Eräässä toisessa keskustelussa tuli esiin Helsingin kaupunginvaltuustossa vihreitä edustavan feminismitutkija Sari Näreen viime marraskuinen käsittämätön ja aidon rasistinen lausunto.
Tässä lausunnossa hän rinnastaa karjalaiset (ja etenkin sodan jaloista evakuoidut siirtokarjalaiset) lähinnä Afrikasta nykyisin Suomeen tuleviin maahanmuuttajiin:
Kun kuuntelee eräänlaista moralisoivaa pakolaispanikointia, niin tulee mieleen sota-aikana 40-luku. Evakkohistoria on täynnä kertomuksia siitä, miten kotinsa menettäneiden tarpeita on torjuttu ja heitä on syyllistetty hädänalaisesta tilastaan. Karjalaisevakot ovat kuitenkin tuoneet tärkeän panoksensa suomalaiseen yhteiskunnan kehittämiseen, eikä mielestäni vähäisin niistä ole lämpimämmän tunnekulttuurin välittäminen tähän pohjimmiltaan aika tunnekylmään kulttuurimme, josta pakolaispolitikointi tai -panikointi osittain juontaa.
Viimeksi tänään kuulin, kuinka yksi somalityttö taas kerran on muuttanut Englantiin suomalaisten rasismin takia. Kotoutuneista turvapaikanhakijaperheistä on paitsi kuluja myös runsaasti resursseja tuotavaksi yhteiskuntaamme, ja me hukkaamme asenteidemme takia paljon verovaroin koulutettuja maahanmuuttajanuoria kehittämästä tätä yhteiskuntaa, kun he aikuistuttuaan muuttavat pois Suomesta. Olisikin syytä katsoa sodanjälkeiseen historiaan, olisiko evakkojen kotiuttamisesta jotain opittavaa.
Kun nyt satun olemaan – toiselta puolelta suvultani – geeneiltäni siirtokarjalaisen suvun vesa, koen Sari Näreen kaupunginvaltuustossa esittämän kommentin erittäin loukkaavana.
Tämä kommentti, jossa hän rinnastaa oikeudettoman hyökkäyksen takia kotinsa ja omaisuutensa jättämään joutuneet suomalaiset esi-isäni ja sukulaiseni maamme ulkopuolelta (paremman elintason perässä valmiiseen pöytään) tulleisiin ei-suomalaisiin maahanmuuttajiin, on lähinnä karjalaisten antaman uhrin häpäisemistä – asia jonka Näreen luulisi tuntevan ja tunnistavan.
Olen samaa mieltä Näreen kanssa siitä, että myös kotoutuneista turvapaikanhakijaperheistä on kuluja. Näreen näkemyksen mukaan me siis hukkaamme asenteidemme takia paljon verovaroin koulutettuja maahanmuuttajanuoria kehittämästä tätä yhteiskuntaa, kun he aikuistuttuaan muuttavat pois Suomesta.
Asiaa kannattaisi miettiä myös meidän suomalaisten näkökulmasta. Jos suurimmalle osalle meistä suomalaisista kansallisvaltio ja homogeeninen kulttuuri on tärkeää ja säilyttämisen arvoista, niin miksi ihmeessä tuoda humanitaarisen maahanmuuton keinoin maahan ihmisiä, jotka eivät joko halua olla täällä tai joita enemmistö suomalaisista ei todellakaan halua vakituisesti Suomeen asumaan?
Järjenköyhyys on naamioitu näennäishumanismiin tässä asiassa – joku voisi sanoa jopa, että tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla. Näin saadaan aikaan sitä todellista rasismia.
Minunkin mielestäni meidän olisi syytä katsoa sodanjälkeiseen historiaan. Minun mielestäni Näreenkin olisi tosin syytä lähinnä katsoa sitä, ketkä tämän hyvinvointiyhteiskunnan rakensivat sodan rauniosta – ja kenelle?
Evakkotaipaleelle joutui lähtemään talvisodan alkaessa 1939 430 000 henkeä . Heistä suurin osa oli karjalaisia.
Sodan lopussa evakkojen kokonaismäärä oli jo noin puoli miljoonaa. Evakot menettivät kotinsa ja yleensä lähes koko omaisuutensa. Äidit joutuivat yksin vastaamaan perheistään vieraissa oloissa miesten ollessa rintamalla.
