Tässä blogissa partioliikkeen ja puoluepolitiikan välisestä suhteesta julkaistu kirjoitus kirvoitti runsaan keskustelun. Tuosta keskustelusta hyppäsi pöydälle myös Metsähallituksen asema kansallisomaisuutemme – suomalaisen luonnon – hoitajana.
Useat keskusteluun osallistuneet viittasivat Metsähallituksen kaksoisrooliin liikelaitoksena ja kansallisomaisuuden hoitajana. He esittivät samassa yhteydessä myös huolensa kyseisen (valtion omistaman) julkishallinnon laitoksen haluamasta muutosprosessista.
Tuossa prosessissa metsähallituksen virkistyspalveluja hoitava Villi Pohjola yhtiöitettäisiin yritykseksi.
Tämä asia on jäänyt uutisvuossa hieman mediapimentoon, vaikka se on ollut pöydällä jo viime keväästä saakka.
Tänään tilanne on muutunut. Kauppalehti kertoo, että Metsähallituksesta tulee yhteiskunnallisia tehtäviä hoitava valtion erityisyhtiö vastaavasti kuin Yleisradio Oy ja Veikkaus Oy.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila (kesk.) ja ympäristöministeri Paula Lehtomäki (kesk.) ovat (yllättäen, kaksi kepulaista ministeriä) päätyneet yhteiseen näkemykseen, että valtion liikelaitoksen organisaatiomuutosta valmistellaan erityisyhtiömallin mukaisesti. Laajasta luontopuolen virastosta ollaan luopumassa.
Erityisyhtiöön kootaan sekä maa- ja metsätalousministeriön alainen liiketoimintapuoli eli suurimpana metsätalous ja ympäristöministeriön alaiset luontopalvelut sekä luonnonsuojelu- ja ympäristösuojelutehtävät. Ainoastaan viranomaistehtävät siirtyvät muualle.
Metsähallituksen pääjohtajan Jyrki Kankaan jo viime keväänä esittämän kannan mukaan yhtiönä Villi Pohjola olisi samalla viivalla kilpailijoidensa, muiden matkailuyritysten kanssa.
Kankaan mukaan mahdollisella yhtiöittämisellä ei ole vaikutuksia esimerkiksi Villin Pohjolan tuotevalikoimaan. Valtion liikelaitoksen matkailuyksikön työntekijät siirtyisivät vanhoina työntekijöinä uuden yhtiön palvelukseen. Samalla Metsähallituksen viime vuonna ostama rovaniemeläinen ohjelmapalveluyritys Eräsetti Oy sulautettaisiin Villi Pohjola Oy:öön.
Yhtiöittämispäätöksen tekee valtioneuvosto maa- ja metsätalousministeriön esityksen pohjalta. Metsähallituksessa toivotaan, että päätös tehtäisiin vielä tänä vuonna, jotta yhtiö voisi aloittaa toimintansa ensi vuoden alussa.
Villi Pohjola vuokraa vuosittain noin 300 lomamökkiä ja tuo Suomeen, lähinnä Lappiin, kymmeniä tuhansia ulkomaalaisia turisteja. Lisäksi se järjestää yritysmatkoja. Villin Pohjolan ja Eräsetin vuotuinen liikevaihto on noin 10 miljoonaa euroa ja ne työllistävät noin 50 henkilöä.
Kun Metsähallitus puhuu pääjohtajansa suulla, asiaan pitää suhtautua vakavasti. Metsähallitus haluaa itse tätä muutosta.
Kangas kertoo, että EU:n komission vaatimus vauhditti myös Villin Pohjolan yhtiöittämistä. Tämä vaatimus perustuu siihen, että EU:n komissio pitää liiketoimintaa harjoittavia valtion liikelaitoksia kilpailulainsäädännön vastaisena. Komission mukaan niillä on konkurssisuoja ja ne saavat veroetua verrattuna vapailla markkinoilla toimiviin yrityksiin.
