
Stop töhryille -projektia ja graffitien nollatoleranssia vastustava soosipäiden järjestämä mielenosoitus osoittautui jälleen peitetoimeksi anarkistiselle hulinoinnille ja ilkivallalle eilen Helsingissä. Tiistaina iltayhdeksään mennessä poliisi oli ottanut kiinni 27 kulkueeseen osallistunutta.
Mielenosoituksen virallisena teemana oli Finlandia-talolla pidettyjen Stop töhryille -projektin 10-vuotissynttäreiden vastustus.
Onnistunut projekti
Onnistuneen töhryjen estämiseen liittyvän projektin juhlatilaisuus oli rajattu kutsuvieraille. Näin ollen Helsingin nuorisoasiainkeskuksen nuorisorikollisuuden ymmärtäjät eivät saaneet luonnollisestikaan kutsua paikalle.
Kampanja esitteli tuoreimmat tilastot: vuonna 1998 Helsingissä oli runsaat 67 000 töhryä tai graffitia, viime vuonna enää 5 771. Samalla kerrottiin, että erillinen kampanja loppuu vuodenvaihteessa ja graffitintorjunnasta tulee osa viraston toimintaa.
Graffitien osalta Helsingin kaupungissa on ollut nollatoleranssi. Graffitit ja tägit on puhdistettu heti. Myös entiset lailliset tilaustyöt on maalattu yli.
Myös juhlatilaisuuteen väkisin ilman kutsua yrittäneet Paavo Arhinmäki ja Kimmo Helistö heitettiin pihalle. Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri paheksui sitä, että kaupunki ei päästänyt rajattuun kutsuvierastilaisuuteen Arhinmäen ja Helistön kaltaisia kuokkavieraita pilaamaan juhlia.
Tämä on hyvä osoitus – jälleen kerran – siitä vanhastaan tunnetusta totuudesta, että vasemmistopuolueet ja niiden kärjessä Vihreät ja Vasemmistoliitto, tukevat rikollisuutta ja huliganismia.
Miettikää ketä äänestätte vaaleissa. Jokainen ääni näille tahoille edistää hyvinvointiyhteiskunnan, laillisuuden ja kansanvaltaisuuden tuhoamista ja alistamista kaiken maailman rikollisten ja haitallisten vähemmistöjen tahdon alle.
Töhryfest mellakoinnin viittana
Ennen mellakointia seinän töhrijät kokoontuivat Kiasmalle Töhryfest-vastajuhliin.
Porvoolainen Mikko Silventoinen toivoi, että Finlandia-talon väki tulisi ulos ja kohtaisi vastajuhlijat kasvoista kasvoihin.
Silloin he näkisivät, ettemme ole naamioituneita huppupäitä vaan ihan tavallisia.
Tavallisia ihmisiä?
Näiden soosipäiden käsitys tavallisuudesta eroaa varsin voimakkaasti siitä miten kaltaiseni normivirtaset tavallisuuden ymmärtävät.
Kulkueen aikana laillisuuden ja mielenosoituksen suojakaapu heitettiin tunkiolle ja koko puuhan todellisuus paljastui.
Poliiseja kohti heiteltiin pulloja ja maalipanoksia.
Siellä on vahingontekoa, ilkivaltaa ja poliisin väkivaltaista vastustamista.
ylikomisario Jussi-Pekka Lämsä kertoi.

Väkijoukosta lentäneiden pullojen kerrottiin osuneen kahteen poliisiin, joista toinen sai lievän vamman
päähänsä. Lisäksi poliisiautoja sotkettiin maalilla ja niistä rikottiin ikkunoita. Myös reitin varrella olevien rakennusten seiniä ja liikkeiden ikkunoita sotkettiin.
Soosipäiden eteneminen jumiutti noin puoleksitoista tunniksi Mannerheimintien kaupungista pois menevien kaistojen liikenteen Kiasman ja Helsinginkadun risteyksen välillä.
Opetus
Kun tavallinen merkitsee rikollisuutta, toisten omaisuuden tuhoamista, paikkojen sotkemista, poliisin heittelemistä pulloilla ja mellakointia, ollaan kaukana sellaisesta suomalaisten enemmistön haluamasta tavallisuudesta.