Evakuoidut ihmiset majoitettiin alusta pitäen lähinnä maaseudulle yksityistalouksiin. Kyseessä oli pakkoratkaisu, sillä viranomaiset eivät olleet varautuneet pakolaisleirien perustamiseen.
Tämä ratkaisu oli paljon inhimillisempi kuin leirimajoitus, mutta eri heimoon kuuluvien ja erilaisen taustan omaavien ihmisten asettuminen samoihin asumuksiin ei tapahtunut aina kivuttomasti. Tästä kuitenkin selvittiin ja sotien jälkeen monissa osissa Suomea on ollut (ja on edelleen) karjalaistaustaista väestöä, joka on sopeutunut uusiin olosuhteisiinsa.
Talvisodan jälkeen Suomi joutui luovuttamaan koko Karjalan kannaksen Neuvostoliitolle. Tuon alueen asukkaat joutuivat jättämään alueelle koko kiinteän omaisuutensa ja suurimman osan irtaimistostaankin.
Eräs hyvin läheistä sukua minulle oleva evakko oli tuolloin viisivuotias. Hän heräili koko loppuikänsä kesken päiväunien ja vielä vanhuksenakin haki turvaa sänkynsä alta. Hän muisti kuolemaansa saakka, kuinka hänen vasemman jalan kenkänsä jäi evakkotaipaleelle ja neuvostoliittolaiset koneet ampuivat evakkojunaa.
Toinen isoisäni (siis se joka selvisi hengissä talvisodasta, toinen ei selvinnyt) tutustui jatkosodan aikana Karjalan kannakseen ja kertoi kotiin lähettämässään kirjeessä vaikutelmistaan.
Isoisäni kirjoittaa isoäidilleni kenttäpostikirjeessään kokemuksistaan Käkisalmesta. Kirje on päivätty “Täällä 25/8 -41 “:
… Me tulimme Käkisalmen kautta, mutta kyllä se on ikävän näköinen paikka. Siellä on melkein kaikki talot poltettu, ei ole enää muuta kuin savuavia raunioita ja piiput törröttävät pystyssä. En nähnyt yhtään polttamatonta tai muulla keinoin tuhoamatonta taloa kaupungin keskustassa. Oli tosin pimeää kun kuljimme kaupungin lävitse ja ohitse. … Täällä missä nyt ollaan, on poltettu kanssa kaikki ryhmissä olleet talot , vaan yksinäiset ovat pystyssä. Ja niissäkin osassa on vaan kuoret jäljellä. Kaikki on viety sisäkattoja ja lattioita myöten ja ihmisen ulosteita joka nurkassa. … Ei sitä tiedä vaikka se sinun kotisi olisi vielä ehjänä. Kyllä nämä talot on muuten hurjassa kunnossa ja on niin kuin sikoja olisi ollut niissä. Kyllä niissä on paljon korjaamista ja siivoomista, ennen kuin ihminen voi asua niissä. …
No… jokainen tietää miten siinä sitten kävi…
Tämä hyvinvointivaltion pöytä, joka on katettu ja rakennettu alkuperäisväestöä edustavien suomalaisten (siis myös myös karjalaisten) suunnattomin uhrauksin ja kärsimyksin, on tarkoitettu ensisijaisesti meille alkuperäisväestöä edustaville suomalaisille – vapaa maahanmuutto ei kuulu edelleenkään ihmisoikeuksiin, toisin kuin suvereenin valtion huolenpito omista kansalaisistaan.
Kuten jo totesin, minä pidän tällaista lausuntoa loukkaavana ja sukulaiseni todennäköisesti kääntyvät haudoissaan.
Herää kysymys – miksi edelliset sukupolvet puolustivat verisin uhrauksin tätä maata vieraan kulttuurin invaasiolta, kun nykyiset päättäjämme ovat valmiita jakamaan tämän maan koko maailman paremman elintason perässä juokseville ihmisille?
Jokainen siirtokarjalainen ja heidän jälkeläisensä kantaa sielussaan suurta märkivää henkistä haavaa – tunnusti hän sen sitten tai ei. Jokainen suomalainen kantaa mukanaan edellisten sotien ja niiden mukanaan tuoman kauhun, väkivallan ja vääryyden kuormaa.