Totta tämäkin, mutta näemme jälleen tässä sen asian, että kun asioista päätetään niistä ymmärtämättömien parissa ja kaukana sieltä mihin nämä päätökset vaikuttavat, saadaan aikaan tyypillinen EU-päätös- ei päätä, ei häntää.
Tämä hyväntahtoisuus jää nimittäin sen asian alle, että näin (vastoin alkuperäistä vaatimusta) Metsähallitus pystyy luomaan EU-komission (ja Suomen kumileimasimena toimivan valtionhallinnon) siunauksella Villi Pohjola Oy:sta virkistyskäytössä olevia maa-ja vesialueita ja infrastruktuuria hallinnoivan (valtion omistaman ja tarvittaessa ulkomaille myytävissä olevan) monopoliyhtiön.
Tämä tilanne tullee aiheuttamaan sen, että Villi Pohjola voi kuristaa kuoliaiksi pienet paikalliset toimijat ja yrittäjät sekä liittää ne itseensä itse sanelemillaan ehdoilla – kuten Rovaniemellä toimineen Eräsetin.
Tai ajaa halutessaan paikalliset luontomatkailuyrittäjät konkurssiin. Jos tämä yhtiöittäminen tapahtuu, Villi Pohjolan johdolla on EU:n komission valtuutus ja suomalaisen veronmaksajan rahat takanaan tätäkin päämäärää varten.
Asiaa olisi syytä tarkastella myös hiljattaisen Destian antaman esimerkin kautta. Kun valtionyhtiössä on tällaista intoa muuttua yhtiöittää toimintaa, on veronmaksajan syytä miettiä sitä, onko jollain ketunhäntä kainalossa?
Kaikissa (etenkin yhteisissä) asioissa kannattaa esittää kysymys siitä kuka hyötyy? Toistaiseksi näyttää siltä, että ainoa joka tästä hyötyy, on se sama valtioyhtiöihin ja niiden ympärille pesiytynyt saalistajien sakki.
Näiden esimerkkien valossa valtioyhtiöiden yhtiöittämine ja muuttamine liikelaitoksiksi oli vertaansa vailla oleva virhe koko historiassamme. Kahdella penkillä kun on huono istua – yhteisten etujen valvojan ja bisneksen tekijän.
Asiassa on muitakin kuin yrittäjinä elantonsa saavia suomalaisia koskevia uhkia. Ikävä kyllä nyt näyttää siltä, että Metsähallitus ja sen käsikassara Villi Pohjola ovat osoittautuneet jo tässä vaiheessa pukeiksi suomalaisen kansallisomaisuuden kaalimailla.
Suomen Luonnonsuojeluliitto on pelännyt, että luonnonsuojelu unohdetaan, kun metsät siirretään tulosta tavoittelevan yhtiön hallintaan.
Pahimmillaan on vilauteltu skenaariota, jossa kansallisomaisuutta eli esimerkiksi kansallispuistoja ja eräkämppiä siirtyy ulkomaiseen omistukseen. Tämä skenaario on askeleen lähempänä toteutumista tuon aiemmin tekstissä siteeratun Kauppalehden tänään julkaiseman utisen mukaan.
Tämä on jälleen kerran todellinen malliesimerkki siitä, mitä on odotettavissa nyt ja tulevaisuudessa, kun EU siirtää lopunkin paikallisen päättämisen Brysseliin.
On mahdotonta vaatia, että suomalaiset yrittäjät pystyisivät ajamaan edes omia etujaan lobbaamalla Brysselissä, etenkin kun vastassa on monopoliaseman saanut Suomen valtion verorahoilla ja valtionvirallisella statuksella pyörittämä ns. yhtiö.
Yrittäminen on Suomessa kova laji – ilman valtiota kilpailijanakin. Kun valtio saa monopolin sekä myyntipalveluihin että verotukseen, ollaan aika kaukana kommision alkuperäisestä vaatimuksesta.
