Ja kuka se tässä tapauksessa määrittelee yhteiskunnan yleisen edun?
Koko uutinen haisee sille, että yhteiskunnan yleisen edun määrittelijä on sisäministeriössä lorviva (ja jatkuvasti tarkoituksella budjettinsa ylittävä) poliisin ylijohto – Räsänen (kuten Anne Holmlundkin ennen häntä) on vain marionetti.
Suurin ongelma tässä on siinä, että valtiovalta lupasi tuota rekisteriä kerätessään omille kansalaisilleen, ettei rekisteriä käytetä muuhun kuin matkustaja-asiakirjojen varmentamiseen.
Jos nyt käy niin, että (ilmeisesti koko hankkeen takana luimisteleva ja kyyhöttävä) poliisiylijohto saa tämän laajennuksen aikaan (vastoin valtiovallan auktoriteetilla annettua ja perustuslakivaliokunnan siunaamaa lupausta), niin se on aito askel kohti poliisivaltiota.
Muistaen myös edelleen sen tosiasian, että poliisiin kohdistuvia rikosepäilyjä Suomessa tutkii toinen poliisi – ei mikään luotettava ulkopuolinen instanssi.
Jk. Pitää muistaa myös, että mikään sisäministeriössä ei tapahdu ilman kansliapäällikkönä häärivän Ritva Viljasen suostumusta. Viljanen on ollut viime aikoina muutenkin tapetilla – hänen kannaltaan hieman epäedullisissa ympyröissä ja yhteyksissä.
HP
02.10.2011 at 12:17 pm
Meinasin kirjoittaa samasta aiheesta, mutta onneksi ehdit ensin. Tällaista hidasta hivutusta kohti totaalista tyranniaahan tämä meno on ollut parikymmentä vuotta. 70-80-luvuilla tietotekniikkaa käytettiin pääasiassa robotiikkaan ja muuhun yksinkertaiseen teolliseen toimintaan. 90-luvulta alkanut tietotekniikan käyttö datan tallentamiseen ja hyödyksi käyttämiseen on tämän uuden kyttäysinnon takana. Varmasti kautta aikain valtaa pitävä eliitti olisi riemuiten käyttänyt nykyisiä tekniikoita kansalaistensa kyttäämiseen ja rankaisemiseen, jos se olisi ollut mahdollista, joten sikäli nykyiset poliitikkomme eivät mitenkään eroa aiemmista tai edes arabimaiden diktaattoreista,
Toiseksi suurin ongelma tässä tiedonkeruussa liittyy mielestäni saatavan tiedon yksipuolisuuten. Kuten voit kuvitella, Suomen viranomaisilla on käytössään suomalaisten sormenjäljet. Heillä ei ole käytössään virolaisten, latvialaisten, puolalaisten tai somalialaisten. Jos nämä ryhmät tekevät Suomessa rikoksen, heidän sormenjäljistään ei ole mitään hyötyä rikoksen ratkaisemiseksi. Heti, kun jokaisen rajan ylittävän ei-suomalaisen sormenjäljet otetaan rekisteriin – kuten Yhdysvalloissa – voin uskoa, että tuollaisella rekisterin avaamisella on vilpitön tarkoitus ratkoa rikoksia.
Toinen – ja periaatteellisesti se suurin – ongelma on se, että tällä tavalla ikään kuin neljäsosa kierroksen aina kerrallaan peukaloruuvia kiristämällä saadaan elämä pikku hiljaa kovin tukalaksi niille, jotka kaipaavat yksilönvapautta. Koska valde hoitaa kaikkien asiat kehdosta hautaan, on vain luonnollista, että sille tulee oikeus myös vahtia, missä jokainen yksilö koko maallisen taivalluksensa ajan kulkee. Ihmisille ei saa jättää harhaluuloa, että he olisivat itse vastuussa tekemisistään.
02.10.2011 at 6:07 pm
Kiitos kommentistasi. Juuri näin.
02.10.2011 at 4:21 pm
Perustuslakivaliokunta muuttaa sosialistin johdolla kantaansa:
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/10/koskinen_sormenjalkirekisteri_vaatii_perusteellisen_selvityksen_2917062.html
Kuten täälläkin on todettu, kun maasta puuttuu perustuslakituomioistuin, vallankäyttäjät voivat tehdä aivan mitä tahansa.
Muokattu helppolukuisemmaksi
Toimitus
02.10.2011 at 6:07 pm
Tämähän menee mielenkiintoiseksi.
02.10.2011 at 6:53 pm
V**tuttaa kun ensi vuonna menee vanhaksi 10v sitten
myönnetty passi. Sitä uusiessa joutuu siis sormenjälkiään myöten epäiltyjen listalle.
Työn puolesta olisi pakko passi olla,,, Mutta tämäkin uutinen
pistää taas miettimään vapauden hintaa nykymaailmassa.