Me olemme oman kortemme kantaneet kekoon ja meidän ainoa todellinen huolemme on se, miten yli 6000 vuotta vanha kielemme ja kulttuurimme tulee säilymään kansainvaellusten ja globalisaation varjostamassa tulevaisuudessa.
Kolonialismin jälkien siivoaminen kuuluu kolonialismia harjoittaneille imperiumeille ja valtiolle.
Ei meille suomalaisille – kolonialismin uhreille.
Eikä etenkään meille karjalaisille.
Lähteet: Helsingin kaupunki, UNCHR, YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus, http://www.veteraanienperinto.fi
27.01.2010 at 10:39 pm
Tämä säre kuuluu sarjaan hampuu-houru paska-aivo.
Eli se siitä. Kun kuuluu virheisiin, niin mitä muuta voi odottaa? Pelkkää kusta ja paskaa tulee tuotoksena kaikin tavoin näiltä tyypeiltä.
Ovat pihalla kaikesta kuin marinpolttajat. Mutta sehän on heidän tunnusmerkkinsä.
27.01.2010 at 10:47 pm
Kiitoksia erittäin hyvästä kirjoituksesta taas kerran. Omat vanhempani tulevat isän puolelta Laatokan Karjalasta ja äidin puolelta Kannakselta. Minäkään en usko siihen, että jos me aikanaan ollaan pidetty omasta kansastamme huolta, se velvoittaisi meitä elättämään koko maailmaa.
27.01.2010 at 11:09 pm
Kiitos. Kuten jo sanoin, me olemme kortemme kekoon kantaneet.
Somalian ongelma kuuluisi oikeastaan Britannian, Italian (ja Ranskan) hoidettavaksi. Hehän kyseisen sopan keittivät . Eivätkä islamilaiset valtiot ja hallinnot ole myöskään mitenkään syyntakeettomia.
Samaan aikaan kun EU käy uutta uljasta uuskolonialistista taistelua Kiinan kanssa Arfikasta ja sen luonnonrikkauksista esimerkiksi Tsadissa ja Darfurissa, suomalaisia höynäytetään jonkin ihmeellisen yhteisvastuun ja huonon omantunnon nimissä mukaan tähän seuraavaan kierrokseen.
Sen lisäksi EU pyrkii (kuten Heidi Hautalakin möläytti jokin aika sitten) hyödyntämään (koulutetun ja kielitaitoisen) Afrikkalaisen työvoiman, saadakseen katteet kasvamaan ja kulut pienemmiksi. Omat nilkkimme täsä hengessä ovat valmiit raahaamaan ihan kenet tahansa sukuineen Suomeen.
Tavallista hölmöläisten puuhastelua.
29.01.2010 at 3:15 am
Afrikan ongelmat johtuvat afrikkalaisista itsestään, eivät eurooppalaisista kolonialisteista. Et kai Kullervo tosissasi väitä, että Somalian nykytilanne poikkeaisi oleellisesti jos kolonialismia ei olisi koskaan tapahtunut? Afrikassa harjoitettiin kansanmurhia, orjuutta, silpomista, kleptokratiaa, taikauskoa, noitavainoja jne. paljon bruutalimmin eurooppalaisten sinne saapuessa. Eurooppalaiset kehittivät ja rauhoittivat Afrikkaa. Useassa paikassa eurooppalaisia toivotaan takaisin. Kolonialismin loputtua afrikkalaiset palasivat normaaliin elämäntapaansa. Lähde: http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1713275,00.html ja http://takkirauta.blogspot.com/2010/01/tintti-afrikassa.html
29.01.2010 at 2:11 pm
Ymmärsit ilmeisesti väärin.
Pointti kolonialismilauseessani oli se, että me suomalaiset olemme olleet satoja vuosia kolonialismin ja imperialismin uhreja. Me olemme ihan vihoviimeisiä eurooppalaisia (irlantilaisten kanssa) osallistumaan mihinkään kehitysyhteistyötalkoisiin.
Tutustu esimerkiksi 30-vuotisen sodan aikaan ja sen rasituksiin vertailemalla emämaa Ruotsiin kohdistuneena ja toisaalta itäiseen valtakunnanpuoliskoon (Suomeen) kohdistuneena. Hyvää materiaalia ovat esimerkiksi Peter Englundin kansankielellä kirjoitetut tutkimukset (”Suuren sodan vuodet”, ”Pultava” ja ”Voittamaton”) tai Petri Karosen ”Pohjoinen suurvalta- Ruotsi ja Suomi 1521-1809”
Muut lukijat: kommentinne vastauksineen julkaistaan hieman myöhemmin. Nyt on hieman kiire. Pahoittelen.