Vaikka vanhan totuuden mukaan suurimmat ääliöt näkyvät parhaimmin ja että enemmistö mielenosoittajista käyttäytyi rauhallisesti, pitää muistaa että se asia jonka puolesta tämä soosipäiden lauma marssi on rikos.
Viimeaikaiset tapahtumat ovat osoittaneet, että näiden yleiselle järjestykselle, ihmisten turvallisuudelle sekä omaisuudelle vaaraksi olevien ns. mielenosoitusten takana on muutaman sosiaaliturvalla elelevän työmarkkinavallankumouksellisen ydinjoukko. He käyttävät tarvittaessa mitä tahansa humaania tai liberaalia liikettä savuverhona rikolliselle toiminnalleen.
Herää kysymys olisiko yhteiskunnan syytä suojautua näitä haitallisia ääriryhmiä vastaan?
Se tapahtuisi EU:nkin puitteissa varsin helposti. Hallinnollisin toimin tapahtuva äärivasemmiston luokittelu rikollisjärjestöksi antaisi yhteiselle yhteiskunnallemme mahdollisuuden puuttua tällaiseen yhteiskunnallisesti vahingolliseen ja ei-toivottuun toimintaan.
Yksi asia joka muodostui kristallinkirkkaaksi tässä mellakassa ja sen jälkipuinnissa on totuus siitä, että nämä anarkomarkot eivät todellakaan ole tavallisia.
Kaukana siitä.
Kun seuraavan kerran joku Greenpeacen, Amnestyn tai Unicefin tyrkky hyökkää kimppuusi Asema-aukiolla, kannattaa muistaa, että hän saattaa olla henkilönä yksi näistä vasemmistohuligaaneista.
Tai vieläkin pahempaa – mahdollisesti jopa heidän johtajansa.
Eipä juhlita paskaa – ei.
Lähteet: HS, IS, IL
17.09.2008 at 7:08 pm
haluisin vain mielenkiinnosta kysyä, etä ooksä konservatiivi, libertaari, nationalisti vai?
17.09.2008 at 10:53 pm
joku:
Olen kuvaillut itseäni lähinnä uskonnollisena ja kansallisena traditionalistina.
Nationalisti voisi olla näillä nykytermeillä ehkä kuvaavin. Tai ehkä sitten – mahdollisesti – lanseeramani määritelmä normivirtanen.
Tavallinen ihminen joka tapauksessa.
Kullervo
18.09.2008 at 7:20 am
Vaikka tässä tapauksessa olisi helppo myöntää, että
”Hallinnollisin toimin tapahtuva äärivasemmiston luokittelu rikollisjärjestöksi antaisi yhteiselle yhteiskunnallemme mahdollisuuden puuttua tällaiseen yhteiskunnallisesti vahingolliseen ja ei-toivottuun toimintaan,”
olisi se pikkusormen antamista pirulle. Jo nyt kaiken maailman mikaillmanneilla miehitetty virkakoneistomme luokittelee ihmisiä pahoiksi näiden ”väärien” mielipiteiden perusteella. Muualla Euroopassa ollaan vielä pitemmällä. Olisi parempi tuomita jokainen ihan omistä rötöksistään nykyisten lakiemme mukaan ja rakentaa enemmän ja suurempia ja ehkä vähemmän mukavia ja vähemmän kalliita vankiloita. Tulevan rakennustaantuma olisi oikein hyvä ajankonhta toteuttaa tällaisia julkisia rakennushankkeita…
18.09.2008 at 10:29 am
Paavo Saariranta:
Minun pitää kirjoittaa vinoiluni ilmeisesti hieman selvemmin, olen pahoillani ettei vittuiluni sananvapauden kaventajille aukea tuosta – olen saanut muitakin asiaan liittyviä kommentteja.
