulttuurista, kielestä tai todellisesta omistusoikeudesta riippumatta.
Lähteet: VN, US, STT
19.01.2010 at 5:45 pm
Aamen…
19.01.2010 at 5:58 pm
Syvältä tämä tietysti on, mutta olisiko kuitenkin kyseessä pelkkä nykyisin ministerinvirkaan hakevilta vaadittu perusominaisuus?
Tyhmyys ja sitä seuraava täydellinen ammatitaidottomuus tehdä mitään oikein.
(OK. onhan se Sinnetänne kuitenkin aitö kommunisti)
19.01.2010 at 6:38 pm
Veikkaisin sosialistimme olevan kuitenkin varsin tietoinen omista puuhistaan.
19.01.2010 at 6:46 pm
Voit hyvinkin olla oikeassa. Enpä miettinyt tuota muualla viittaamaasi Urpilaisen antamaa kommenttia.
19.01.2010 at 6:06 pm
Hyvä kirjoitus ja analyysi.
Sinnemäki edustaa aidoimmillaan vihreisiin pesiytynyttä äärivasemmistoa. Ainoa mikä tässä uutisessa minua ihmetyttää, on miksi Sinnemäki paljasti noin avoimesti korttinsa?
Maahanmuuttokysymys ja Annin kanta siihen on tullut selväksi ojo monesti aikaisemminkin:
Paras tapa päästä eroon laittomasta maahanmuutosta on toki luoda riittävä määrä väyliä lailliselle maahantulolle.”
Eduskunnan täysistunto 6. helmikuuta 2008
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_3_2008_ke_p_3.shtml
Miten olisi jos lainaisi hieman Annia ja sanoisi, että paras tapa päästä eroon laittomasta veronkiertämisestä on toki luoda riittävä määrä väyliä lailliselle veronkiertämiselle?
19.01.2010 at 6:39 pm
😀 Heh
19.01.2010 at 6:20 pm
Voisikohan joku ystävällisesti ja rauhallisesti -mielellään ihan piirroksen avulla- selittää Sinnemäelle, että ysittäjä on jo ENNEN sitä osingonmaksua maksanut siitä tulosta yritysveroa 26 %.
Olemassaoleva ”verottomuus” on aikoinaan säädetty juuri kaksinkertaisen verotuksen estämiseksi, siis ettei yrittäjän tarvitsisi samasta tulosta maksaa veroa kahteen kertaan. Ensiksi yrityksensä verona ja päälle vielä henkilökohtaisena verona.
Nyt yrittäjän verokanta on 26%.
Sinnemäen kaavalla se olisi 26% + (0,74 x 0,26) eli yhteensä 45,24 prosenttia. Aika kova prosentti tasaveroksi? Siis pienimmilläkin tulotasoilla pienimmillekin yrittäjille.
19.01.2010 at 7:13 pm
Itseasiassa verokanta on 26% + (0,74*0,28) eli 46,72%
Ja jos pääomaveroa nostetaan, kuten ilmeisesti on meininki, esim 30%:iin niin 48,2%…
Tässä yksi esimerkki siitä, miksi en äänestä vihreitä, vaikka monissa muissa asioissa olen samoilla linjoilla…
19.01.2010 at 6:37 pm
Enpä tiedä, mistä ihmeestä noita Sinnemäkisilmäisiä poliitikkoja sikiää? Milloin kansa havahtuu ymmärtämään, että sen lisäksi, ettei kansanedustajaksi/poliitikoksi yleisemminkään ole pienimpiäkään kelvollisuus(en tarkoita kelpoisuus)-vaatimuksia, ei poliitikkojen tarvitse edes tehdä työtään, kuten ottaa selvää sailaslaisen viranomaisvalmistelun tuloksena ulostettujen lakiehdotusten todellisista vaikutuksista. Tai äänestämänsä lainsäädännön todellisesta sisällöstä.
On kuitenkin kohtuutonta yksilöidä Sinnemäki vihervasemmistolaisena kusipääministerinä. Kyllä kyvyttömiä ministereitä sikiää ihan ”kykypuolueesta” / ”työväenpuolueesta” asti. Jos kyvyt ratkaisisivat, ei näidenkään tarvitsisi valehdella uuskielisesti.