Tai ehkä juuri se on tarkoituskin?
Luoda jossain tulevaisuudessa kenties Suomesta eurooppalainen luontoreservaatti, jossa paikallisten asukkaiden oikeudet luontoon ja siellä oleskeluunkin ovat rajoitetut ja jota myydään parhaiten maksavalle?
Nyt minun on syytä lopettaa näiden kauhuskenaarioiden luominen, niiden toteutuminen kun saattaa olla ihan mahdollistakin.
Lähteet: STT, IL, MMM, Metsähallitus, YLE
Päivitys 08012010: Turjalainen on sivunnut samaa aihetta blogissaan.
03.11.2009 at 5:12 pm
Hyvä kirjoitus jälleen. Vihreät joutuivat asiaa sivuten tänään kuseen eduskunnassa:
Vihreät joutuivat selittelemään
Vihreät joutuivat tiistaina eduskunnassa puolustuskannalle aluehallinnon uudistuksessa. Oppositio tivasi, miten vihreät voivat hyväksyä esityksen, joka Suomen Luonnonsuojeluliiton mielestä heikentää ympäristöhallinnon riippumattomuutta ja aukoo portteja ympäristöministeriön lakkauttamiseen.
Myös muut ympäristöjärjestöt ovat viime aikoina kritisoineet vihreitä voimakkaasti.
Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö sai selittää, että uudistuksella ympäristösuunnittelu saadaan paremmin ohjaamaan koko maakunnan kehittämistä.
-Vihreät ovat sitä mieltä, että pelot pitää ottaa vakavasti ja ratkaisuja tehdä niin, että ne eivät toteudu käytännössä, Niinistö vakuutti.
Ensimmäisessä käsittelyssä olleessa aluehallintouudistuksessa erilliset ympäristökeskukset ja ympäristölupavirastot lakkautetaan. Niiden tehtävät yhdistetään ensi vuoden alusta samaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukseen muun muassa työ- ja elinkeinokeskusten ja tiepiirien kanssa.
Pia Viitasen (sd.) mielestä uudistus pistää liike-elämän edut ympäristön edelle. Hallitus on hänen mukaansa ympäristöväen mielestä ympäristökielteisin.
Työ- ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) antoi sivustatukea vihreille hallituskumppaneilleen. Hänen mielestään muutokset tuovat ympäristönäkökulman entistä enemmän mukaan elinkeinopoliittiseen päätöksentekoon.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi (kesk.) markkinoi uudistusta historiallisena, koska muun muassa vuosisataiset läänit lakkautetaan. Hallituskumppaneista Ilkka Kanerva (kok.) oli epäilevämpi arvioidessaan, että uudistus jää väliaikaiseksi, sillä lopputulos ei yllä hallituksen parhaiden saavutusten eturiviin.
-Uudistus toteutetaan suomalaisen hallintokäytännön perinteitä kunnioittaen: huolimattomasti valmistellen, liian kireällä aikataululla ja ylhäältä alas runnoen, veisteli Markus Mustajärvi (vas.).
Ministeri Kiviniemeltä kaivattiin vastausta oikeuskanslerin viime perjantaina ottamaan kantaan, jonka mukaan hänen ratkaisunsa Kokkolan seudun liittämisestä Oulun yhteyteen ei näytä täyttävän perustuslakivaliokunnan linjauksia kielioikeuksista aluejakopäätöksissä.
Kiviniemi kuittasi, että lakia koskevaa asetusta annettaessa huolehditaan kieliasioista.
http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/75921-vihreat-joutuivat-selittelemaan
08.02.2010 at 8:06 pm
[…] kirjoitti joku aika sitten hieman toisista aiheista, tästä ja tästä, mutta noilla kirjoituksissa on kohtia jotka ainakin allekirjoittaneen mielestä herättää […]
24.02.2010 at 3:18 pm
Hieno kirjoitus vaietusta ja päivänpolttavasta ongelmasta.
