Poliisiylijohtaja Mikko Paatero on avannut jälleen kerran sanaisen arkkunsa hieman viralleen sopimattomassa yhteydessä. Hän on unohtanut asemansa kansalaisvaltioon olennaisesti kuuluvan vallan kolmijako-opin osana ja virkamiehenä.
Hän on tänään (varsin kaukana omasta toimenkuvastaan) paheksunut vuolaasti syyttämättä jättämiseen liittyvässä päätöksessä erään kiukustuneen ja turhautuneen kansalaisen höyrynpurkauksesta ja vaatii sen perusteella sensuurin laajentamista ihan uusiin mittasuhteisiin yhteisessä kansalaisvaltio Suomessamme.
Puuttumatta tässä siihen (se on oikeuden tehtävä), minkälainen kirjoittelu täyttää laittoman uhkauksen tunnusmerkistön, jokaisen (jopa poliisiylijohtajan) toivoisi käyttävän maalais/kaupunkilaisjärkeä tällaisia asioita kommentoidessaan. Tuskin tällainen kirjoittelu muodostaa kenellekään todellista uhkaa, enemmänkin se pitäisi nähdä turhautuneen kansalaisen kiukutteluna huonoksi katsomiaan vallanpitäjiä vastaan.
Monet rivikansalaiset (syrjäytyneistä nyt puhumattakaan) törmäävät jokapäiväisessä elämässään siihen, että poliisilla ei ole resursseja (tai halua) huolehtia heidän kohtaamistaan todellisista turvallisuusuhkista.
(Moralisoimatta tätäkään, tekisi mieli kysyä kumpi on tärkeämpää; meidän jokaisen yksityisen kansalaisen ja hänen omaisuutensa turvallisuus ja suoja, vai asioiden ajaminen niin pitkälle, että poliittisella eliitillä ei ole muuta mahdollisuutta, kuin linnoittautua sensuurin ja poliisivallan muurien taakse?)
Toimitus irtisanoutuu täten viimeisen kerran kaikesta uhkailusta (kas, meillä kun on huumorin sulkakynä nyrkissämme. Se, jonka mahti on vielä vahvempi kuin miekan), mutta vinkkinä tällaisten asioiden kommentoinnissa, haluamme väläyttää mahtavalle polliisipiällikölle ei pystynyt mieltään malttamaan-klausuulin palauttamista rikoslakiin – sensuurin kiristämisen sijaan.
Ihan senkin vuoksi, ettei lastenlastenlasten muodostama sukupolvi hirnuisi historiantunnilla nykyistä poliittista tyhmyyttä (tältäkin osin) kuunnellessaan…
Päivän kysymys kuuluukin, sopiiko poliittisella virkanimityksellä virkansa saanut Paatero sopiva poliisiylijohtajaksi? Onko hän henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan virkaansa sopiva (tämä on sitten taas toinen tärkeä samaan asiaan liittyvä kysymys) tai hallitseeko hän johtamansa hallinnonalan tarpeeksi hyvin?
Puhumattakaan nuhteettomuusvaatimuksesta. Pitää muistaa, että Paatero ei ole oikea poliisi – hän on kokoomuslainen juristi.
Tämä samainen poliisiylijohtaja Mikko Paatero haluaa nimittäin pakollisen alkolukon ja nopeusrajoittimet kaikkiin autoihin. Hän haluaa myös laskea promillerajan 0.2:een maantie- ja 0.5:een meriliikenteessä. Tämän lisäksi hän vaatii nollatoleranssia ylinopeusvalvontaan.
Näin silti, vaikka hän Länsi-Suomen lääninpoliisijohtajana toimiessaan ajoi 78 km/h tietyömaa-alueella, jossa nopeusrajoitus oli 30 km/h. Paatero ei saanut (jostain syystä?) poliisilta tien päällä sakkoja, mutta myöhemmin syyttäjä määräsi hänelle 30 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Mikko Paateron poika, oikeustieteiden kandidaatti Sami Paatero, on entinen Anne Holmlundin erityisavustaja (2007–2009), viestintäministeri Suvi Lindenin erityisavustaja (2009), ja Kokoomuksen eduskuntaryhmän nykyinen pääsihteeri (elokuu 2009–).