Sitä paitsi Anni on ihq! No, aamuyöllä ei ole vielä… joten minä lähden pois.
19.01.2010 at 6:43 pm
Kiitos kommentistasi. Ministerin ammattitaidottomuus ja edesvastuuttomuus on nähty ennekin. Se mistä esitin epäilykseni, on miksi Anni teki tällaisen vedon?
Johtuisiko tämä osittain Jutta Urpilaisen pari päivää vanhoista kommenteista?
19.01.2010 at 7:34 pm
”Vihreät on tällä hetkellä hallituksessa tekemässä hyvin oikeistolaista politiikkaa. On vaikea nähdä, että Suomessa syntyisi sen tapaista punavihreää allianssia, kuin esimerkiksi Ruotsissa”, Urpilainen sanoi Vihreälle Langalle puheensa jälkeen.
http://www.vihrealanka.fi/uutiset/jutta-urpilainen-vihre%C3%A4t-liian-oikella-yhteisty%C3%B6h%C3%B6n
19.01.2010 at 7:05 pm
Kaikki liittyy kaikkeen. Vihreiden suunnitelma toimii vaiheittain.
Ensimmäisessä vaiheessa vietiin savupiipputeollisuus saastuttamaan halvemman tuontakuntannuksien maihin (Kiinaan, Intiaan jne).
Toisessa vaiheessa tehdään pk-yritystoiminta verotuksella mahdottomaksi ja kaadetaan nekin.
Kolmannessa vaiheessa lakkautetaan hyvinvointiyhteiskunta verotulojen alasajolla ja rajojen avaamisella kaikille halukkaille.
Vihreä pitää myös valtiomme sisäisen koheesion katoamista kilpailuvalttina.
Tämä on juuri sitä todellista solidaarisuutta.
Ilman solidaarisuutta, katoavat erinäiset tulonsiirrot (esim työttömyysrahat, vuokra-avustukset ja ilmaiset palvelut kuten terveydenhoito, kirjastot ja koulutus).
Seyraaviin talonvalatuksiin vastataan asein.
Puistot ja rannat ovat aidattuja ja lukittuja, kerhon jäsenyydellä tai rahalla voi päästä sisään. Metsät ovat samoin aidattuja, ja niihin pyrkivät ammutaan.
Senkun tutustumaan Yhdysvaltoihin jos haluaa nähdä maan missä sosiaalinen koheesio on heikko, ja ihmiset suoraan sanoen inhoavat erivärisiä, molemminpuolisesti.
Ainoa mikä pitää tilanteen sisällisosdan yläpuolella on vahvasti aseistettu keskushallitus.
19.01.2010 at 10:20 pm
Niin demari kuin olen ikäni, tai ainakin näihin viime aikoihin asti ollut, niin vihreiden ja demareiden yhteinen hallitus olisi tämän maan lopullinen tuho. Se olisi sitä jo silloin, jos nuo kaksi olisivat samassa hallituksessa kepun tai kokkareidenkin kanssa.
Tuo ei saa päästä tapahtumaan.
19.01.2010 at 10:54 pm
Ei.
20.01.2010 at 6:08 am
Joe-setä Singaporesta totesi asiasta US:n uutisen keskustelussa näin:
”Tarkoitushakuinen sanavalinta
19.1.2010 17:46 Joe-setä Singaporesta (kirjautumaton)
Sanankäyttö on vallankäyttöä. Verovapaista osingoista puhuminen on poliittista vallankäyttöä. Etenkin kun Suomessa ei ole olemassa ”verovapaita osinkoja”. On vain olemassa lievennys, jolla tiettyyn rajaan asti estetään yrityksen tuoton kaksinkertainen verotus.
Siitä voi toki keskustella, onko 9 % yrityksen nettovarallisuudesta näinä aikoina sopiva raja sille, että rahasta menee yritysveron ohella vielä osinkoverokin. Tokihan 9 % tuotto (90.000 euroa vuodessa miljoonan euron arvoisesta firmasta) on aika korkea, kun korot ovat nykytasolla.
