Sisäministeri Anne Holmlundin työryhmän ehdotukset kerjäämisen kieltämisestä vesittyivät hallituksen iltakoulussa keskiviikkona lähes täydellisesti. Jostain syystä kerjäämisen kiellon sijasta hallitus päätti täsmentää luvattoman leiriytymisen kieltoa järjestyslaissa.
Vaikka luvaton leiriytyminen on nykyisinkin kiellettyä ilman maanomistajan tai vuokralaisen lupaa,niin järjestyslain muutoksella pykäliä pyritään selkeyttämään.
Sattuiko tämä sopivasti tähän aikaan, kun Metsähallitusta ollaan yhtiöittämässä ja suomalaisten ikimuistoisia nautintaoikeuksia – ns. jokamiehenoikeuksia – kaventamassa ja mahdollisesti lopettamassa?
Vai olisiko taustalla vieläkin suurempi liiketoimi? Sellainen, jossa Suomesta tehdään hissukseen raaka-aineita maailmalle toimittava kolonialisoitu uuden ajan siirtomaa?
Niin tai näin, suosittelemme tutustumista Metsähallituksen pohjavesien ryöstöprojektin lisäksi ainakin tähän yhtiöön ja sen puuhiin Pohjois-Suomessa.
Tämän yhtiön luulisi kiinnostavan myös vihreitä, koska sen toimet ovat tuomassa pohjoiseen massiivisen rekkarallin, mutta kovin hiljaista on vihertehtaalla.
Northland Resources on päättänyt laivata rautarikasteen Kiinaan ja muihin Aasian maihin Norjan Narvikista. Yhtiö hylkäsi lähes varmana pidetyn Kemin Ajoksen sataman, jolloin malmi olisi kulkenut sähköistettävää malmirataa myöten Kolarista.
Tämä tarkoittaa käytännössä raskaalla rekkaliikenteellä Lapin herkässä luonnossa Narvikiin hoidettavaa syöttöliikennettä – 7 dollaria tonnilta halvempaan satamaan.
Vaikka nyt jostain lukijasta saattaisi tuntua siltä, että nämä asiat liittyvät huonosti toisiinsa, niin elävässä elämässä ne saattavat kuitenkin liittyä varsin tukevasti toinen toisiinsa.
… palaamme asiaan…
Lähteet: HS, STT, Wikipedia, Metsähallitus, MMM
21.10.2010 at 1:05 pm
Northland Resources on jäänyt aika vähälle huomiolle mediassa. Olisiko tässä samoja viboja kuin Talvivaaran kaivoksessa ja ministereissä? Tarkoititko sitä?
21.10.2010 at 2:30 pm
Katsotaan mitä löytyy, kun tongitaan tarpeeksi…
21.10.2010 at 2:06 pm
Odottelen malttamattomana jatkoa.
21.10.2010 at 2:13 pm
Tätä miekin olen seurannu jo jonkhin aikaa.
http://www.pohjolantyo.fi/fi/nayta/uutinen/12826309470424
21.10.2010 at 2:29 pm
Kiitos linkistä.
23.10.2010 at 10:57 pm
Lueskelin lastujasi partiolaisista, Evon leirialueesta ja metsähallituksen muista toilailuista, ja siitä johtuen esitän seuraavan kysymyksen:
Miksi Kilke-leirin pääkadun varrella oli Sadankomitean ständi?
Ovatko vihervasemmiston arvot päässeet sittenkin valloille partiossa ja perinteinen isänmaan kunnioitus heitetään likaojaan?
23.10.2010 at 11:16 pm
Ikävä kyllä, näin näyttäisi olevan. Partio on luopumassa tärkeimmästä arvostaan – puoluepolitiikan ulkopuolisuudesta.
28.10.2010 at 2:21 am
Itse olen kuullut tuosta Kolari-Pajalan kaivoshankkeen käänteistä, että Ruotsin valtio olisi jollain tavalla painostanut kaivosyhtiötä hylkäämään alkuperäisen vision rautatiekuljetuksista suomalaiseen satamaan ja vaihtamaan sen rekkakuljetuksiin lähelle Kiirunaa, josta edelleen junilla Narvikiin. Epäilisin, että tarkoitus on saada totuteltua kaivosyhtiö reittiin, sen jälkeen rakentaa uupuva radan pätkä Pajalaan, jolloin tulevat ratamaksut jäisivät Ruotsin valtiolle, eivätkä menisi Suomelle kuten kävisi jos käytettäisiin Kemin satamaa. Tämä siis perustuu kuulopuheisiin ja vahvaan mutuun.
Sinänsä rekkakuljetusten mahdolliset vahingot kohdistuvat Ruotsin luonnolle ja tieverkolle. Kaivokset sijaitsevat Ruotsin puolella ja liikenne tapahtuisi Ruotsin tieverkossa. Ikävää vain jos Kemin satamalta jää saamatta melkoiset tulot. Niille olisi Kemissä tarvetta.