27.01.2010 at 10:50 pm
Anteeksi, korjaus edelliseen. Siis puhuin tietenkin isovanhemmistani.
27.01.2010 at 11:11 pm
Juu, ymmärsin kyllä. Omat sukujuureni tulevat Kannakselta. Tässä en viitsi sen tarkemmin valottaa asioita.
27.01.2010 at 11:20 pm
On hetkiä, jolloin hävettää kuulua samaan sukupuoleen kuin joku aivopiereskelijä, ja tämä on sellainen. Näre kyllä päästi sellaisen aivotuhnun että on aika kaivaa labrasta kaasunaamari esiin.
27.01.2010 at 11:36 pm
Hienosti puit meidän siirtokarjalaiisten jälkeläisten enemmistön mielipiteen sanoiksi. Kiitos siitä.
Viimeksi kun kävin Kannaksella katsomassa sukuni tiluksia, Pietarin mafia rakensi rannalle datshakylää.
En tiedä mikä tässä sapettaa eniten, mutta sapettaa kuitenkin.
Oletko koskaan muuten miettinyt sitä, että jos sotaa ei olisi tullut (Stalin ei olisi hyökännyt Suomeen) mikä olisikaan Petsamonkin arvo (Jäämeren öljy- ja kaasukenttineen ja avoimine satamineen) nykyään?
27.01.2010 at 11:38 pm
Eipä uskoisi, että Näre on karjalaista sukujuurta.
Tai jospa henkilökohtaisetkin sukujuuret ovat hänelle aivan yhtä suuri häpeä kuin suomalaisuus tai suomalainen mies?
Hieno kirjoitus (taisi tulla aika sydämestä?).
28.01.2010 at 12:10 am
Kiitos. Tuli sydämestä…
28.01.2010 at 12:21 am
Olipahan kipakka kirjoitus! Hyvä niin!
Tuolta löytyy lisää mielenkiintoista asiaa:
http://www.karjalanliitto.fi/index.phtml?s=41
28.01.2010 at 12:29 am
Kiitoksia. Tutkitaan.
28.01.2010 at 1:08 am
Missä kohdin Näre tässä oikein loukkasi karjalaisia? Onko se se kohta jossa Näre kehtaa, kehtaa verrata karjalaisia ulkomaalaisiin?
28.01.2010 at 1:25 am
Oli
28.01.2010 at 7:24 am
Kyllä minuakin vielä liikuttaa muistellessa edesmenneen isoäitini kertomusta lähdön hetkestä. Hän oli ollut viemässä lehmiä laitumille kun vetäytyvät suomalaissotilaat olivat huomanneet hänet. Joku sotilaista oli juossut hänen tykö ja huutanut ”mitä sinä tyttö vielä täällä teet? Nyt mennään, venäläiset tulee” Mutkien kautta Turun seudulla sitten isovanhempani kaivoivat käsin kuopan rintamamiestalon perustuksia varten. Sen eteen tehtiin työtä pitkää päivää
ja äitini joutui luopumaan koulujen käynnistä hoitaakseen perheen muita lapsia sillä aikaa.
Vaikea tässä on Näreen vertailuihin yhtyä.
28.01.2010 at 8:10 am
Fafu: Onko Näre tosiaan karjalainen ja päästelee suustaan tuollaisia? Siinä tapauksessa hävettää, että olen sukujuuriltani sataprosenttisesti samaa heimoa edustava kuin tuollaisen lausunnon antanut.
28.01.2010 at 2:53 pm
On. Näreen suku on kotoisin Laatokan Karjalasta.
Näre vihaa karjalaisten ja miesten lisäksi myös Suomea ja kaikkeen suomalaisuuteen liittyvää:
http://www.helsinki.fi/historia/henkilokunta/tepora.html
28.01.2010 at 9:54 am
Olen evakkotaipalleelle joutuneen pienen lapsen jälkeläinen. Evakoille ei ollut katettu mitään valmista pöytää, joutuivat itse heti töihin ja työllä elättämään itsensä. Joten tilanne on toinen, evakkojen perheestä miehet lähtivät puolustamaan sitä maata jonka kansalaisia evakot olivat.