On kuitenkin sääli, jos Sinnemäki ei ymmärrä, että suurelta osin tuon 9 % säännön ansiosta yksityisessä omistuksessa olevat pk-yritykset ovat tänään taseeltaan vahvoja verrattuna 20 vuoden takaiseen aikaan. Siksi konkurssien määrä on ollut odottamattomankin pieni vakavasta taantumasta huolimatta.
Jos osingot menevät ylimääräiselle verolle, firmat tyhjennetään ja puskuri taantumaa vastaan ohenee. Silloin useimmille yrityksille ei ole tarjolla muuta rahoitusta kuin omavaltainen myöhästely ennakonpidätysten, alvien ja ennakoiden maksussa.”
Näin se vaan on.
http://www.uusisuomi.fi/raha/82668-90-000-euron-verovapaat-osingot-pois-%E2%80%9Dkateuspolitiikkaa%E2%80%9D
20.01.2010 at 7:02 am
Mielenkiintoista, totta tosiaan. Tämä on ensimmäinen Sinnemäen työministerinä julkaisema valtiontalouteen liittyvä puheenvuoro ja se on hengeltään enemmänkin kuin äärivasemmistolainen.
Tätä tietoa olisi hyvä levittää porvarillisesti ajattelevien vihreiden joukkoon. Aika monet heistäkin ovat yrittäjiä ja luulisi pienyrittäjälläkin olevan vihreän omatunnon lisäksi jokin taloudellinen kipukynnys anekaupoissakin.
20.01.2010 at 10:59 am
Ultrabra sanoittaja on saavuttanut vihdoin pätemättömyytensä viimeisen tason !
Ihmetyttää, että ks. henkilö on äänestetty eduskuntaan, valittu puolueensa puheenjohtajaksi ja päässyt vielä ministeriksi. Työministerinä toki ei ole ensimmäinen, joka ei ymmärrä yrittäjyydestä mitään.
Mutta tajuisi olla edes hiljaa !
Tiedoksi arvon ministeri: Ilman ks. lakia/asetusta yritysten taseet olisi pumpattu tyhjiksi ja seuraukset esim. nyky laman aikana olisivat pahemmat kuin nyt.
Muutenhan ketjussa on jo laskettu moneenkertaan, miten kyseinen verohuojennus määräytyy.
Tosin enpä ihmettele, eihän työministeriltä ole tullut YHTÄÄN järkevää kannanottoa, avausta MIHINKÄÄN asiaan koko ministerinä olonsa aikana. Tosin tämä avuttomuus leimaa koko VIHREÄÄ-puoluetta !
SANOITTAJA PYSYKÖÖT RIIMEISSÄÄN !
20.01.2010 at 2:46 pm
Hyvä Anne Sinnemäki isältäsikö sait tämä hyvän vinkin? Isähän tomi aikoinaan legendaarisen Tiedonantaja toimittajana, joten Annenkin tausta on hyvin stalinistinen tai vahvasti SKP:käinen.
Vihreäliike on muodostunut vanhoista rähisijöistä tai henkilösitä, jotak eiävt kotiutuneet muihin puolueisiin. Siksi takinkääntäjä kommunsitit etenivät liikeessä nopeasti vastuupaikoille.
Muuten oli hyvä avaus Anne! Tosin ei taida kuulua Sinun toimialueellesi muutenkuin jos yksityisyrittäjät eivät saisi osinkojaan saisit lisää työttömiä tähän maahan.
Verosuunnittelua ei voi tehdä tässä maassa kovin lyhyellä eika välillä. Jos pakotat nämä henkillt jotka eivät maksa itselleen kovaa palkkaa muuttamaan osinkotulonsa ansiotuloksi tapahtuu siinä seuraavaa: Nämä henkilöt menettävät oikeutetut eläketulonsa siltä ajalta, jotka oli tarkoitus korvata osinkotulojen kautta säästettyillä rahoilla, kun ottivat yritykseltään varallisuutta osinkotuloja painottaen.
Tämä on sitä verosuunnittelua jota tehdään myös pienyrityksissä.
Kun toimialueesi ongelma oli menossa lentokentällä et ehtinyt toimimaan?