24.02.2010 at 3:38 pm
Hieno kirjoitus vaietusta ja päivänpolttavasta ongelmasta.
24.02.2010 at 3:39 pm
Eipä sinänsä mitään uutta taaskaan maan päällä. Meno on ollut aikaisemmin metsävaltiossa hurjaa.
Metsähallituksen pääjohtaja Nils Osara joutui 1960-luvulla eroamaan jupakassa, jonka taustalla oli tapa järjestellä metsähallituksen johdolle ylimääräistä tulonlisää puun vientituloista. Tavoite oli saada valtion viranhaltijoille yksityisen puolen tarjoamien etujen kaltainen palkka ja muut edut. Tämä järjestely osui valtion tilintarkastajien silmään, eikä sitä voinut enää tukea edes valtion korkein johto eli presidentti Kekkonen, vaikka hän olikin sitä ollut pääministerinä sopimassa.
24.02.2010 at 3:41 pm
Sen verran vielä, että huolesi on aiheellinen.
Metsähallitus on valtion liikelaitos, jonka hallinnassa on noin 12 miljoonaa hehtaaria valtion omistamia maa- ja vesialueita. Metsähallitus hallinnoi siten liki kolmannesta Suomen luonnonvaroista.
Tämä on nyt kaupan eniten tarjoavalle (ja silti pilkkahintaan).
24.02.2010 at 4:11 pm
Tästä on kyse. Omaisuuden omistajan vaihtamisesta. Epäilykseni siitä, että keskustavetoinen Metsähallitus olisi mahdollisesti maksanut lahjuksia keskustapoliitikoille olisi syytä tutkia.
04.03.2010 at 1:16 pm
[…] Samaan aikaan Metsähallitusta, jolle on siirretty ilmaiseksi kaikki valtion maaomaisuus, ollaan hyvää vauhtia yhtiöittämässä – ja luovuttamalla samalla kansallisomaisuuttamme kenen tahansa eniten kertamaksulla […]
10.05.2011 at 4:46 pm
[…] MH:n virkistyspalvelujen yhtiöittäminen Villi Pohjolaksi sai nimittäin aikaan aika eriskummallisen vapaaseen markkinatalouteen liittyvän ilmiön. Valtio alkoi käymään tässä tapauksessa kilpailua yhtiönä pieniä elämys- ja ohjelmapalveluyrittäjiä vastaan. Lopputulos oli ennalta-arvattavissa (ja surullinen). […]
07.06.2011 at 4:56 pm
[…] Kullervoblogin toimitus herätteli kanssabloggaaja Turjalaisen sekä Pauli Vahteran kanssa jokin aika sitten keskustelua yhteisen maa- ja vesiomaisuuden polkuhintamyynnistä. Nuo aloitukset löytyvät täältä, täältä, täältä, täältä ja täältä. […]
16.06.2011 at 10:36 am
Meilläpäin on ensimmäinen esimerkki tästä tapauksesta.Metsähallitus teki vaihtomaillaan kauppaa NATURA+luonnonsuojelu alueesta ja kas kummaa, kaupan jälkeen alueesta purettiin luonnonsuojelu. Syynä mitä ilmeisimmin on TAVASE-tekopohjavesi hanke, joka toteutuessaa tuhoaa em. alueen. Nyt ei ole suojeltavaa, joten hanke voi jatkaa suotuisemmissa tuulissa kohti ulkolaista omistusta ja Suomen vesivarojen pois antamista. Hankkeen toteutuksen luonnollisesti maksavat veronmaksajat, eli me.
16.06.2011 at 2:45 pm
Kiitos tiedosta. Missä päin tämä tapahtui (voit vastata tähän ja jos haluat, että vastaustasi ei julkaista, voit laittaa siitä ilmoituksen).