Onnea (tällä kertaa muissakin kuin Suomen kansallisomaisuuden hukkaamisessa ja Suomen monikulttuuristamiseen liittyvissä kokoomuslaisissa agendoissa) kaikille Teille, jotka äänestitte viime eduskuntavaaleissa kokoomusta tai ajattelette äänestävänne sitä seuraavissa.
Täältä päin tarkasteltuna, Paateron tulisi välttää lainvalvontakoneistonkorkeimpana johtajana (vallan kolmijako-opinkin mukaisesti) neuvomasta lainsäätäjiämme näiden työssään. Henkilökohtaisten tyräysten lisäksi näyttäisi siltä, että poliisiylijohtajalla on jäänyt virkaansa liittyvä alaistensa valvonta varsin vähäiselle huomiolle.
Puhumattakaan niistä virheistä, joita Paateron alaiset tekivät aselupaviranomaisina Jokelan ja Kauhajoen surullisenkuuluisissa tapauksissa. Ehkä (puoluepoliittisesti sidonnaisen) juristin pitäisi palata omiin hommiinsa ja jättää poliisin työt oikeille poliiseille?
Sillä, juttu menee nyt näin … mitä virkaa on tällaisella virkavallalla?
* * *
Korruptio? Eihän sitä Suomessa ole…
Eihän?
Lähteet: HS, US, Wikipedia
05.01.2011 at 7:35 am
Mikko Panteroo sopii yhtä uskottavasti esittämään poliisiylijohtajaa, kuin Aravirta aviomiestä.
05.01.2011 at 3:00 pm
😀
20.08.2013 at 9:48 pm
Paatero on ylimielinen, tiktaattori, jonka nuppi on kasvanut (saa tehdä mitä minä haluan,kun olen maallinen JEESUS. Tamrereen taraste liittymän, HÄN ajoi 30km rajoutuksella 78 KM TUNTI VAUHDILLA,ei ajatellut muuta kuin,olin vähän MYÖHÄSSÄ, MISTÄ. Ei taida UKOLLE mennä KAALIIN,kun LUUMÄELLÄ FORMULA PAATERO ajoi taas YLINOPEUTTA..Näissä HARVOISSA kerroissa kun,jää kiinni POLIISI,niin VANHA SANONTA, ei KORPPI TOISA KORPPIA noki.
Onko kukaan tietoinen että poliisiylijohtaja OTTI, JA ANTOI LAHJUKSIA,
TAMPEREEN TARASTEJÄRVEN TYÖMAALLA,(EI SAKKOJA)
LP tre.
Miksi valtion virakamies käyttäytyy näin, ME VERON MAKSAJAT maksetaan NÄIDEN YLIVALTAISTA PILIPALI PELEJÄ.
PALJONKO MINÄ SAAN SAKKOA AJAESSANI 30km tunnissa,(Paatero 87km),niin PALJONKO,minulta kortti POIS.
05.01.2011 at 10:06 am
Kiitokset tästä! Samanlaiset fiilingit heräsi eilen Paateron kommentteja kuunnellessa.
05.01.2011 at 2:59 pm
Ole hyvä js kiitokset kommentistasi. Ärsyttävää touhua…
05.01.2011 at 11:51 am
Vastaus kysymykseen: Mikko Paatero on henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan sopimaton virkaansa.
Eikö tämä Holmlund veljineen pyöritä pakolaiskeskusbisnestäkin? Sama kokoomusmafia järjestelee ministerien omiin vaalipiireihin hätäkeskuksia ja tuhoaa maaseudun paloturvallisuutta:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/03/holmlund_paatti_hatakeskusten_sijainnista_1515080.html
05.01.2011 at 3:03 pm
Totta. A-studiossa tuli ohjelma tästä ahneuden aiheuttamasta surkeudesta.