Siittä asiasta Sinua Anne muistutti valtio-ohjauksesta vastaava ministeri Häkämies, joka otti homman hoitoon!
Eikö ole jännää Anne kun rakennustyömailla pk-seudulla kuuluu paljon tuota eestin kieltä?
Käsittääkseni rakennusalan subventiolla oli takoitus työllistää suomalaisia rakennusmiehiä, jotta verot jäisivät edes joskus Suomeen!
Eilen Ajankohtaisessa kakkosessa oli juttu toimialueeltasi. Oli avattu työvoimahallinnon uusi toimipiste (hyvä) trooli metallialan työttömiä paikalla ei ollut kuin kaksi asiakasta?
Jokin tökkii!
Pitäisikö Sinun Anne ehdottaa, että jokainen työtön on velvollinen osallistumaan työvoimahallinnon järjestettyihin info-tilaisuuksiin ikäänkuin velvoittamaan pakottamaan alueen työttömät osallistumaan niihin. tilaisuudesta saattoi päätellä seuraavaa: Viesti ei ole mennyt perille, markkinointi tökki, ihmsiet eivät usko viesteihinne jos tisivät , mutteivät tulleet. Turussa on ongelma telaakkateollisuudessa on se, että siellä tapahtuu työn tekijän korvaamista halvemmalla tekijällä, ei kokonaan työn katoamista. On suuri ongelma Anne, jota et kovin hyvin näytä ymmärtävän.
Ne äijät, känsäkourat eivät pääse hevin takaisin töihin, sillä työnhintaa piäisi saaada alas Suomessa ennen kuin työ kokonaan häviää meiltä Suomessa.
20.01.2010 at 6:04 pm
Tämmöiset jutut ovat Kullervoa parhaimillaan. Loistavaa kansalaisjournalismia.
20.01.2010 at 7:22 pm
Kiitos….
20.01.2010 at 6:51 pm
Sai juuri tietää, että Sinnemäki, tai edeltäjänsä ainakin, saannut jotain hoidettua työttömyyden poistamiseksi.
Jos käsitin asian oikein, niin liiton päivärahoilla olevalta on alkanut 500 päivän päivät kulua vaikka hän olisi työvoimapoliittisessa koulutuksessa tms.
Sanoisin, että menee ihmisiltä viimeisetkin motivaatiot koittaa työllistää itseään, vaihtaa ehkä ammattia jne.
20.01.2010 at 7:35 pm
Veikkaus: me ja sukupolvemme tulemme näkemään hyvinvointivaltion romahduksen ja yhteiskuntasopimuksen tuhoutumisen – jos kehitys jatkuu tällaisena.
Kaarina Hazard taisi osua vahingossa oikeaan ”ppytäessään anteeksi” Iltalehdessä:
Tätä kannattaa median liäksi päättäjien ja virkamiesten pohtia – luulen että meille huccareissuille, octaviuksille, idoille, kullervoille, hanneksille, ykäperskeleksille, vasarahammereille (ja niin edelleen) nämä asiat lienevät normaalia elämää ja siten jokapäivisiä ja selviä…
20.01.2010 at 7:51 pm
En usko, että he tulevat sitä elinaikaan tajuamaan. Ovat jo liiaksi oman valtansa ja erinomainsuutensa sokaisemia.
Uskotko – nyt jos joku ”urpo lahtinen” tulisi ja perustaisi lehden missä ei nuoltaisi päättäjiä, vaan kerrottaisi miten asiat on, niiden oikeilla nimillä, niin hän olisi hetkessä upporikas kustantaja.
20.01.2010 at 8:12 pm
Kyllä. Se miten kansa suhtautui Hazardin kirjoitteluun Halmeesta oli erinomainen osoitus todellisuudesta.
20.01.2010 at 11:57 pm
Pääsinkö viimeiseksi? Minusta Tuija Brax, Astrid Thors, Ritva Viljanen, Mikko Puumalainen ja Mika Illman ovat ansainneet koko toiminnallaan yhteisen ”Vuoden mokuttaja”-arvonimen.