28.01.2010 at 12:59 pm
Totta ja tärkeintä koko asiassa on se että evakot (niin Karjalan, Lapin kuin Hangon tai Kirkkonummen alueenkin) olivat suomalaisia.
28.01.2010 at 11:51 am
Kiitos kirjoituksesta Kullervo. Tuli muistoja mieleen, koska äitini oli Salmista os. Inkinen.
Sairasta verrata Karjalan evakkoja nykyisiin pakolaisiin (pakoloisiin). On aika kiero mieli, jos löytää pienintäkään yhteneväisyyttä.
Afrikka: Nyt kun näitä Afrikan ongelmia olen vierestä seurannut, niin Afrikan ongelmat eivät kuulu kenellekään muulle kuin Afrikalle ja afrikkalaisille itselleen. Kenenkään (ei yhdenkään Euroopan valtion eikä Pohjois Amerikan) ei pitäsi penniäkään kehitysapua yms. antaa. Ei kenenkään – Note! Kiina (ja on siinä Venäjäkin mukana) ei anna kehitysapua Afrikalle, vaan tekee ’sijoituksia’ diktaattorien tileille, josta saa takaisinmaksun raaka-aineina.
28.01.2010 at 12:57 pm
Kiitos kommentistasi.
28.01.2010 at 12:50 pm
Lainaan Jiri Kerosen kommenttia tuolta Homman alkuperäisestä keskustelusta:
28.01.2010 at 2:30 pm
Sari Näre:
Olisikin syytä katsoa sodanjälkeiseen historiaan, olisiko evakkojen kotiuttamisesta jotain opittavaa.
Evakkojen kotiuttaminen sujui hyvin, he olivat jo valmiiksi Suomen kansalaisia ja asuneet Suomessa koko ikänsä ja pitivät itseään suomalaisina ja muutkin suomalaiset piitivät heitä suomalaisina. Kieli ja kulttuuri olivat samat yhteiset muun maan kanssa. Osa siirtyi Viipurin läänin sisällä niihin läänin osiin, jotka jäivät Suomelle.
Somaleja ja maan sisällä uusien rajojen sisälle siirtyneitä suomalaisia ei voi mitenkään rinnastaa.
28.01.2010 at 3:47 pm
Opittavaa olisi!
Annetaan pakoloisille pala suonreunaa ja kuokka. Sitten kun ovat saaneet raivattua peltoa ja satoa riittää myyntiinkin asti, niin voivat aloittaa maapalstan takaisinmaksun valtiolle ja tietenkin kuokka pitää myös maksaa.
– Niin Karjalaistenkin (ja muiden uudelleen asutettavien) kanssa tehtiin.
28.01.2010 at 3:01 pm
Näreen maailmankuva tulee selväksi tästä lainauksesta:
Sari Näreen ja Jenni Kirveen Ruma sota – Talvi- ja jatkosodan vaiennettu historia on hyvin kiinnostava teos. Nuoren polven tutkijat käsittelevät sensuuria ja sotapropagandaa, lapsia ja nuoria sodanaikaisen sukupolviväkivallan uhreina, sodassa kaatuneita kansakuntaa velvoittavina uhreina, rintamaväkivaltaa, sodankäyntiä huumeissa ja humalassa, nälkämuistoja, sota-ajan seksuaalista väkivaltaa ja pohtivat myös rintamalla olleiden kirjailijoiden traumaattista suhdetta sotaan. Sotapropagandasta kirjoittaessaan Jenni Kirves toteaa oivaltavasti, että suomalaisten venäläisvastaisen kirjoittelun ja natsien juutalaisvastaisen propagandan yhtymäkohtia ei tarvitse hakea, niin ilmeiset ne ovat. Kiilaan pitkään kuuluneena minua kiinnostaa sekä Ilkka Levän kirjoitus metsäkaartilaisten kokemushistoriasta että varsinkin Sari Näreen artikkeli ”Turvasäilöön ja keskitysleirille − poliittisten vankien kohtelu sodan aikana”. Sari Näre toteaa, että aihe on arka, mutta sotaan johtaneita syitä kartoitettaessa on kansallista itsepetosta sulkea silmänsä poliittisten toisinajattelijoiden kohtelulta 1930-luvun Suomessa. Hänen mukaansa juuri suomalaisten rauhanaktivistien ja kommunistien systemaattinen vangitseminen pitkälti ennen jatkosotaa paljastaa sen, että valtaa pitäneet sodan kannattajat valmistelivat jatkosotaa. Hän toteaa myös, että poliittisten vankien kohtalosta vaikeneminen Suomen historiankirjoituksessa on sukua totalitaaristen järjestelmien tavalle kieltää omat rikoksensa.