05.01.2011 at 2:53 pm
Ei sovi poliisiylijohtajaksi. Ei.
05.01.2011 at 2:54 pm
Korruptiosta piti vielä sanoa, että ei korppi korpin silmää noki. Täällä ehdotettu suora demokratia taitaa olla ainoa toimiva ratkaisu tällaisen touhun juurimiseksi.
05.01.2011 at 11:33 pm
Kiitos asiallisesta kirjoituksesta joka valottaa hyvin ei-asiallista maailmaamme.
Yksi lause pisti kyllä tosi pahasti silmään eli:
”Pitää muistaa, että Paatero ei ole oikea poliisi – hän on kokoomuslainen juristi.”
Minä kun olin siinä lapsenuskossa, että kai poliisijohtajalla olisi jonkunlainen kokemus poliisityöstä. Taas sitä hyväuskoista palauteltiin maan pinnalle.
Kun asia kerran on noin, niin näkisin Paateron päällä olevan poliisiunivormun suorana vittuiluna. Vähän sama kun siviilipalvelusmies Parantaiselle (valt. tied. maist.) lyötäisiin everstin napit kaulukseen ja pistettäisiin komentamaan Porin Prikaatia.
Armeijan systeemi on kyllä siitä selkeämpi, että esmes nykyisestä bössistä kenraali Puheloisesta tiedetään, että hän on aikanaan ryynännyt alokkaana siinä kuin muutkin mortit.
06.01.2011 at 1:58 am
Kiitos Ykä. luulisin kenttäkonstaapelin pitävän Paateron ylleen pukemaa uniformua samanlaisena vittuiluna duunarille, kuin Sinä tai me.
06.01.2011 at 12:05 am
Ave,
Lyhyesti ja ytimekkäästi suora vastaus:
EI!
Suksikoon… menemään vaan, kukaan ei kaipaa.
Hänen linjauksensa ovat jostain hamppujen maailmoista, säälittävää….
06.01.2011 at 1:59 am
… juristien maailmoista?
06.01.2011 at 3:37 pm
Korkeilla virkamiehillä on aina myös korkeatasoinen huumorintaju. Otetaan esimerkiksi ns. paateroinnit. Huumorin taso on niin korkea että edes itse eivät sitä yleensä ymmärrä.
Mutta pankin räjäytti vanha ystävämme Jore Kalske Pravdassa: ”Emme me voi lähteä vaalien paineessa tekemään ratkaisuja ja priorisointeja.”
Ellen ole aivan dementoitunut ja muistamaton, niin vaalien paineessa on tehty ratkaisu ja priorisointi ja se koski EU-vaaleihin liittyvää ehdokasasettelua ja kohteena oli Halla-aho.
Tämä siis tuolta: http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Moni+ehdokas+yh%C3%A4+l%C3%B6yh%C3%A4ss%C3%A4+hirress%C3%A4/1135262851829
08.01.2011 at 1:44 am
Kiitos.
09.01.2011 at 6:52 pm
Mä en ole tutustunut tuohon uhkailuoikeudenkäyntiin sen vertaa että lähtisin sitä tässä kommentoimaan.
Hra Paaterosta (/pamperosta /taaperosta) sen sijaan olisi paljonkin sanottavaa. Ja vähemmän raskauttava sanottava tulee tässä:
Aivan ihmeellinen ihminen. Muistaakseni aiemmilla poliisipampuilla on ollut suhteellisen maltillinen ja järkevä linja poliisin oikeuksien ja keinojen lisäämiseen.