21.01.2010 at 12:33 am
Tämän Sinnemäen vaatimuksen oheen on hyvä lisätä pari vihreiden ”yrlttäjäystävällisyydestä” kertovaa uutista:
http://www.vihrealanka.fi/uutiset/yritt%C3%A4jien-yst%C3%A4v%C3%A4t
… varsinaiset yrittäjien ”ystävät”…
http://www.vihrealanka.fi/uutiset/yritt%C3%A4j%C3%A4t-innostivat-homoyst%C3%A4v%C3%A4llisest%C3%A4-matkailusta
… eikö mikään normaali kelpaa?
21.01.2010 at 8:50 pm
Tämä nyt menee jo höpönlöpösfääreihin asti, mutta Suomen taloudellinen suunta ei ole koskaan ollut niin huono kuin silloin, kun on ollut oikeisto-vasemmistolainen hallitus (tai ”sateenkaari”). Keskusta+SDP ja Keskusta+Kokoomus -vetoiset hallitukset ovat onnistuneet asetetussa tilanteessa toimimaan suht’tyydyttävästi. Vain demarien ja kokoomuksen yhteistyö hallitustasolla on aiheuttanut epä-Keynesiläistä ”Keynesiläistä” talouspolitiikkaa (valtio tuhlaa nousukautena – säästää laskukautena), sääntelyn purkua ilman realistisia vaikutusarviointeja (josta on seurannut katastrofeja), kompromisseja, joissa ei ole päätä eikä häntää (ei voita mitään työnantajat, eikä palkansaajat).
Vihreitä voi oikeastaan pitää tämän oikeisto-vasemmisto -yhteistyön epäonnistumisen vertauskuvana. Puolueessa ei ole varsinaista talouspoliittista linjaa ja politiikka on toisaalta demarityyppistä, toisaalta kokkaretyyppistä; ratkaisuvaihtoehdot ovat sisäisessä ristiriidassa jo syntyessään. Tämä huomioon ottaen ei ole ihme, että aivopieruja sinkoaa niin paljon, ettei tässä metaanisateessa enää ilmastokaan pärjää 😉
P.S. Minkä takia EK:n on annettu toistuvasti sanella merkittävin suomalaista yksityisyritteliäisyyttä estävän lainsäädännön eli konkurssilainsäädännön suunta? USA:ssa on yksityishenkilön konkurssi eli velkojen totaalilikvidointi ollut mahdollinen jo ties kuinka kauan. Suomessa pankkien ja EK:n painostus on estänyt lainsäädännön niin, että yrittäjyysvelat johtavat liikeidean epäonnistuessa vääjäämättä elinikäiseen velkavankeuteen (tai vähintään toimeentulotukiasiakastakin huonommassa taloudellisessa tilanteessa olemiseen vuosikausiksi).
21.01.2010 at 10:17 pm
Kiitos kommentistasi:
Paavo Lipponen on syyllisenä ihan omaa luokkaansa nykyisen kriisin ja Suomen kurallaolon suhteen, mutta kyllä nämä kaksi viimeistä Vanhasen hallitusta (kepu+sdp ja kepu+kok) ovat olleet katastrofaalisimpia Suomelle – jopa kuuluisia Cajanderin haihattelijahallitusta, Holkerin silakkatroolia ja G.Pula-Ahon ehe-ehe-hallitusta pahempia.
Maamme rakenteet vinkashtivat YYA-sopimuksen aikana ja edellisen laman katkaissut Nokiabuumi oli vain kosmeettista – nyt olemme sitten viimein matkallakohti todellista hyvinvointivaltion tuhoa. Päättäjät ovat pistäneet päänsä pensaaseen ja ainoat reaktiot ovat paniikkireaktiota paniikkireaktioden perään.
Tästä ei hyvää seuraa – oli hallituksessa sitten mikä tahansa vakiintuneista suuriata tai keskisuurista puolueista.
Tuota samaa asiaa on toitotettu täällä Kullervoblogissakin. Käsittämätöntä on kuitenkin kyseisen puolueen kannatus. Ainoa järkeenkäyvä syy siihen on oikeistolaisesti ajattelevien äänestäjien eristäytyminen todellisuudesta omaan elitismiinsä sekä vasemmistolaisten pelastusrenkaana näkemä Vihreät De Gröna.