Eräs lippu parvekkeella on ollut varsin voimakkaasti tapetilla ja Pravdaan kuuluva Metro-lehdykkä esitti tiistaina päivän kysymyksenä, että pitäisikö mnatsisymbolien käyttö kieltää Suomessa. Pitäisikö sitten uskonnollisten ja muidenkin poiittisten symbolit yhdenvertaisuuden nimissä kieltää?
Mielestäni ei. Kirjoitin asiasta toisessa kirjoituksessani tuoreeltaan.
Koska äärivasemmisto ja sen myötäjuoksijat ovat valmiita kieltämään toisinajattelijoiden kansalaisoikeuksia, ajattelin kuitenkin kääntää sen saman asian tässä kirjoituksessani päälaelleen.
… ja näköjään osittain onnistuinkin. 😉
Omalla kohdallani todellinen taistelu keskittyy niitä todellisia voimia vastaan, jotka vetelevät näiden – sinänsä varmaan lähtökohtaisesti hyvää tarkoittavien – kaiken maailman kansalaisjärjestöjen naruista.
Olen aivan aikuisten oikeasti lähes rajoittamattoman sanan-, ilmaisun- ja mielipiteenvapauden kannalla.
Siihen vapauteen ei kuitenkaan sisälly millään muotoa pakottaminen, uhkailu, tuhotyöt, rikollisuus ja vallankumouksellisuus.
Kun sananvapautta käytetään vääryyden pyhittämiseen ollaan sorruttu kauas oikealta polulta.
Oma kansallismielisyyteni on ns. traditionaalista sorttia. Puolustan kansallisvaltiomme lisäksi myös yhteiskuntajärjestelmäämme ja oikeuslaitostamme.
Kullervo
18.09.2008 at 11:26 am
Hyviä juttuja taas Kullervolta!! Taitaa tuolla mielenosoitussakilla olla jotakin pahasti pielessä. Miksi pitäisi sallia toisten omaisuuden töhriminen? Jokainen töhrikööt omat seinänsä! Ei voi sanoa kun: voi vittu näitä kommunisteja. Sitähän he oikeasti edustavat.
19.09.2008 at 9:33 pm
Sopinee tämänkin bloggauksen aiheeseen:
Kanadan vihreiden puoluejohtaja: Anteeksi, etten ole polttanut pilveä
Rastahampputukkaisissa Virheet – de röda piireissä anteeksipyyntö onkin paikallaan. Onhan tuo aika noloa ja katu-uskottavuutta romahduttavaa.
22.09.2008 at 12:23 pm
Kullervo aiheuttaa anarkisteille migreeniä:
http://jagenrenessanssi.blogspot.com/2008/09/stop-stop-thryille.html
😀
22.09.2008 at 12:25 pm
Kuva unohtui:

22.09.2008 at 12:29 pm
Joulupukki:
Kiitos informaatiosta. Tämä todistaa eräät väitteeni vasemmistolaisuudesta tosiksi. 😉
Kullervo
25.09.2008 at 9:28 am
Hienosti Sinä vedät, upeaa tykitystä.
Ei minulla muuta asiaa ollut kuin että hyvää nimipäivää…:D.
25.09.2008 at 4:15 pm
Octavius:
Kiitos, kiitos.
Kullervo
29.09.2008 at 1:52 pm
Loistavaa tekstiä!
09.10.2008 at 12:29 am
Kirjoitus HS:n yleisönosastolta:
”Töhryt luovat vaikutelman slummista
Helsingin kaupunki arveli aikoinaan luvallisen graffitimaalauksen poistavan graffititöhryjen ongelmaa. Niiden maalaajat saivat Helsingin kaupungin hankkimilla tarveaineilla luvallisesti piirtää omaa taidettaan Kulosaaren meluaitaan ja Malminkartanon junatunneliin.
Tämä hyvää tarkoittava menettely ei osoittautunut toimivaksi. Luvallisten graffitipaikkojen viereen alkoi ilmestyä runsaasti uusia töhryjä.
Vuoden 2004 alussa Malminkartanon keskusta alkoi näyttää runsaiden töhryjen takia slummilta. Asukkaat alkoivat puhua siitä, ettei alueella voi asua, eikä tällaiseen ympäristöön saa myöskään uusia yrittäjiä. Asuntojen hintojen lasku vaikutti todennäköiseltä. Opiskelijat välttelivät Malminkartanoa asuinpaikkana sen maineen vuoksi.