Esimerkkinä edesmennyt Markku Salminen, joka jossain jopa varoitti antamasta poliisille liikaa valtaa. Siis valtaa. Siitähän tässä taas on kyse. Paatero haluaa puheidensa perusteella poliisista luotetun yleisönpalvelijan sijaan taas uuden kaitsijan meille lapsosille. Pitäisi turpansa kiinni ja johtaisi joukkojaan!
Samantapaista hysteeristä pelottelu- ja pakkokeinolinjaa veti aikanaan kokoomuksen puheenjohtajana ja sisäministerinä toinen ”poliisi”, Hra Ville Itälä. Mä olen toistaiseksi vapaalla jalalla joten mun on parempi olla sanomatta meidän Villestä tällä kertaa yhtään mitään 🙂
Olen aiemminkin täällä ottanut esille äärimmäisen turvallisuushakuisuuden. Sen, että aiotaanko kieltojen ja _kontrollin_ lisäämistä jatkaa niin kauan kuin yksikin ihminen kuolee, loukkaantuu tai ”loukkaantuu”?
Tulee mieleen jonkun tuntemattoman ajattelijan taannoinen kommentti Usarissa: ”he eivät lopeta ennen kuin kaikki Suomessa on joko _kiellettyä_ tai _pakollista_.” Yksinkertaisesti aivan kaiken inhimillisen toiminnan pitäisi olla ”valtion” ohjaamaa…
Kiinnostaisi tietää, mitä tavan rivipoliisi ajattelee tällaisista holhouspyrkimyksistä – koskevathan ne toistaiseksi häntäkin.
Mielestäni Hra Paatero ei anna itsestään pätevää kuvaa. En tiedä mistä hänen ääriautoritäärinen pumpuliyhteiskunta-ajattelunsa johtuu, mutta hänen olisi ilmeisesti syytä muuttaa johonkin sellaiseen maahan jossa tuntee olonsa turvallisemmaksi. Jonnekin, missä poliisilla ja muilla holhoojilla on enemmän valtaa kansaan nähden – vaikkapa Kiinaan, Valko-Venäjälle tai Pohjois-Koreaan! Terve menoa, Mikko!
(Äänestin (yllättäen) EI!)
11.01.2011 at 12:09 am
Kiitos perustellusta kommentistasi.
19.03.2011 at 11:53 am
Kymenlaakson hovioikeudelta tuli käsittämätön päätös deaktivoidusta kivääristä. Mies tuomittiin ampumasrikoksesta, vaikka dekous oli vanhan lain mukainen. Tähän ja moneen muuhun vääryyteen on Mikko Paatero ollut vaikuttamassa. Aina kun näen hänet virkapuvussaan mulla nousee kylmät väreet.
19.03.2011 at 11:57 am
Kiitos tiedosta. Löytyisikö linkkiä?
Takautuva lainsäädäntö on oikeusjärjestyksemme vastainen. Yllättävää on se, että sitä (lainsäädännön vastaisesti ja mielivaltaisesti) tulkitsevista virkamiehistä suurin osa on koulutettuja juristeja. Perustuslakituomioistuin on ehkä kiireellisin seuraavan vaalikauden hanke tässä maassa.
23.03.2011 at 11:37 pm
Terve. Suomi24.fi keskustelupalstalla löytyy viestiketju aiheesta:Metsästys ja kalastus:yleistä aseista:lait ja luvat:Tuomio vanhasta dekosta. Miehen ex-vaimo oli tehnyt ilmiannon.Erittäin mielenkiintoinen tapaus. Perustuslakituomioistuin on saatava Suomeen.Jos jotain positiivista uudesta pakkokeinolaista on sanottava, voi jatkossa hakea aiheettomasta kotietsinnästä korvauksia. Ennenhän tämä ei ollut mahdollista.
25.03.2011 at 10:18 am
Kaikki korkeimman oikeuden tuomarit olisi vaihdettava 5v.väliajoin. Kuten R.Kurko sanoi, tarvitsemma todellisen oikeusreformin Suomessa.