Suomi ei ole järjestelmältään markkinatalousmaa – eikä myökään suunnitelmatalous. Maamme järjestelmä on todellisuudessa erittäin korruptoitunut ja sitä hallitsevat poliittisen talouselämän oligarkit ja erilaiset korporaatiot. Yksityinen kansanlainen on pidetty toistaiseksi hyvinvointisysteemin ja viihteen avulla hiljaisena. Kun Neuvostoliittoon vetoaminen ja sillä kortilla pelaaminen loppui, päättäjillä oli kiire ajaa Suomi seuraavaan kahleeseen – Euroopan Unioniin.
Esitän vastakysymyksen: tarvitaanko tässä maassa täydellinen romahdus vai voisiko sitä estää jollain – kuten laajempaan suoraan kansanvaltaan siirtymällä?
22.01.2010 at 4:21 pm
”Esitän vastakysymyksen: tarvitaanko tässä maassa täydellinen romahdus vai voisiko sitä estää jollain – kuten laajempaan suoraan kansanvaltaan siirtymällä?”
Et tosin kysynyt minulta, mutta heitämpä mielipiteeni tuohon kuitenkin.
Täydellistä romahdusta ei vältäämättä tarvittaisi, eikä sen ole edes suotavaa tulla, sillä sen hinta olisi varsin hirveä – niin talouden kuin inhimillysyydenkin kannalta. Mutta yhä vakuuttuneemaksi tässä tulee, että tuo romahdus on meillä edessä – ja sen mukana tuleva anarkia/kaaos.
Estäminen onnistuisi vain sillä, että valtaapitävät todella alkaisi kuunnella mitä kansa sanoo, eikä kuuntelisi mitä itse haluavat kuunnella. Tuo tosin vaatisi ensin myös medialta ryhtiä ja polvillaan olon kohennusta edes puoliryhdikkääseen asentoon.
Tosin, ainahan sitä saa haaveilla…
03.02.2010 at 7:24 pm
[…] mennessä jokainen hänen suustaan työministerinä (tai poliitikkona) päästämä sammakko, lause tai ehdotus on ollut omiaan lähinnä vähentämään rehellistä yritteliäisyyttä ja todellisia […]
16.02.2010 at 3:23 pm
[…] toimenpide olisi omiaan luomaan lisää työttömyyttä – kuten työministerimme kaikki muutkin […]
26.04.2010 at 7:09 am
Asiaa!
Hyvä blogi, ilo löytää!
Se on juuri näin että tämä hallitus lisää
työttömyyttä maahanmuutolla ja ns. pakollisella
työharjoittelulla.
Lukekaas tuo:
http://1baltic1bullet.wordpress.com/2010/04/25/finn-hippies-vihreat-massive-fail/
Tää ydinvoimahomma haisee pahemmalta kuin Sukarin ulkohuussi…
26.04.2010 at 3:56 pm
Kiitos.
20.07.2010 at 6:02 pm
Toimistojen palveluista
Työvoimatoimistoissa käyneet ovat hyvin huomanneet, kuinka yhä enempi on alettu pyytää työnhakijoiden omaa panosta työn saantiin !
Minusta ja monesta muustakin tuntuu ERITTÄIN OUDOLTA, Että mistä työvoimavirkailijalle maksetaan palkka jos hän edellyttää työnhakijoiden itse hakevan työpaikkansa ja kuitenkin työvoimavirkailija saa palkan ? !
Eräs tuttavani kävi Helsingin Haapaniemenkadun Työvoimatoimistossa töitä hakemassa ja hänellä oli HYVÄ KOKEMUS YMPÄRI MAAILMAN Jo ennestään laidasta laitaan työstä, kuin työstä, mutta hänelle ei haluttu antaa tietoja järjestöistä, että olisi saanut jossakin sellaisessa tehdä töitä, vaikka vain 9 eurolla / 1 päivä. + työttömyysturva !