Vankiloissa ja keskitysleireillä olleet kiilalaiset kirjailijat, toimittajat ja muut aktiiviset jäsenet olisivat varmaankin iloisia näistä artikkeleista. Muistan hyvin, että 1960- ja 1970-luvuilla tuo aihe ei ollut ”arka”, vaan Kiilan perustajien Elvi Sinervon, Jarno Pennasen, Arvo Turtiaisen, Raoul Palmgrenin, Katri Valan, Maija Savutien ja monien muiden vasemmistolaisten teoksia, muistelmia ja artikkeleita julkaistiin ja luettiin, niistä keskusteltiin ja kirjoitettiin ja tekijöitä haastateltiin sekä silloisessa valtamediassa että erikoisjulkaisuissa. Heidän sodanaikaista vastarintaansa pidettiin arvossa monella taholla, heistä ja heidän mielipiteistään oli kiinnostunut jopa presidenttipari Sylvi ja Urho Kekkonen. Nykyisin tuntuu siltä kuin tuo aika kuuluisi johonkin toiseen todellisuuteen… Valitettavaa olisi, jos heidän työnsä ja kansalaisrohkeutensa vaipuisi unhoon Kiilan piirissä. Heidän kokemuksensa olisi syytä taas nostaa esiin, keskustella siitä ja arvioida sitä nyt, kun myytti Suomen ”puhtaasta” sodasta vihdoinkin alkaa purkautua.
http://www.kiila.org/mikkola-myytti-alkaa-purkautua
Isänmaaton ihminen loukkaa toisten ihmisten tunteita.
28.01.2010 at 3:02 pm
Näreen kommentti tuo kylmät väristykset selkäpiihin. Juuri Näreen ajatusmaailmaa edustavat ihmiset pitivät karjalaisia ”ryssinä” Länsi-Suomessa ja Pohjanmaalla.
28.01.2010 at 3:06 pm
Aikaisemmin tämä Näre olis sitä mieltä, että
1918 tapahtumat ja jatkosota ovat syynä pahoinpitelyjen suureen määrään ja etää militaristinen menneisyys on aiheuttanut aseiden omistusta.
”Sodan pesemätön jälkipyykki”
Moni muukin maa oli mukana toisessa maailmansodassa ja monessa muussakin maassa on ollut sisällissota. Esimerkkinä vaikka Espanja, mitä siellä tehtiin toisin?
Aikaisemmin Näreen mielestä metsästysharrastus tai tarkkuusammuntajohtui sotien pesemättömästä jälkipyykistä. Miten ihmeessä?
Nyt Näre rinnastaa somalin karjalaiseen. Onko tuolla naisella mitään häpyä?
28.01.2010 at 3:17 pm
Sari Näre katsóo oikeudekseen loukata vähän yhtä sun toista – suomalaisia, miehiä, isänmaallisuutta, perinteitä, historiaa jne.
Nyt Näre on loukannut karjalaisia kansanryhnmänä, mutta tuskinpa tästä mitää juttua tulee. Näre kuuluu vihreeseen poliittiseen yläkastiin ja on koskematon.
Ihan toinen juttu sitten on, jos joku sanoo jotain Näreestä. Hän on kovin herkkä kunniansa suhteen:
”Tutkijakollegaa loukkaavien sähköpostiviestien lähettäminen tuli Helsingin yliopiston dosentille kalliiksi. Helsingin käräjäoikeus tuomitsi filosofian tohtori Helena Saarikosken sakkoihin ja korvauksiin kunnianloukkauksesta. Maksettavaa tulee oikeudenkäyntikuluineen lähes 8 000 euroa.
Tuomion mukaan Saarikoski arvioi lukuisille henkilöille lähettämissään sähköpostiviesteissä keväällä ja kesällä 2005 valtiotieteiden tohtori, dosentti Sari Närettä kovin sanoin. Kaksikon välit olivat olleet tulehtuneet jo vuosia ennen viestien lähettämistä.