Taloyhtiöt eivät ole varautuneet töhryjen poistamisesta aiheutuviin laskuihin. Koska Malminkartanon junatunneli osoittautui ongelmapaikaksi, esitti Malminkartanon asukasyhdistys Helsingin kaupungille junatunnelin puhdistamista graffiteista ja tilalle jotain muuta rauhallista taidetta.
Puhdistustyön ja tunnelin maalaamisen toteutti vuonna 2004 HKR-tekniikan Stop töhryille -projekti. Malminkartanon alueen koulut suunnittelivat ja maalasivat junatunnelin molemmissa päissä olevat pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden alikulkusillat. Tämän jälkeen Malminkartanon alueen prosentuaalinen töhryjen määrä on pudonnut Helsingin keskitasolle ja on pysynyt siinä.
Ongelma ei ole kokonaan poistunut, mutta se on Stop töhryille -projektin ansiosta vähentynyt huomattavasti.
Mielestäni on erikoista, että media usein antaa ymmärtää graffitien olevan normaali, kaupunkikuvaan kuuluva ilmiö, ja että niiden tekijöitä pitäisi ymmärtää. Graffitimaalareiden puolustajia löytyy myös kaupunginvaltuustosta. Yksi syy tähän lienee Stop töhryille -projektin puutteellinen tiedotus. Faktat puuttuvat.
Olen kuullut huhuja siitä, että Stop töhryille -projekti lakkautettaisiin vuoden 2009 alussa ja kaupungin hallintokunnat vastaisivat tulevaisuudessa töhryjen siivoamisesta. En usko tämän onnistuvan, koska yhteinen johto ja tahto puuttuisivat. Puhdistustyön koordinointi olisi mielestäni vaikeaa ja byrokraattista.
Odotan kauhulla, mitä tapahtuisi sen jälkeen, jos Stop töhryille -projekti lakkautettaisiin. Asuinalueemme olisi vaarassa muuttua asuinkelvottomaksi. Esitän Stop töhryille -projektin jatkamista viidellä vuodella.
SEPPO HAARIO
Malminkartano, Helsinki ”
25.11.2008 at 9:49 pm
mitä jos maalaisitte paperille, kankaalle yms. jäisivät graffittien peittelijät ja kyttääjät työttömiksi
04.02.2009 at 5:32 pm
Vaikka vanhan totuuden mukaan suurimmat ääliöt näkyvät parhaimmin ja että enemmistö mielenosoittajista käyttäytyi rauhallisesti, pitää muistaa että se asia jonka puolesta tämä soosipäiden lauma marssi on rikos.
Kullervo Kalervonpojan olisi syytä ymmärtää että laki voi olla huono ja jos se on huono, ainoa tapa muuttaa sitä on kansalaisaktivismi eli esimerkiksi mielenosoitukset. Se, että jokin asia on rikos, ei vielä itsessään sano yhtään mitään siitä onko se hyvä vai paha.
05.02.2009 at 1:09 am
Solenoidi:
Olen kanssasi siitä asiasta samaa mieltä, että huonoja lakeja tulee vastustaa – laillisesti.
Siitä taas olen kanssasi täysin eri mieltä, että töhriminen olisi jotenkin hyvä asia. Ensimmäinen mikä minua tökkii tuossa asiassa on se, että minä uskon vieläkin siihen, että yksityisessä omistuksessa oleva omaisuus on paremmassa hoidossa kuin yhteinen omaisuus. Ja sen vuoksi pidän vakavana rikoksena toisen omaan koskemista.
Toisaalta – jos jatketaan samassa teemassa – juuri tällaiset töhryfestit osoittavat sen, että mitä vahinkoa syntyy silloin, kun julkinenkin omaisuus jätetään suojatta ja kenen tahansa turmeltavaksi. Ei sekään voi olla oikein, että väkijoukko – tai yksityinen individualisti – tuhoaa tai sotkee yhteisllä varoilla kustannettua omaisuutta.