Eikä kuitenkaan Työvoimatoimisto hyväksy, kun minä itse Monialasekatyömiehenä ( Keittiö-, Sähkötyöt ja kaikkialta siltä väliltä käyneenä) ehdotin kerran Työvoimatoimistossa käydessäni, että kun olen niin monenlaista työtä tehnyt, että osaisin varmaan töihin tai opiskelemaan pyrkiville kertomaan kyseisen alan hyvät huonot puolet ! Ehdotin, että saisin Työvoimaohjaajan koulutuksen. Miksei tähän suostuttu ?
Olin jokin aika sitten Kuntouttavassa työtoiminnassa SEESAM Työhönvalmennuksessa Helsingissä Kumpulantie 1, 3 kerros, mutta ERITTÄIN SUURI HÄMMÄSTYKSENI OLI, Että jaloiltaan heikkokuntoisilla ei ollut MITÄÄN MAHDOLLISUUTTA KUNTOILLA EDES SITÄ YHTÄ KERTAA VIIKOSSA Jota tätä kuntoutusta järjestetään ? ! Vielä, kun ottaa huomioon, että tämän toiminnan järjestää: Invalidiliitto, jolla pitäisi olla KAIKKI MAHDOLLINEN TIETO VAMMAUTUNEISTA !
Isoveljeni Matti oli Aikoinaan Porin Invalidiliiton palvelutalossa, jossa hän sai sanoa aina minkälaisia apuvälineitä hän tarvitsee, kun oli kaulasta alaspäin halvaantunut ja silloin ARVOSTIN Invalidiliittoa, mutta nyt tuntuu, että meidät laitettiin vain MAHDOLLISIMMAN PALJON TEKEMÄÄN TÖITÄ 9 euron päivärahalla+ kuukausilipulla+ ruokailulla ! EIKÄ KAIKKI SAANEET SITÄKÄÄN !
Hyvä puoli kyseisessä työssä on istumatyö, mutta vastaavasti se on uuvuttavaa vaihetyötä jolloin pitäisi juuri saada hapenoton vuoksi esimerkiksi flunssan tms. taudin ehkäisemiseksi vähintään KOLME KERTAA VIIKOSSA Sellaista kuntoutusta joka kullekin kuntoutettavalle sopii. Itselläni yläkeho on kunnossa, mutta mitään painonnostopenkkiä ei ollut käytettävissä, eikä niillekään joiden lihaksisto on huonommassa kunnossa olisi haitaksi pienillä painoilla harjoittelu tai sormivoimistelu.
Yhä enenevissä määrin ihmisiä NÖYRYYTETÄÄN Tällaiseen työhön josta ei saa kunnon palkkaa ja sitten ollaan ihmettelevinään, ettei Suomi lähde nousuun ! Ei KOSKAAN PIDÄ ALIARVIOIDA TOISTA IHMISTÄ, Vaan jokaisella voi olla sellainen idea jolla saadaan luotua työpaikkoja myös muille !
Työvoimatoimistot ja Kela yhdessä voivat pomputella ihmisiä luukulta toiselle, mutta mitä se hyödyttää Suomen kansantaloutta ? Mikäli annettaisiin kansalaispalkka, niin näiden virastojen työntekijät joutuisivat suurimmaksi osaksi työttömiksi ja tätä juuri kyseisissä virastoissa pelätään ! Olisi kuitenkin HUOMATTAVASTI JÄRKEVÄMPÄÄ Antaa niille ihmisille mahdollisuus KUNNOLLISEEN TOIMEENTULOON, JOTKA TOSISSAAN TÖITÄ TEKEVÄT, Sillä he myös pystyvät tarpeen vaatiessa yritystä pyörittämään.
On otettava vielä huomioon Suomen ”tasavallan” korkein johto, jossa on paljon ministereitä, jotka ovat vain hinkanneet tuoleja eri virastoissa työskennellessään koko elämänsä eivätkä näin ollen tiedä TODELLISESTA TYÖNTEOSTA YHTÄÄN MITÄÄN Ja sitten, kun tällaiset OHJEISTAVAT Virastojen henkilökuntaa, niin se on, kuin SOKEA TALUTTAA SOKEAA Ja kuoppa on edessä !
Lassi Tiittanen
Sturenkatu 5 B 13
00510 HELSINKI