Tuomiosta ilmenee, että Saarikoski esitti viesteissä Näreestä valheellisen tiedon, joka koski Uudenmaan työsuojelupiirin vuonna 2004 antamaa lausuntoa. Saarikoski väitti, että työsuojelupiiri olisi todennut Näreen harjoittaneen epäasiallista käyttäytymistä häntä kohtaan. Toinen loukkaus koski väitettä siitä, että Näre olisi yllyttänyt henkilöitä rikokseen Saarikoskea vastaan.
Lisäksi sähköpostiviesteissä Saarikoski esitti, että Näre olisi kopioinut tutkimuksessaan hänen tutkimustaan. Saarikoski myönsi lähettäneensä kyseiset viestit mutta kiisti syyllistyneensä kunnianloukkaukseen.
ESS/STT 10.04.2007”
28.01.2010 at 3:44 pm
Häpeällistä käyttää traagista kansallista sankaritarinaa (talvisotaa ja evakkojen kohtaloa) suomalaisvastaisen politiikan oikeuttajana. Varsinkin kun kaikissa muissa yhteyksissä sodat ja isänmaallisuus haukutaan lyttyyn ja talvisodan henki on Kauhajoen ja Jokelan ja miksei Sellonkin massamurhien takana.
29.01.2010 at 5:57 pm
Myös Ylen talvisotaa käsittelevässä radio-ohjelmassa Helsingin yliopiston tutkijana toimiva Sari Näre sanoi, että suomalaiset kommunistit halusivat ennen sotia vain rauhaa eikä heidän toimintaansa olisi siksi pitänyt mitenkään estää.
Mikä motiivi yliopiston tutkijalla on tuollaiseen vääristelyyn ja harhaanjohtamiseen ?
Kommunistit halusivat tehdä Suomesta Stalinin Neuvostoliiton mallin mukaisen kommunistisen diktatuurimaan aseellisella kumouksella ja siksi heidän toimintansa kiellettiin lailla vuonna 1930.
Muistetaan mitä SKP:n puolueohjelmassa sanottiin:
”Työväen on tarmokkaasti valmistauduttava aseelliseen vallankumoukseen”
”vallankumoksen kautta on otettava työväenluokan käsiin kaikki valta ja perustettava rautainen työväen diktatuuri”
”työväen voima on järjestyneen joukkotoiminnan väkivallassa,jonka tärkeimpänä,tehokkaimpana ja ainoana ratkaisevana muotona on aseellinen työväen vallankumous”
Kommunistien tavoite oli aseellisella kumouksella tehdä Suomesta Stalinin Neuvostoliiton mallin mukainen maa vankileirien saaristoineen ym.kauhuineen.
Sari Näre valehteli väittämällä kommunistien halunneen vain rauhaa ja nyt hän jatkaa pilkkaamalla kommunistisen hyökkäyssodan uhreja, karjalaisia.
Mistä näitä Näreitä oikein tulee?
29.01.2010 at 9:34 pm
Aika paksua tuubaa Näreeltä tämäkin:
http://www.sermones.fi/2009/01/kun-puuttuvat-moraali-ja-terve-jarki-%E2%80%93-sodan-kokemuksille-ei-loytynyt-sanoja-%E2%80%93-ytimeltaan-kestaviin-ymparistolla-ei-ole-merkitysta-on-kirjailija-alexandr-solzhenitzyn-sanonut/
Eikö tätä akkaa saada vastuuseen puheistaan?
01.02.2010 at 5:42 pm
Siinä on kaunis kappale tuo Saariston esitys. Sekä kovasti sanomaa sisältävä, mutta eihän ihmiset (lue viherkommarit) jotka kyvyttömiä empatiaan, tajua sitä uhria jonka isovanhempamme ja vanhempamme joutuivat antamaan.
01.02.2010 at 6:05 pm
Olen samaa mieltä.
22.03.2010 at 8:54 pm
Tuota sitä vaan,että lukekaa semmonen kirja, kun tuntematon talvisota. Se on iha ite ryssien kirjoittama, saapi kirjastosta lienee melko uusi teos. Voi kun teos olis tullu 20V aiemmin kyllä talvisodan soturit ymmärtäisivät. ettei turhaan tapelleet.Kirjasta käy hyvin selville et kyllä ryssillä meni paljon heikoimmin kuin suomalaisilla, myös ryssien siviiliväestöllä,