Näistä soosipäistä tulee muuten mieleen J.D. Salingerin romaanin The Catcher in the Rye päähenkilön Holden Caulfieldin kommentti näkemästään Fuck-töherryksestä New Yorkin luonnontieteellisen museon kivijalassa. Se kuvaa nimittäin – kaiken muun sekoilun ja päämäärättömyyden lisäksi – varsin hyvin näitä soosipäitä ja heidän hahmottamaansa maailmaa ja oikeudentajun puutetta.
06.02.2009 at 10:30 am
>Siitä taas olen kanssasi täysin eri mieltä, että töhriminen olisi jotenkin hyvä asia.
Graffiteistahan minä en vielä sanonut yhtään mitään. Pointtini on, että 1) jos nämä ”soosipäät” kuitenkin haluavat niitä katukuvaan, niin mielenosoituksen järjestäminen on täysin laillista ja järkevää puuhaa, ja 2) (tämä on tärkeä juttu) mitään asiaa maailmassa ei voi puolustaa sillä että ”se on laki”. Ei niin mitään. Jos ei todellakaan keksi parempaa perustelua, kyse on laista joka on turha tai jopa haitallinen ja joutaa kumottavaksi.
Mitä tulee tähän nimenomaiseen tapaukseen, itse veikkaan että ko. porukka ei varsinaisesti vastusta puhtaita seiniä vaan heitä nk. vituttaa yleisesti ja siksi ikäänkuin protestina ollaan valmiita metelöimään vähän mistä vain. Tai ehkä he surevat tilaustöiden peittämistä, sellainen värikäs kokoseinän graffitti kun voi olla nimittäin todella kaunis. Sutaistujen jengitagien kuolemaa en oikein jaksa uskoa kenenkään surevan.
06.02.2009 at 4:48 pm
solenoidi:
Vai niin? Enemmistö on kuitenkin mieltä, että yksityisen tai julkisen omaisuuden turmeleminen ja töhrintä on väärin, niin tuollainen vaatiminen on soosipäiden kannalta lähinnä voi, voi… Seuraavaksi ohjelmassa on varmaan selälleen heittäytyminen ja kiukuttelu?
Mitähän osaa tästä et sitten ymmärtänyt? Toston vuoksi, minä uskon vieläkin siihen, että yksityisessä omistuksessa oleva omaisuus on paremmassa hoidossa kuin yhteinen omaisuus. Ja sen vuoksi pidän vakavana rikoksena toisen omaan koskemista.
Toisaalta – jos jatketaan samassa teemassa – juuri tällaiset töhryfestit osoittavat sen, että mitä vahinkoa syntyy silloin, kun julkinenkin omaisuus jätetään suojatta ja kenen tahansa turmeltavaksi. Ei sekään voi olla oikein, että väkijoukko – tai yksityinen individualisti – tuhoaa tai sotkee yhteisillä varoilla kustannettua omaisuutta.
Minuakin ns.vituttaa muutama asia erikseen ja yleisesti – ero on siinä, että minä olen vastuuntuntoinen aikuinen, enkä pura pahaaoloani vandalisomalla ympäristöäni ja hyökkäilemällä ohikulkijoiden ja poliisin kimppuun.
Tuossa tapauksessa kannataisi hankkiutua siihen asemaan, että omistaa sen seinän.
27.06.2009 at 2:17 pm
[…] http://kullervokalervonpoika.w…a-ihmisia/ http://kullervokalervonpoika.w…a-ihmisia/ […]
04.08.2009 at 9:47 pm
[…] de röda | Leave a Comment Vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki on ollut varsin näkyvästi esillä aina kun anarkistit ovat saaneet tarpeeksi julkisuutta. Julkisuudessa on syntynyt kuva valtiota ja […]
25.03.2010 at 7:10 pm
Graffitit tulevat aina olemaan kanssamme kaduilla, halusimme tai emme. Tällä hetkellä kiistellään sen laillisuudesta, joka kuitenkin määrittää graffitien tason.