02.10.2011 at 6:54 pm
”Sekä passin siruun että kansalliseen rekisteriin talletettua sormenjälkeä saisivat lähtökohtaisesti lukea vain passiviranomainen ja rajatarkastusviranomainen henkilön henkilöllisyyden varmistamiseksi passin hakemiseen ja rajatarkastukseen liittyvissä tilanteissa.”
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/48406-sormenjaljet-tulevat-suomalaisten-passeihin
03.10.2011 at 10:26 am
Miten ”#¤&/:ssa tähän on päädytty?
Ja kuka tämän hulluuden voi lopettaa?
Vaihtoehdot on päätyä väärinajattelijoiden rekisteriin loppuiäksi tai olla
poistumatta Suomaliasta.
05.10.2011 at 3:47 pm
Edelliset kommentoijat ja ”Iso K” purkivat aihetta jo kiitettävästi eikä ole paljoa lisäämistä. Kiitän.
Tuon valvonnan lisäämisen ja yksilönvapauksien vähentämisen taustalla on piinkova logiikka. Ensin perustellaan jokin toimi terrorismilla tms. vakavalla rikollisuudella ja kun keinot on saatu käyttöön, niitä toivotaan automaattisesti laajennettavaksi sitten lievempiinkin rikoksiin. Siis sitten kun asia on hieman jäähtynyt ja kansa on ”unohtanut” alkuperäisen tarkoituksen toimille. Ja lakiinhan voi kirjoittaa loputtomasti erilaisia tekoja rikoksiksi.
”Kun meillä kerran on tämä sormenjälki-(puolue-, DNA- asiakas-)rekisteri (mitä alunperin nimenomaan ei pitänyt antaa poliisin käyttöön), niin miksemme käyttäisi sitä rikollisten kiinniottoon. Kai kaikki nyt sentään haluavat pahat rikolliset kiinni?” ja ”Ei minulla ainakaan ole mitään salattavaa, onko sinulla?”
Kysymys kuuluukin: mikä tässä meidän pitkässä rauhanajassamme on niiiiin vaarallista ja uhkaavaa, että näitä asioita ajetaan kuin käärmettä pyssyn piippuun?
En oikein jaksaisi uskoa, että näitä keinoja halutaan käyttöön vain ”siksi kun voidaan ja osataan” tai että jotkut yritykset lobbaavat niitä.
05.10.2011 at 11:40 pm
2009 kun sormenjäljet otettiin passiin. Sanottiin vielä näin.
Passin sormenjälkitietojen käyttäminen muuhun kuin tietojen varsinaiseen keräämis- ja tallettamistarkoitukseen olisi esityksen mukaan mahdollista vain henkilöllisyyden selvittämiseksi poliisin suorittaessa sellaista yksittäistä tehtävää, joka välttämättä edellyttää henkilöllisyyden varmistamista. Oikeus tiedon käyttöön on vain sillä, jonka työtehtävien hoitaminen tiedonkäyttöä välttämättä edellyttää. Käytännössä kysymys on lain nojalla tapahtuvasta poliisimiehen suorittamasta henkilön tunnistamisesta tilanteessa, jossa henkilöä ei muutoin saada tunnistettua, esimerkiksi vainajan tai tunnistamatta jääneen henkilöllisyyden selvittämisessä. Säännös ei mahdollista rikosten ehkäisyä tai selvittämistä rekisteriin talletettujen sormenjälkien avulla. Tältä osin valiokunta ehdottaa yksityiskohtaisissa perusteluissa lausuttuun viitaten sääntelyn olennaista täsmentämistä.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/havm_9_2009_p.shtml
Nopeasti ne lakien perusteet muuttuvat kun nähdään tarve poliisivaltiolle. Muuten ne Siperian kuuluisat työleiritkin saatiin aikaan jo Tsaarin ajan viimeisinä hurjina vuosina – enkä tarkoita perinteistä Siperiaan karkoitusta. Välineet olivat siis valmiina kun VSDTPn Toverit ottivat ne tehostetusti käyttöön. Historia tapaa toistaa itseään, joten kyllä näiden sormenjälkirekisterien avulla vielä monta politrukkia viedään viimeiselle matkalle.
16.10.2011 at 9:28 am
Pyydän anteeksi, tämä ei varsinaisesti liity mihinkään tässä postauksessa, mutta pakko julkaista tämä jossain kun en suostu rekisteröitymään mihinkään:
Pankaa levitykseen, hupaisa ja paljastava video!
Ei taitaisi olla kovinkaan vaikeaa tehdä samanlaista Suomessa, tunkemalla kameraa jonkun neostalinistin naamaan!
01.08.2012 at 9:31 pm
en hyväksy missään nimessä tällästä rekisteriä sehän on jo poliisivaltion tapaista touhua passin tarvii jokainen mikä helpompaa kuin ottaa asiakkaalta sormenjäljet rekisteriin. Asiakas ei ajattele siinnä vaiheessa kuin passia… Eikun käsitteluun koko asia ja kansalaisten keskustelua asiasta mediassa.